اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حماسه‌آفرینی گلستانی‌ها در خرداد 92 – 5

انتخاب اصلح و حضور گسترده مردم، زمینه‎ساز «حماسه سیاسی» است

سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به سال «حماسه سیاسی و اقتصادی» مزین شد نقطه عطفی برای مردم و مسئولان بود تا با قدم‎هایی استوارتر به جلو گام بردارند و بار دیگر دشمن را در عرصه‎های مختلف به زبونی بکشند.

انتخاب اصلح و حضور گسترده مردم، زمینه‎ساز «حماسه سیاسی» است

به گزارش خبرنگار فارس از گرگان،‌ تشویق به مسئله وقف از سوی بزرگان دین موجب شده تا این سرمایه‎های عظیم از حالت خصوصی به شکل عمومی درآیند و به گونه‎ای مرهمی برای رفع مشکلات جامعه باشند لذا اگر روزی فرا برسد تا نقش وقف به درستی در جامعه تبیین، ترویج و گسترش داده شود گام دیگری برای توزیع عادلانه ثروت را شاهد خواهیم بود.

خبرنگار فارس در مجالی کوتاه به گفت‎وگویی اختصاصی با حجت‎الاسلام مصطفی فرخی رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان بندرگز پیرامون نقش موقوفات در «حماسه اقتصادی»، وقف جدید در شهرستان بندرگز و الزامات شعار سال، پرداخت که مشروح این مصاحبه را در ذیل می‎خوانید.

فارس: نقش موقوفات را در «حماسه اقتصادی» چقدر اثرگذار می‎دانید؟ آیا از این ظرفیت تا به حال در شهرستان بندرگز استفاده شده است؟

فرخی: نقش موقوفات در «حماسه اقتصادی» بسیار مهم و تاثیرگذار است مردم از باب تدین و اعتقادات قبلی به معنویات، اموال خود را برای ساختن دنیا و آخرت‎شان وقف می‎کنند تا چرخه اقتصاد دین را به گردش درآورند و دین را از نظر تدارکات اقتصادی پشتیبانی و بیمه کنند.

ما باید موقوفات را شناسایی کنیم و طبق نیتی که واقفان انجام دادند به درستی ادا کنیم تا به شکوفایی که مدنظر اسلام و واقفان است برسیم البته در این زمینه کمی عقب هستیم.

متاسفانه مردم به خاطر روش های غلطی که در قدیم وجود داشته نگاه خوبی به وقف ندارند که البته آگاهی‎بخشی رسانه‎ها نیز در این راستا نامناسب بوده است و همین امر سبب شده تا مردم ذهنیت خوبی نسبت به اوقاف نداشته باشند که باید اینها را از ذهن مردم پاک کنیم چراکه اوقاف یک سازمان امانتدار است.

همان طور که مومنان مال خود را برای تقویت دین خدا و اهداف متعالی بزرگان دین وقف کردند اوقاف آن را به نحو عالی در تحقق هدف نیت واقفان خیراندیش به عهده دارد، چنانچه به فرموده مقام معظم رهبری تمام مدیران اوقاف و امور خیریه باید روحانی باشند تا مسائل شرعی دقیقاً رعایت شود.

فارس: چه تعداد موقوفه در شهرستان بندرگز وجود دارد؟

فرخی: در این شهرستان موقوفات مشاعی و شش دانگ داریم که 272 موقوفه و 33 هزار رقبه است.

فارس: برخی از دستگاه‎های اجرایی که به عنوان مستاجران اوقاف و امور خیریه هستند آیا مال‎الاجاره خود را در زمان تعیین شده پرداخت می‎کنند؟

فرخی: خوشبختانه در این شهرستان مشکلی از این حیث نداریم اما بر اساس قانونی و شرعی اگر تاخیر، تعویق و یا بدهکاری در مال‎الاجارات مشاهده شود حتماً برخورد قانونی صورت خواهد گرفت و درصددیم تا نیت واقفان به درستی ادا شود.

فارس: چقدر سعی کرده‎اید تا موقوفات عام‎المنفعه را در زمینه‎های اقتصادی هدایت کنید تا علاوه بر رفع معضل بیکاری، دارایی‌های اوقاف را نیز افزایش دهید؟

فرخی: در حال حاضر فعالیت‎های اوقاف و امور خیریه روند مطلوب‎تری به خود گرفته و قابل مقایسه با گذشته نیست، البته چند سالی است که اوقاف و امور خیریه برنامه‎های خوب و ویژه‎ای برگزار کرده که به طور فزاینده‎ای جلب توجه عمومی داشته است.

98 درصد موقوفات بندرگز وقف امام حسین (ع) است که نشان می‎دهد موقوفات هنوز به روز نشده که اینها به ضعف در اطلاع رسانی برمی‎گردد.

با توجه به نیازهای روز جامعه، وقف قرآنی، تهیه و تامین تجهیزات عروسی برای افراد بی‎بضاعت، زمینه تحصیل افراد بااستعدادی که توان مالی ندارند از جمله مواردی است که واقفان باید در این زمینه تلاش کنند.

یکی از مسائلی که واقفان باید دقت کنند اینکه وقف را در جایی که نیاز است هزینه کنند، مردم می‎توانند نیت‎های موقوفه خود را بر اساس نیازهای جامعه قرار دهند تا بتوانیم افراد نیازمند را حمایت کنیم.

فارس: آیا در سال گذشته در شهرستان بندرگز وقف جدید هم داشته‎اید؟

فرخی: سه مورد وقف جدید در سال 1391 داشتیم، حتی در مواردی نیز موقوفاتی کشف شدند.

فارس: «حماسه سیاسی» که رهبر معظم انقلاب بدان اشاره داشتند چگونه محقق می‎شود؟

فرخی: مقام معظم رهبری در ابتدای سال جدید مطالبی را به طور شفاف برای مردم تبیین کردند که همراهی و همکاری همگان می‎تواند در تحقق شعار سال مثمر‌ثمر واقع شود، باید تلاش شود تا این پیام در بطن جامعه ترویج و گسترش پیدا کند.

حضور سیاسی زنان باید در کنار مردان پررنگ باشد و افراد، با انتخاب اصلح در روز 24 خرداد به پای صندوق‎های رای بیایند چراکه در این آزمون اقتدار نظام به نمایش در می‎آید.

افرادی که مورد انتخاب مردم قرار می‎گیرند باید در مسیر دین، انقلاب و ولایت باشند و خود را از مردم بیگانه ندانند لذا همه باید گوش به زنگ باشیم و بر اساس فرامین ولایت و با شناخت شاخصه‎ها مسئولیت را به افرادی اصلح بسپاریم.

انتخاب اصلح و حضور گسترده مردم، زمینه‎ساز «حماسه سیاسی» است که دشمنان را بار دیگر از این انقلاب ناامید می‎کند این وعده خداست که هر کس دین خدا را یاری کند خداوند نیز آنها را تنها نخواهد گذاشت.

فارس: در پایان اگر مطلبی دارید بیان بفرمایید؟

فرخی: اوقاف و امور خیریه در مسیر دین به تحقق آرمان‎ها و اهداف اولیای الهی و ائمه اطهار (ع) حرکت می‎کنند حضرت فاطمه زهرا (س) نیز که یکی از محورها و شاخصه‎های وقف بودند اموال خود را در راه وقف هدیه کردند لذا اگر مردم در این مسیر، پررنگ‎تر ظاهر شوند قطعاً توشه‎ای ماندگار برای دنیا و آخرت خود به ودیعه خواهند گذاشت.

انتهای پیام/83001/خ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول