اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تعیین تکلیف محوری‌ترین پروژه شمال ایران

رئیس جمهور در سفر به مازندران از تعیین تکلیف قطعه‌های آزادراه تهران ـ شمال خبر داده بود که این امر با واگذاری قطعه دو و سه آزآدراه به قرارگاه خاتم محقق شد.

تعیین تکلیف محوری‌ترین پروژه شمال ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در ساری، سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان به مازندران سبب شد تا یک بار دیگر موضوع آزادراه تهران ـ شمال وارد فاز اجرایی مسئولان شود.

جدای از افتتاح قطعه چهارم آزادراه، تعیین تکلیف قطعه دوم و سوم این پروژه نیز خبر نویدبخشی بود که امروز در خبرگزاری فارس اعلام شد.

و اما این خبر؛ به گفته معاون وزیر راه، عملیات احداث قطعات دو و سه آزادراه تهران ـ شمال با دستور دولت از بنیاد اخذ و به قرارگاه خاتم‌الانبیاء واگذار شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در این‌باره به فارس گفت: عملیات احداث آزادراه تهران ـ شمال از سال 76 آغاز شد و تا سال 89 تنها 64 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از سال 90 با پیگیری‌های خاص و اختصاص اعتبار، هر سال 17 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احمد صادقی ادامه داد: منطقه یک این آزادراه از تهران تا شهرستانک توسط پیمانکار چینی و در قالب فاینانس در حال اجرا است؛ این قطعه، 23 کیلومتر طول دارد که احداث تونل‌های آن به پایان رسیده است؛ در منطقه یک آزادراه فاینانسور شرکت SPA چینی است و مشکلات بانکی این فاینانسور در حال برطرف کردن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قرار شده است این قطعه تا پایان سال 92 مورد بهره‌برداری قرار گیرد، احداث قطعه یک، 60 کیلومتر مسیر تهران تا چالوس را کوتاه‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه از چندی پیش مقرر شده است در قطعات دو و سه این آزاد‌راه کنسرسیوم داخلی حضور یابد، ادامه داد: پیمانکار این دو قطعه آزادراه، شرکتی ایرانی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطالعات اجرایی این قطعات در حال انجام است، یادآور شد: اجرای این دو قطعه 3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم دارد.

بنا به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در صورت فراهم بودن منابع مالی، این 74 کیلومتر از آزادراه با 30 کیلومتر تونل، ظرف سه سال ساخته می‌شود.

وی درباره واگذاری اجرای این دو قطعه به قرارگاه خاتم‌الأنبیاء توضیح داد: به دستور رئیس‌جمهور اجرای قطعات دو و سه به قرارگاه خاتم واگذار شد و وزارت راه و شهرسازی هم‌اکنون در حال اخذ مصوبه‌های نهایی است.

بنابراین گزارش پس از کش و قوس‌های فراوان بین وزارت راه و شهرسازی و شریک این وزارتخانه در آزادراه تهران ـ شمال (بنیاد) ظاهراً دولت توانست این دو قطعه را از دست بنیاد خارج کرده و به قرارگاه خاتم واگذار کند.

باز می‌گردیم به موضوع سفر رئیس جمهور به مازندران و پروژه‌هایی که برای شمال کشور که این روزها رنگ و بومی اجرایی به خود گرفته است.

در سفر نیمروزی احمدی‌نژاد را چند نفر از تیم دولت به مازندران، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، سید شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، عبدالرضا شیخ الاسلامی وزیر سابق کار، رحیم مشایی و سیدحسن موسوی مسئول دفتر رئیس جمهور، محمود احمدی‌نژاد را همراهی کردند شاهد حواشی جالبی بودیم که بیان آن در این گزارش خالی از لطف نیست.

در ساعت‌هایی که خبرنگاران و سایر مدعوین چشم انتظار حضور رئیس جمهور بودند تدارکات و پشتیبانی همایش، سه ساعت زمان انتظار را با چای و نسکافه پر کردند و بالاخره با حضور فرماندار و امام جمعه شهرستان چالوس مشخص شد که رئیس جمهور در کمترین زمان ممکن در سالن حضور پیدا می‌کند.

البته مجری همایش که در ایام نوروز پشت تریبون، عدم حضور رئیس جمهور برای دومین بار را اعلام کرد، یک ساعتی قبل از حضور اعضای هیئت دولت یک بار دیگر پشت تریبون حاضر شد و اعلام کرد این بار خبر از نیامدن رئیس جمهور بیان نمی‌شود بلکه مطمئنا رئیس جمهور در جمع شما حاضر و یک مراسم باشکوه برگزار می‌شود.

یک از نکات جالب حضور دولتی‌ها در چالوس، خودمانی برخورد کردن وزرای رئیس جمهور به دلیل همشهری بودن با آنها بود که جوی صمیمی و شاد را ایجاد کرد.

 

استاندار مازندران افتتاح دو پروژه بزرگ ملی را گام نهادن در راه علی و فاطمه و سیره رسول گرامی اسلام در راه تحقق اهداف عالیه نظام الهی و اسلامی دانست.

سیدعلی‌اکبر طاهایی استاندار مازندران به حضور بیش از 24 میلیون خودرو مسافر در ایام نوروز ابراز داشت: 13 میلیون و 350 هزار نفر مسافر در این ایام در مازندران اقامت داشتند و پرترافیک‌ترین محور مازندران همین مسیری است که امروز شاهد افتتاح آن توسط رئیس جمهور بودیم.

طاهایی در بخش پایانی صحبت‌های خود به مسائل بعد از آزادراه اشاره کرد و افزود: جاده کناره و دهلیز ورودی شهر چالوس پاسخگوی این همه جمعیت میهمان با خودروهای زیاد نیست و انتظار می‌رود با حل این مشکل نه به میهمان سخت بگذرد و میزبان نیز با سختی آن رنجور و میهمان‌نوازی مازندرانی‌ها خدشه‌دار نشود.

در ادامه نیز با دعوت مجری از وزیر راه و شهرسازی، علی نیکزاد به جایگاه آمد و با بیان اینکه امروز حمل و نقل و ارتباطات سبب توسعه هر منطقه و تحول جامعه و ایجاد امنیت پایدار می‌کنند آماری از عملکرد وزارت راه در دولت‌های نهم و دهم ارائه کرد و آن را با هشت سال قبل از آن مقایسه کرد.

 

نیکزاد ایجاد راه در دولت نهم و دهم را یک هزار و 25 کیلومتر عنوان کرد و گفت: در هشت سال قبل از دولت نهم و دهم 374 کیلومتر راه احداث شد یعنی در این دو دولت 2.7 برابر بیشتر.

وی بزرگراه ساخته شده در دولت نهم و دهم را 8 هزار و 337 کیلومتر دانست که این میزان در هشت سال قبل از این 2 هزار و 537 بوده است یعنی در این دو دولت افزایشی بیش از سه برابر داشته است.

وزیر راه و شهرسازی 3 هزار و 433 کیلومتر راه آهن ساخته شده در دولت نهم و دهم را در حال اعلام کرد که این میزان در هشت سال قبل از این 2 هزار و 341 کیلومتر بوده است.

وزیر راه و شهرسازی دولت دهم میزان آسفالت راه انجام شده در دولت نهم و دهم را 45 هزار و 667 کیلومتر عنوان کرد و گفت: در هشت سال قبل از این دو دولت 30 هزار و 976 کیلومتر آسفالت راه انجام شده بود یعنی افزایش 1.5 برابر.

نیکزاد درباره فازهای اول تا چهارم آزادراه تهران شمال تصریح کرد: این پروژه مهم ملی از سال 72 کلید خورد که قطعه اول از بزرگراه همت تا شهرستانک، قطعه دوم از شهرستانک تا پل زنگوله، قطعه سوم از پل زنگوله تا پل زغال و قطعه چهارم که امروز رسما افتتاح شد از چالوس تا مرزن‌آباد در دستور کار قرار گرفت.

وی با یادآوری اینکه از سال 72 تا 89 قطعه چهارم آزادراه 64 درصد پیشرفت داشته است، عنوان داشت: این میزان یعنی 3.8 درصد پیشرفت سالانه اما در سال‌های 90 و 91 هر ساله پیشرفت16.97 درصدی داشته است.

وی مسیر الموت تا تنکابن از مسیر «3 هزار تنکابن» را 34 کیلومتر عنوان و خاطرنشان کرد: اعتبار مورد نیاز امروز 790 میلیارد تومان است که 500 میلیارد در این دولت تخصیص یافت.

و بالاخره نوبت به حضور رئیس جمهور شد تا مدعوین منتظر را از انتظار خارج کند و با اعلام مجری محمود احمدی‌نژاد در جایگاه حاضر شد.

 

عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در بخشی صحبت‌های خود به اصلاح دیگر جاده‌های منتهی به مازندران اشاره کرد و اظهار داشت: بخش وسیعی از جاده فیروزکوه اصلاح شده است و جاده هراز نیز به سرعت در حال اصلاح است و امیدواریم تا پایان سال 92 این دو جاده به طور کامل اصلاح شود.

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به اتمام محور قزوین به رشت ابراز داشت: این مسیر نیز فقط به یک تونل نیاز دارد که قرارداد آن با پیمانکار منعقد و بودجه آن نیز تامین شده است اما کار بزرگ‌تر از همه این پروژه‌ها آزادراه تهران ـ شمال است که از سال 72 آغاز به کار کرد و امروز 20 سال از آن می‌گذرد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه قطعه یک این پروژه به طول 32 کیلومتر نیز در کمترین زمان ممکن ساخته می‌شود، اذعان داشت: بیش از 60 کیلومتر این آزادراه در منطقه‌ای سخت است که در قطعه‌های دو و سوم تصمیم گرفته شد تا به بچه‌های مومن و فداکار این مرز و بوم سپرده شود که شبانه روز نمی‌شناسند و امروز این مهم انجام شد.

رئیس کابینه دولت دهم درباره راه اصلی تنکابن ـ الموت ـ قزوین ابراز داشت: کار بسیار خوبی اما سخت امروز شروع شد که بخش مهم و سخت آن را دو نفر از اعضای کابینه چند سال قبل پای پیاده پیمودند و از آن زمان کار از قزوین آغاز و امروز نیز از تنکابن شروع به کار کرد.

وی با بیان اینکه پروژه‌ای که گیر می‌کند برای من به دغدغه تبدیل می‌شود، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌ها همین آزادراه و در کنار آن راه «3 هزار» است به ویژه اینکه مردم سال‌ها چشم انتظار آن بوده‌اند اما امروز این دغدغه برداشته شد و در کمترین زمان ممکن این دو پروژه نهایی می‌شود.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: برای برطرف کردن این مشکل نیازمند یک شبکه ارتباطی بسیار پیشرفته برای خطه شمال هستیم و اگر به خاطر داشته باشید سه سال قبل تلاش دولت برای شرق و غرب نوار ساحلی و برقراری قطار ساحلی با مخالفت برخی‌ها روبرو شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه این کار جلو رفت ولی مسائلی مطرح شد، عنوان داشت: این مژده را به ملت ایران می‌دهم که آزادراه شرقی‌ترین تا غربی‌ترین نقطه ساحلی دریای مازندران با قطار سریع السیر به لطف خدا در همین دولت انجام می‌شود.

وی حضور بیش از 13 میلیون نفر اقامت در طی 15 روز ایام نوروز را نشانه ظرفیت بالای مسافر پذیری این استان دانست و گفت: این یعنی در طول سال بیش از 100 میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی می‌توانند از سرمایه عظیم این کشور استفاده کنند و با هم تبادل فرهنگی داشته باشند.

============

گزارش از علی یوسفی

=============

انتهای پیام/86013/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول