اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس به بهانه روز فناوری هسته‌ای گزارش می‌دهد

رابطه‌ای که قطع شد؛ افتخاری که جهانی شد

با وجود تمام مشکلات اقتصادی امروز مردم ایران اسلامی خواستار مقاومت در برنامه‌های هسته‌ای هستند و امروز «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» به یک شعار ملی تبدیل شده است تا جایی که رسانه‌های غربی نیز به این نکته اذعان می‌کنند.

رابطه‌ای که قطع شد؛ افتخاری که جهانی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، رابطه سیاسى ایالات متحده آمریکا با جمهورى اسلامى ایران، پس از فراز و نشیب‌هاى بسیار در روابط دو کشور و بعد از گذشت بیش از یک قرن و نیم از زمان محمد شاه قاجار تا سقوط محمدرضا پهلوی، در 20 فروردین 1359 و حدود یک سال پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی قطع شد و در واقع ارتباط استعمارى آمریکا با ایران به پایان خود رسید.

سردمداران آمریکا که با فروپاشی حکومت طاغوت در ایران تمام آمال و آرزوهای خود را در منطقه بر باد رفته می‌دیدند در آن زمان قصد داشتند با قطع رابطه با ایران انقلاب اسلامی نوپا و مردمی ایران را از پای درآورند و همچنان یوغ استعماری خود را برگردن ملت ایران بیندازند.

* قطع رابطه ایران و آمریکا از دیدگاه امام خمینی

بنیانگذار فرزانه انقلاب اسلامی در همان زمان همچون گذشته با دیدی بلند در پیامی اعلام کردند « اگر کارتر در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است همین قطع رابطه است».

امام خمینی در این پیام رابطه بین یک ملت به پا‌خاسته برای رهایی خود از چنگال چپاولگران بین‌المللی با یک چپاولگر عالم‌خوار را همیشه به ضرر ملت مظلوم و به‌ نفع چپاولگر دانستند و تاکید کردند «ما این قطع رابطه را به فال نیک می‌گیریم چون که این قطع رابطه دلیلی بر قطع امید دولت آمریکا از ایران است ملت رزمنده ایران این طلیعه پیروزی نهایی را که قدرت سفاکی را وادار به قطع رابطه یعنی خاتمه دادن به چپاولگری‌ها کرده اگر جشن بگیرد حق دارد.»

شاید در آن زمان کمتر کسی به عمق پیام امام می‌توانست پی ببرد زیرا ایشان در این پیام قطع رابطه با آمریکا را طلیعه پیروزی نهایی ملت رزمنده ایران دانستند و امروز می‌توان پیش بینی حضرت امام خمینی را در آن پیام پس از 33 سال به وضوح در پیشرفت‌های ایران علمی، نظامی، صنعتی و در تمام زمینه‌ها دید.

* پیشرفت‌های ایران پس از قطع رابطه با آمریکا

از جمله پیشرفت‌های ایران که با همت و تلاش دانشمندان این مرز و بوم و با تکیه بر آرمان‌های اسلامی انقلاب به دست آمد و جهان را به چالش کشید پیشرفت‌های ایران در دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای است.

استفاده از انرژی هسته‌ای در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی مطرح شد و با ایجاد سازمان انرژی اتمی ایران آغاز پروژه راکتور اتمی بوشهر و مشارکت مالی ایران در طرح‌های فناوری سوخت اتمی فرانسه آغاز شد و در سال 1967، آمریکا نخستین رآکتور تحقیقاتی پنج مگاواتی آب سبک را به ایران فروخت رآکتور را در دانشگاه تهران نصب و راه‌اندازی کرد.

اما پیروزی انقلاب ایران در سال 1357 و جنگ ایران و عراق منجر به تغییر موضع کشورهای غربی که مخالف انقلاب بودند شد و مساعدت آنها را برای تکمیل پروژه‌های هسته‌ای غیر ممکن کرد و تحریم‌های ایران آغاز شد.

با این حال دانشمندان ایرانی بیکار ننشستند و تلاش‌های خود را برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای دو چندان کردند و با وجود فراز و نشیب‌ها و سنگ اندازی‌های دولت‌های غربی به ویژه آمریکا و اسراییل، در تاریخ 9 فوریهٔ سال 2003 میلادی محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت ایران، خبر از تهیهٔ سوخت هسته‌ای توسط متخصصین ایرانی برای نیروگاه‌های هسته‌ای ایران داد.

* دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم

با وجود تمام تحریم‌ها و کارشکنی‌ها که علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران انجام شد در بیستم فروردین 1385 هجری شمسی، محمود احمدی نژاد به طور رسمی خبر از دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز داد.

از آن زمان به بعد خبرهای پیشرفت‌های هسته‌ای ایران یکی پس از دیگری موجب خوشحالی مردم سرافراز کشور و بهت و حیرت دولت‌های غربی شد که نتوانسته بودند با وجود چندین قطعنامه تحریمی جلوی این پیشرفت‌ها را بگیرند و امروز ایران در جمع کشورهای باشگاه هسته‌ای جهان قرار دارد موفقیتی که با تلاش دانشمندان بومی به دست آمده است.

* شهدای هسته‌ای نماد پیشرفت

اما عصبانیت غرب از این موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ایران تنها به صدور قطعنامه و تحریم ختم نشد و این بار غرب خوی ددمنشانه خود را با ترور دانشمندان هسته‌ای در معرض دید جهانیان گذاشت.

دانشمندانی که با ویژگی‌های مشترک، اهداف هماهنگ و تلاش‌های مستمر در مسیر زنده نگهداشتن چرخه هسته‌ای کشور گام برداشتند.

وطن پرستی، مسئولیت پذیری، تسلط به علم، پیوند بین علم، تحقیق و عمل از خصایص این دانشمندان است که با خون خود سند افتخار و سربلندی ملت ایران را امضا کردند.

شهدای هسته‌ای ایران نماد پیشرفت، علم و آمیختگی علم، ایمان، شجاعت، خون و شهادت هستند که جوانان با بصیرت ایران باید راه آنها را ادامه داده و با پیشرفت روز افزون در عرصه علم و فناوری انتقام خون آنها را از دشمنان و معاندان نظام اسلامی پس گیرند.

* ضرورت دستیابی به انرژی هسته‌ای

اما همواره این سوال مطرح بوده است که ضرورت دستیابی به انرژی هسته‌ای با وجود این همه سنگ اندازی، تحریم‌ها، مخالفت‌ها و... چیست؟بدون شک تکنولوژی هسته‌ای در دنیای امروز که به مرز پایانی انرژی‌های دست نیافتنی و فسیلی مثل نفت نزدیک می‌شود، از زیر بنایی‌ترین فناوری‌های هزاره سوم محسوب می‌شود. پیش بینی بحران انرژی و سوخت در دهه‌های آینده و میدان وسیع کاربرد دانش هسته‌ای در تمام علوم روز (پزشکی، کشاورزی، مهندسی ساخت و... از جمله دلایلی است که ضرورت سرمایه گذاری بر تحقیقات گسترده هسته‌ای را برای کشورها چند برابر و توجیه پذیر می‌کند کاری که کشورهای توسعه یافته از مدت‌ها قبل آغاز کرده‌اند.

* دلیل مخالفت‌ها با ایران هسته‌ای

مخالفت‌های غرب با ایران هسته‌ای علل مختلفی دارد؛ یکی از دلایلی که کشورهای غربی به ویژه رژیم صهیونیستی آن را همواره برای مخالفت با فعالیت‌های هسته‌ای بر گزیدند دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و ترس آنان از جنبه بازدارندگی و به کار بردن سلاح هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی ایران است.

این در حالی است که بارها و بارها مقام معظم رهبری و سایر مسئولان نظام آن را رد و مراجع عظام تقلید نیز استفاده از سلاح هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای به وسیله ایران را ‌یک تقلب در حرف زدن دانسته‌اند و تاکید می‌کنند: جمهوری اسلامی ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد و این تصمیم نیز به دلیل ناراحتی آمریکا نیست، بلکه بر مبنای یک عقیده و اعتقادی است که سلاح هسته‌ای را جنایت بر ضد بشریت می‌داند و ضمن آنکه بر عدم تولید آن تأکید دارد، ‌خواستار محو سلاح‌های هسته‌ای موجود در جهان است.

* علت مخالفت غرب با فعالیت‌های هسته‌ای از دیدگاه رهبری

ایشان همچنین به روشنی دلیل مخالفت غرب با فعالیت‌های هسته‌ای ایران را اعلام و تصریح می‌کنند: در موضوع هسته‌ای ایران، ‌بحث بر سر سلاح هسته‌ای نیست، ‌بلکه آنها می‌خواهند مانع حق قطعی و مسلم ملت ایران در غنی سازی هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای شوند که البته در جلوگیری از ملت ایران موفق نخواهند شد و این ملت کار خود را براساس حق صریح خود انجام خواهد داد.

رهبر فرزانه انقلاب همچنین در شانزدهمین اجلاس سران جنبش غیر متعهد در تبیین رویکرد اصولی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای تاکید کردند: جمهورى اسلامى ایران استفاده از سلاح هسته‌اى و شیمیایى و نظیر آن را گناهى بزرگ و نابخشودنى می‌داند. ما شعار «خاورمیانه‌ عارى از سلاح هسته‌اى» را مطرح کرده‌ایم و به آن پایبندیم. این به معنى چشم‌پوشى از حق بهره‌بردارى صلح‌آمیز از انرژى هسته‌اى و تولید سوخت هسته‌اى نیست. استفاده‌ صلح‌آمیز از این انرژى، بر اساس قوانین بین‌المللى، حق همه‌ کشورها است. همه باید بتوانند از این انرژى سالم در مصارف گوناگونِ حیاتى کشور و ملتشان استفاده کنند و در اِعمال این حق، وابسته به دیگران نباشند. چند کشور غربى که خود دارنده‌ سلاح هسته‌اى و مرتکب این کار غیرقانونى‌ هستند، مایلند توان تولید سوخت هسته‌اى را نیز در انحصار خود نگه دارند. حرکتى مرموز در حال شکل‌گیرى است تا انحصار تولید و فروش سوخت هسته‌اى را در مراکزى با نام بین‌المللى ولى در واقع در پنجه‌ چند کشور معدود غربى، تثبیت و دائمى کنند.»

* ترس غرب از الگوگیری کشورها و ملت‌های آزادیخواه از ایران هسته‌ای

البته این تمام علل مخالفت‌های دشمنان با فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست؛ آنها با هر پیشرفتی که باعث ایجاد اقتدار برای نظام جمهوری اسلامی ایران شود مخالفند زیرا اقتدار ایران سد محکمی دربرابر زیاده خواهی آنها خواهد بود و از سوی دیگر این پیشرفت‌ها باعث الگوگیری کشورها و ملت‌های آزادی خواه دیگر خواهد شد همانگونه که امروز شاهد انقلاب‌های مختلف با الگوگیری از انقلاب اسلامی ایران هستیم.با وجود تمام مخالفت‌ها و تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی امروز مردم مقاوم و همیشه در صحنه ایران اسلامی خواستار مقاومت در برنامه‌های هسته ای ایران هستند و امروز «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست» به یک شعار ملی تبدیل شده است تا جایی که رسانه‌های غربی نیز به این نکته اذعان می‌کنند.

بنابراین با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای و همچنین حمایت همه جانبه مردم ایران از برنامه‌های هسته‌ای لازم است دولتمردان جمهوری اسلامی ایران همچنان با قدرت در مذاکرات هسته‌ای حاضر شوند و از حق مسلم ملت ایران کوتاه نیایند و بدانند تشدید تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی نیز خللی در دفاع و پشتیبانی ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی از آرمان‌های امام و انقلاب وارد نخواهد ساخت و تنها این تحریم‌ها همچون گذشته حس خودباوری و استقلال، اتکا به خود و تلاش برای پیشرفت و خارج شدن ایران از وابستگی به خارج را همچون گذشته به دنبال خواهد داشت.

--------------------------

گزارش: مهدی جعفری

-------------------------

انتهای پیام/78010/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول