اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مشاور رئیس‌جمهور سوریه:

غرب به خشونت در سوریه دامن می‌زند/ گفت‌وگو تنها راه حل بحران است

مشاور «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه راشاتودی گفت: این غرب است که در دو سال گذشته با ارسال سلاح به سوریه، به خشونت در کشور دامن زده است.

غرب به خشونت در سوریه دامن می‌زند/ گفت‌وگو تنها راه حل بحران است

به گزارش خبرگزاری فارس، «بثینه شعبان» مشاور رئیس‌جمهور سوریه می‌گوید مذاکره و گفت‌وگو تنها گزینه برای پایان بحران است، اما آمریکا و غرب با ارسال سلاح به سوریه و عدم پایبندی به معاهده ژنو، به افزایش خشونت در سوریه دامن می‌زنند.

شعبان که با شبکه «راشاتودی» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سوالی در مورد میزان کنترل دولت بر نقاط شمالی سوریه گفت: کنترل بالایی بر شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز کشور داریم.

وی همچنین در مورد نقشی که گروه کشورهای «بریکس» می‌توانند در حل بحران سوریه ایفا کنند، گفت که این گروه می‌تواند موضع بین‌المللی قاطعی برای پایان خشونت‌ها در سوریه اتخاذ کند.

مشاور «بشار اسد» در ادامه به انتقاد از کشورهای غربی و آمریکا پرداخت و گفت این کشورها به تعهداتی که در معاهده ژنو داده‌اند، پایبند نیستند و «در طول دو سال گذشته به خشونت دامن زده‌اند و متاسفانه این سوریه و مردمش هستند که بهای این اقدامات را می‌پردازند».

وی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکره میان دولت و مخالفان، گفت: دولت سوریه اعلام کرده که خواهان آغاز فوری مذاکرات است، چراکه مذاکره تنها گزینه و راه حل سیاسی تنها راه حل است. رئیس‌جمهور اسد روز 6 ژانویه از بیانیه ژنو حمایت کرد و آغاز مذاکرات را خواستار شد. اما این گروه موسوم به معارضان هستند که پشت میز مذاکره نمی‌آیند و پیش‌ شرط‌هایی می‌گذارند که موجب ادامه بحران در سوریه و رنج مردم سوریه می‌شود.

شعبان در این صحبت‌ها مواضع آمریکا در قبال سوریه را هم «متناقض» توصیف کرد و گفت «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از یک سو از بیانیه ژنو حمایت می‌کند و از سوی دیگر مقامات آمریکایی‌ احکام مخالفان را به رسمیت می‌شناسند. وی ابراز امیدواری کرد که کری صادقانه به حمایت از روند سیاسی در سوریه بپردازد.

وی همچنین گفت مردم سوریه مخالف بمبگذاری و مداخله خارجی و منطقه‌ای هستند و نهایتا «این مردم سوریه هستند که فارغ از همه طراحی‌هایی که ممکن است علیه سوریه مردمش شده باشد، آینده کشور را می‌سازند».

شعبان در پاسخ به این سوال که کشورهای عربی که در سوریه بحران‌آفرینی می‌کنند چه نفعی از این بحران می‌برند، گفت: فکر می‌کنم این در درازمدت بر خلاف مصالح آن‌ها است و فکر نمی‌کنم که آن‌ها از ابتدا مستقلا قصد بحران‌آفرینی در سوریه داشتند. متاسفانه آن‌ها در حال اجرای یک طراحی هستند؛ طراحی بزرگی که برای منطقه شده است. اگر اتفاقاتی را که در لیبی، عمان، سودان، عراق و سوریه در حال رخ دادن است بررسی کنید، می‌بینید که طراحی بزرگی برای منطقه شده است.

وی افزود: اما آن‌ها به این نکته توجه نکرده‌اند که این مردم هستند که آینده کشورشان را می‌سازند، و من شخصا تصور می‌کنم که این آستانه استقلالی واقعی برای کشورهای عربی است.

مشاور بشار اسد در پایان در پاسخ به این سوال که آیا ایران هم در این طراحی در نظر گرفته شده، گفت: اول از همه، این طراحی در مورد اختلاف عربی اسرائیلی است، در مورد فلسطین و سرزمین‌های اشغالی، و پس از آن برای تکمیل شدن این طراحی باید سوریه، حزب‌الله و ایران هم وارد صحنه شوند. این در مورد تمام منطقه است، در مورد فلسطین و در مورد حقوق مشروع اعراب و سرزمین‌ها و کشورشان. می‌بینید که سفر اخیر «جان کری» به ترکیه و فلسطین هم در مورد صحبت از توافق تاریخی میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بود. فکر می‌کنم اختلاف عرب اسرائیلی هسته مرکزی آن چیزی است که در جهان عرب و همچنین ایران در حال رخ دادن است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول