اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد مطرح کرد

بازارچه‌های صنایع دستی یزد کانون توجه گردشگران نوروزی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در طول تعطیلات نوروز و در سه مرحله سفرهای نوروزی، بازارچه‌های صنایع دستی یزد مورد توجه گردشگران قرار گرفت.

بازارچه‌های صنایع دستی یزد کانون توجه گردشگران نوروزی

محمد بهشتی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: 225 غرفه صنایع دستی در بناهای تاریخی تمامی شهرستان‌ها به صورت دائمی و موقت برپا شد که رشته‌های بومی هر منطقه همچون سراجی سنتی، منبت چوب، جاجیم بافی، قلم زنی روی مس، حصیربافی، سفال، سبدبافی، سرامیک، چاقو سازی، مسگری، زیلوبافی و ... به صورت زنده تولید و به نمایش گذاشته شد.

دارایی بافی از صنایع دستی اصیل یزد که بعد از این هنرمند، این هنر منقرض خواهد شد

وی افزود: با برپایی این نمایشگاه‌ها در بافت تاریخی یزد و شهرستان‌ها، فرصت مناسبی پیدا شد تا هموطنان با صنایع دستی یزد و استان‌های دیگر بهتر آشنا شده و به خرید تولیدات داخلی و بومی روی آورند.

* ورود کالای خارجی و فراموشی حرفه‌های بومی و سنتی

بهشتی‌نژاد با اشاره به کمرنگ شدن بعضی صنایع و هنرهای دستی استان یزد عنوان کرد: متاسفانه با ورود کالاهای خارجی و صنایع دستی خارجی ارزان قیمت، هنرمندان برای خلق صنایع زیبای بومی و دستی بی‌رغبت شده‌اند و تعداد زیادی از این هنرها رو به فراموشی است.

سفال و سرامیک از صنایع دستی پرقدمت یزد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یادآور شد: باید به این هنرمندان توجه کرد و با ارائه تسهیلات، مشارکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و بیمه کردن آنها این صنایع را دوباره احیا کرد.

* خاموشی چکش‌های مسگران یزدی

بهشتی‌نژاد افزود: بازار مسگری یزد که قدمت آن به قرن نهم هجری قمری باز می‌گردد، طی سال‌های گذشته نظاره‌گر چکش‌های خاموش مسگران بوده است.

وی بیان کرد: بازاری که روزگاری بالغ بر 50 مسگر در آن به ساخت انواع ظروف و وسایل مسین می‌پرداختند، کم‌کم با صنعتی شدن شهرها و تغییر سلیقه‌های مصرف و ورود کالاهای خارجی ارزان قیمت در حوزه صنایع دستی، کم رونق شدند و استادکاران رشته مسگری در یزد دیگر میل و رغبتی به این حرفه و هنر ندارند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار داشت: گرانی مواد اولیه مس و به‌ دنبال آن تغییر نگرش مردم از ظروف مسی به ظروف ساخته شده با مواد دیگر، موجب رکود و افت شدید در این هنر شده است.

وی گفت: البته در سال‌های اخیر با اجرای سیاست‌های حمایتی برای هنرمندان صنایع دستی از قبیل معافیت مالیاتی صنعتگران، اجرای طرح بیمه مشاغل صنایع دستی، شرکت در نمایشگاه‌های سراسری، منطقه‌ای برای فروش و بازاریابی تا حدودی مشکلات این هنر صنعت رفع شده است.

بهشتی‌نژاد افزود: با این وجود لازمه حمایت از این هنر صنعت، همکاری متقابل مردم (مصرف‌کنندگان) است که خوشبختانه با آشنایی مردم با مضرات استفاده از بعضی ظروف، عده زیادی دوباره به سمت فرهنگ نیاکان خود که استفاده از ظروف مسی و ... است، روی آورده‌اند.

انتهای پیام/2464/و30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول