اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

خسارت 80 درصدی سن گندم در صورت عدم پیشگیری

ایرانی‌فام: پیش‌بینی تولید 845 هزار تن گندم در آذربایجان‌شرقی

معاون جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: اگر روند بارش‌ها ادامه یافته و آسیبی از جانب آفت سن گندم و دیگر آفات به غلات استان وارد نشود پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از 845 هزار تن گندم در آذربایجان شرقی تولید شود.

ایرانی‌فام: پیش‌بینی تولید 845 هزار تن گندم در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام پیش از ظهر امروز در نخستین جلسه ستاد مبارزه همگانی با سن غلات آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: کاهش خرید تضمینی گندم از سال 89 به بعد نشان دهنده حضور موفقیت آمیز بخش خصوصی در این عرصه و نیز موفقیت بخشی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اجرای اصل 44 قانون اساسی در استان است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته کشاورزان توانستند در فضایی رقابتی محصول خود را حتی با نرخ‌هایی بیش از نرخ تضمینی به بخش غیردولتی به فروش رسانند، افزود: کاهش خرید دولتی گندم در سال گذشته ناشی از بالابودن قیمت آزاد گندم بود. 

ایرانی‌فام با بیان اینکه کشت پاییزه بر اساس برنامه‌ریزی انجام پذیرفته در 340 هزار هکتار اراضی دیم و 95 هزار هکتار اراضی آبی صورت پذیرفته است، افزود: اگر روند بارش‌ها ادامه یافته و آسیبی از جانب آفت سن گندم و دیگر آفات به غلات استان وارد نشود پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از 845 هزار تن گندم در آذربایجان شرقی تولید شود.

وی با بیان اینکه اگر از شیوع سن گندم در مزارع پیشگیری نشود و کشاورزان مسائل کنترلی را رعایت نکنند، این آفت می‌تواند تا 80 درصد خسارت وارد ‌کند، افزود: آفت سن همواره در کمین مزارع گندم بوده و انجام به موقع مبارزه، دقت در انتخاب سموم و خرید آن از فروشندگی‌های مجاز، تعمیر و تجهیز ادوات و سمپاش‌ها، انجام همزمان و مشترک مبارزه با سن غلات در مرحله سن مادر و علف‌های هرز مزارع، همچنین انجام مبارزه به صورت منطقه‌ای و مبارزه جدی در مزارع جو و مشارکت و همکاری کشاورزان می‌تواند در افزایش کمی و کیفی گندم و جو تولیدی نقش موثری داشته باشد.

ایرانی‌فام با بیان اینکه در صورت سهل‌انگاری کشاورزان در مبارزه با آفت سن، خسارت جبران ناپذیری به محصول گندم کشت شده وارد خواهد آمد، افزود: در سال گذشته در استان آذربایجان‌شرقی در سطح 39 هزار و 728 هکتار با آفت سن غلات مبارزه شد که 22 هزار و 913 هکتار آن (62درصد) مربوط به سن مادر و 16 هزار و 815 هکتار نیز مبارزه با پوره آن بوده است.

انتهای پیام/60002/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول