اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

موج تازه اعتراضات ضد‌آمریکایی در قرقیزستان

«ماناس» به انباری برای سلاح‌های کشتار جمعی آمریکا تبدیل شده است

گروهی از جوانان قرقیز، ایالات متحده را متهم به استقرار و انبار مقادیری سلاح‌های کشتار جمعی در محدوده پایگاه «ماناس» کردند.

«ماناس» به انباری برای سلاح‌های کشتار جمعی آمریکا تبدیل شده است

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، بدنبال تحرکات آمریکا برای تمدید حضور نظامیان این کشور در خاک قرقیزستان، موج تازه‌ای از فعالیت‌ گروه‌های حقوق بشری و ضد جنگ در قرقیزستان علیه آمریکا به راه افتاده است.

بر این اساس، گروهی از فعالان سازمان موسوم به «ژان ایلی» امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که دولت قرقیزستان با ادامه همکاری با آمریکا، خطر ناامنی و درگیری را برای قرقیزستان به ارمغان آورده است.

فعالان سازمان در این بیانیه تصریح کرده‌اند که ایالات متحده خارج از نظارت نهادهای قرقیزستان و جامعه این کشور در محدوده پایگاه ماناس سلاح‌های کشتار جمعی قرار داده و امنیت کشور را به خطر انداخته است.

بنا به گفته آنان، نظامیان آمریکایی در مدت زمان حضورشان در این پایگاه که خارج از کنترل نهاد‌های رسمی بیشکک بود، تحت پوشش مصونیت دیپلماتیک، انبارهای سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی ایجاد کرده‌اند.

به نظر این گروه از جوانان هدف از انبار این سلاح‌ها، استفاده احتمالی آمریکا در جنگ علیه کشورهای منطقه خواهد بود که این مسئله خطرات بسیاری برای قرقیزستان در پی خواهد داشت.

جوانان قرقیز همچنین معتقدند که زمان طرح این موضوع در سطح بین‌المللی و مقابله گسترده با این اقدام نظامیان آمریکایی‌ها پیش آمده و دیگر فرصتی برای تعلل نیست.

این جوانان همچنین پیشنهاد کرده‌اند که موضوع امنیت منطقه و خطرات ناشی از پایگاه نظامی آمریکا در یک همایش بین‌المللی در بیشکک بررسی شود.

گفتنی است که هفته گذشته (3 آوریل مطابق با 14 فروردین) دهها تن از جوانان در یک تجمع اعتراضی در مقابل سفارت آمریکا در بیشکک علیه حضور نظامی این کشور شعارهایی سر دادند.

جوانان قرقیز در این تظاهرات اعتراضی، تابلوهایی را علیه آمریکا و طرح استفاده از خاک قرقیزستان برای اجرای برنامه خروج تجهیزات و پرسنل نظامی ناتو از افغانستان در دست داشتند.

کارشناسان فعالیت این گروه جوانان قرقیز را موج تازه اعتراض‌های جامعه آسیای مرکزی به حضور آمریکا و مقابله با تلاش واشنگتن برای مستقر کردن پایگاه‌های نظامی ناتو در این منطقه می‌دانند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول