اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان:

هفت‌سین سلامتی بهداشت جامعه را ارتقا می‌دهد

رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان گفت: توجه به هفت‌سین سلامتی در ارتقای بهداشت جسمی و روانی افراد جامعه تاثیرگذار است.

هفت‌سین سلامتی بهداشت جامعه را ارتقا می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سازمان بهداشت جهانی هفتم آوریل برابر با 18 فروردین را روز جهانی بهداشت نامگذاری کرده است که هر ساله در سراسر دنیا گرامی نگه داشته می‌شود.

افزایش آگاهی عموم مردم جهان در مورد موضوع خاص بهداشت از رسالت روز جهانی بهداشت بوده که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آن را در رأس اولویت‌های بهداشتی سال قرار داده است.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران نیز هفته سلامت از 18 تا 24 فروردین تعیین شده است تا در این فاصله به ابعاد مختلف این مبحث بیشتر توجه و پرداخته شود.

به مناسبت هفته سلامت با حسین متقی‌طلب رئیس مرجع صدور تاییدیه بهداشتی گیلان، مدرس دانشگاه علمی‌کاربردی گیلان و عضو رسمی انجمن مشاوران مدیریت ایران و ... درباره تعریف سلامت و بهداشت از ابعاد مختلف ترتیب داده‌ایم که ماحصل آن را در ذیل می‌خوانیم.

فارس: سلامت را چگونه تعریف می‌کنید؟

- از نظر بنده سلامت تنها به معنای بیمار نبودن نیست بلکه زمانی که فردی از نظر جسمی، روانی و اجتماعی در بهبودی کامل به‌سر ببرد، سالم است که البته رسیدن به اینگونه بهبودی و سلامت مستلزم رعایت ابعاد مختلف سلامتی بوده که به تعبیر بنده همان توجه به هفت‌سین سلامتی است.

فارس: آیا می‌توان توجه به سلامت و بهداشت را زیربنای مهم توسعه در جوامع مختلف به ویژه ایران دانست؟

-بله زیرا در جمهوری اسلامی ایران امر بهداشت همواره یکی از مباحث مبنایی در مباحث توسعه‌مندی کشور مدنظر بوده و فصل‌هایی از برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به خود اختصاص داده است.

فارس: درباره «هفت‌سین سلامتی» که آن را لازمه رسیدن فرد به بهبودی کامل در زندگی دانسته‌اید، توضیح دهید؟

-هفت‌سین سلامتی شامل سلامت در گفتار، سلامت در شنیدار، سلامت در دیدار، سلامت در کردار، سلامت در رفتار و در نهایت سلامت جسم و سلامت روان است که هر کدام از این مباحث در برگیرنده معنویات بسیاری هستند که می‌توانند متضمن سلامت روح و روان فرد باشند.

سلامت روح و روان مکمل سلامت جسم در انسان است و می‌توان آن را از یک مسئله انسانی به یک مسئله فرا انسانی ارتقا بخشید و با رعایت سلامت در این مباحث هفت‌گانه می‌توان اجتماعی سالم و بدون تنش را رقم زد که افراد آن جامعه در تبادل و تعامل با یکدیگر احساس مثبت و لذت‌بخشی را در فعالیت‌های خانوادگی، تحصیلی، شغلی و تفریحی داشته باشند که به طور طبیعی زیستن در چنین اجتماعی انسان را از بروز انواع بیماری‌های جسمی نیز مصون می‌دارد.

فارس: با توجه به بالا بردن آگاهی عموم مردم نسبت به مسایل مختلف بهداشتی، چه راهکارهایی را برای تامین بهداشت و سلامت عمومی پیشنهاد می‌کنید؟

-یکی از مهم‌ترین موانع بزرگ در بهبود وضعیت بهداشت در جهان کمبود افراد متخصص در این زمینه است زیرا رعایت بهداشت در جامعه تنها نبود بیماری نیست بلکه بهداشت زیربنای اقتصادی و پیشرفت‌های اجتماعی یک ملت را رقم می‌زند و سلامت عموم افراد جامعه در گروی رعایت اصول بهداشتی است و این یک جامعه سالم و تندرست بوده که می‌تواند از منافع و حقوق خود دفاع کند بنابراین بهداشت را می‌توان هنری برای پیشگیری از بیماری‌ها به منظور طولانی کردن عمر و ابزاری برای بالابردن سطح سلامت و توانایی بشر برای رسیدن به بهبود در زندگی دانست.

توجه به فعالیت‌های فرهنگی به منظور ارتقای سلامت جامعه، جلب مشارکت‌های عمومی در راستای تحقق جامعه سالم و تبیین اهمیت موضوع سلامت از ابعاد هفت‌گانه مذکور به عنوان زیر ساخت‌هایی برای توسعه پایدار تاثیرگذار است.

فارس: به نظر شما علاوه بر موضوع‌های مذکور سلامت در چه ابعاد دیگری می‌تواند برای ایجاد اجتماعی سالم موثر باشد؟

-امروزه متخصصان این حوزه، سلامت معنوی را بخش مهمی از تعریف سلامت می‌دانند زیرا اختلال در فکر می‌تواند زیربنای پیدایش بسیاری از بیماری‌ها در افراد باشد.

باید توجه داشت که بعد معنوی سلامت فرد با شناخت از خود و خالق تحقق می‌یابد و انسان باید برای رسیدن به سلامت روح و روان پرداختن به امور معنوی و اخلاقی را در برنامه روزانه خود قرار دهد تا ارتباط خود را با خالق هستی نزدیک‌تر کند.

فارس: برای رسیدن به سلامت معنوی چه باید کرد؟

-خلوت کردن لحظاتی در طول روز با خود و تقویت باورهای زیربنایی در فرد آثاری مطلوب در روند زندگی فردی وی دارد و فرد با مدیریت رفتارهای خود می‌تواند بر جامعه نیز تاثیرگذار باشد.

*سلامت از بعد زیست‌محیطی را چگونه تعریف می‌کنید؟

-آگاهی از کیفیت آب و هوا و شناخت عوامل فزاینده آلودگی‌های محیطی ما را قادر می‌کند تا با شناخت کافی نسبت به نقش خود در سالم‌سازی و یا کنترل آلودگی متعهدانه تدابیر لازمه را نسبت به کاهش این آلودگی‌ها و یا اقدام‌های پیشگیرانه در کنترل آنها انجام دهیم.

باید محیط زیست خود را دوست بداریم و نسبت به آن مسئولیت‌پذیر باشیم و سهم خود را نسبت به حفظ پاکیزگی محیط شناخته و نسبت به رعایت آن متعهد باشیم و نیز قوانین شهر و منطقه خود را برای حفظ سلامت محیط زیست و حقوق دیگر شهروندان شناخته و مورد رعایت قرار دهیم.

فارس: برای حفظ سلامتی پایدار در افراد مختلف یک جامعه به عنوان یک حق مسلم چه توصیه‌ای دارید؟

-افراد یک جامعه باید با تقویت سلامت معنوی در خود از راه توجه به هفت‌سین سلامت در مواقع حساس زندگی همواره با توکل به خداوند یکتا مسیر خود را به طرف کمال طی کند.

فارس: سلامت در اسلام از دیدگاه شما چگونه تعریف شده است؟

-در مبانی اسلامی نیز توصیه‌های فراوانی در باب ضرورت رعایت بهداشت برای پیشگیری از بسیاری موارد مضر وجود دارد که رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری­ها برای حفظ جان مسلمانان واجب خوانده شده که اگر آگاهانه و از روی عمد در حفظ جان مسلمانان کوتاهی شود، کاری بسیار ناپسند بوده و شایسته عقوبت است.

اسلام، سلامتی را نیاز اساسی و ضامن بقای نسل آدمی می‌داند و راهکارهای فراوانی برای حفظ و تأمین آن پیش‌ روی بشر قرار داده است. 

انتهای پیام/84002/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول