اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

داستان یک سقوط

وداع غم‌بار شاهین با لیگ یک فوتبال / بال‌های شاهین را چیدند

با شکست روز گذشته شاهین مقابل نفت مسجد سلیمان که در بوشهر رقم خورد، شاهین بوشهر با لیگ یک هم وداع کرد تا تیره‌روزی‌های فوتبال بوشهر ادامه داشته باشد.

وداع غم‌بار شاهین با لیگ یک فوتبال / بال‌های شاهین را چیدند

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حکایت حذف شاهین از لیگ برتر و در ادامه سقوط به لیگ دو فوتبال ایران بسیار طولانی است اما در این مجال داستان این سقوط را مرور خواهیم کرد.

روزی در همین ورزشگاه شهید بهشتی، بهمن طهماسبی با نفت تهران گلزنی کرد، اما آن باخت بر خلاف شکست مقابل نفت مسجد سلیمان سبب سقوط نشد.

شاهین فصل بعد را با اشتباهی استراتژیک آغاز کرد، فسخ یکطرفه صلح نامه رسمی مابین منطقه ویژه انرژی پارس و باشگاه شاهین توسط مدیرانی که دلخوش به پول بانک صادرات بودند، سرآغاز گرفتاری‌ها بود.

آب باریکه نفت را قطع کردند و با رونمایی از اختلاس کلان در بانک صادرات، همه معادلات به هم خورد، میلیاردرهای بی پول لقب خوبی بود، تبعیض‌ها بیداد می‌کرد و عده‌ای با جیب پر پول رفتند و برخی دست خالی ماندند تا کوله باری از بدهی برجای بماند تیم به لیگ یک رفت و حالا هم رهسپار لیگ دسته دوم شده است.

مشکلات عدیده در لیگ برتر

شاهین در سالی که به لیگ برتر رسید، برای لیگ برتر بسته نشده بود، آن فصل حمید کللی فرد و شاگردانش در سالی که بودجه تیم به نحو قابل توجهی کاهش یافته بود در پلی آف به لیگ برتر رسیدند.

این اتفاق در روزهایی رخ داد که تا آغاز لیگ برتر فصل بعد زمان زیادی نمانده بود، کللی فرد تیمی با هزینه‌ای حدود سه و نیم میلیارد بست، بومی ستیزی‌ها همچنان پا برجا بود و این مربی خیلی زود جایش را به یاوری داد.

شاهین آن فصل به مدد رای کمیته انضباطی و پیگیری‌های مدیرعامل وقت(کنگانی) و نکته سنجی یک ورزشی نویس(اصلانی) دو امتیاز مازاد بر آنچه در میدان از همدانی‌ها گرفته بود را به جیب زد تا در لیگ برتر ماندگار شود.

بودجه‌ای که محقق نشد

برای لیگ دهم، هیئت موسسین شاهین در نشست با سعید لو بودجه‌ای 9 میلیاردی را تصویب کردند، تلاش‌ها برای تحقق این بودجه آغاز شد اما هیچگاه به ثمر ننشست.

در اواخر سال اما با سفر هیئت دولت به بوشهر و تلاش‌های امام جمعه و کنگانی مقرر شد سالانه 10 میلیارد تومان به ورزش استان از طرف وزارت نفت کمک شود که نیمی از آن به شاهین برسد.

تکاپو برای دریافت این وجه در حالی آغاز شد که استاندار وقت، تمایلی برای حمایت از شاهین نداشت و حتی در نشست وزیر نفت، امام جمعه، استاندار و مدیرعامل شاهین تلاش کرد تا این کمک‌ها به بار ننشیند. موضوعی که در گفت‌و‌گویی توسط کنگانی فاش شد و جهانبخش(استاندار وقت بوشهر) جوابی برایش نداشت.

در 6 بازی مانده به پایان آن فصل ، اتفاقاتی رخ داد که به استعفای کنگانی منجر شد، رفتن کنگانی سبب شد پیگیری لازم هم در خصوص کمک پنج میلیاردی به شاهین صورت نگیرد و مصوبه 10میلیاردی برای کمک به ورزش استان با یکسال تاخیر و با تقلیل به نصف به 5 میلیارد رسید.

از این 5 میلیارد چیزی حدود یک و نیم میلیارد نصیب شاهین شد حسابرسی‌ها حکایت از بدهی سه میلیاردی آن فصل تیم داشت و اگر 5 میلیارد با پیگیری به موقع مدیران شاهین، به خزانه باشگاه می‌رسید مازاد بر بودجه تصویبی هم پول داشتند اما افسوس....

بانک صادرات و آغاز ناکامی‌ها

افراشته و مدیران بانک صادرات طرح شاهین 93 را در سر می‌پروراندند. حالا با سقوط شاهین به لیگ دو، باید پرسید سال 93 قرار بود کجا باشیم و حالا کجا هستیم؟ بی برنامگی غوغا می‌کرد. همه چیز بر اساس آرزوها و رویاها شکل گرفته بود و دلال بازی‌های اطراف تیم، کار را به جایی رساند که یک بازیکن شد همه کاره، درخشان آمد و رفت و فیروز هم همینطور، رفتن فیروز کریمی بعد از سفر پرماجرا به اصفهان با اتوبوس و گیرافتادن در برف اتفاق افتاد.

درخشان در مرحله دوم برای وصول پولش آمده بود و این را ثابت کرد، ماجرای سفر به ترکیه هم در نوع خود جالب بود، بعد که همه چیز به قضا و قدر سپرده شده بود کامیاب آمد اما او زمانی نداشت که کاری از پیش ببرد، تیم لیگ یکی شد و رویای بندری‌ها سوخت.

تداوم بی تدبیری‌ها

برای فصل 92-93 لیگ برتر لزوم بودجه نویسی توسط تیم‌ها و تصویب آن در سازمان لیگ اجباری شده است،کاش شاهین هم ابتدای فصل جاری بودجه نویسی می‌کرد.

اینکه بنویسند برای بستن تیم و هزینه‌های جاری و البسه و اقامت و سفر و .... چقدر پول نیاز است و بعد مشخص کنند این پول از چه محلی تامین می‌شود.

متاسفانه شاهین که یک ریال نداشت تیمی با حدود 4.5 میلیارد تومان بست. هیچکس هم نپرسید این پول قرار است از کجا تامین شود؟ کارشناسان معتقد بودند باید تیمی با اسکلت بومی و تقویت آن توسط چند بازیکن غیر بومی بسته شود و در طرحی سه ساله و به شکل اصولی به لیگ برتر برگردد اما مدیران شاهین می‌خواستند یک شبه آب رفته را به جوی بازگردانند و به جذب مهره های مطرح روی آوردند.

امان و الامان از رویانیان !

پول رویانیان، این واژه در فوتبال ما کم سر و صدا نکرد، او با پولش در پرسپولیس کهکشانی به توفیقی دست نیافت. حمایت مالی‌اش از گهر دورود این تیم را هم به سقوط واداشت و وقتی به شاهین هم صد میلیون کمک کرد سرآغاز بدبختی‌ها شد!

البته این امر بیشتر جنبه فکاهی دارد و باید ممنون او هم بود که چنین کمکی کرد. اشتباه آنجا بود که مدیر وقت شاهین پول را بابت مخارج شخصی که انجام داده بود برداشت. بعد از آن بدبختی‌ها اوج گرفت.

بازیکنانی که با نداری ساخته بودند وقتی این موضوع را دیدند دست به اعتصاب زدند. گفتند چگونه ممکن است یک نفر همه پول را بردارد و ما ریالی دریافت نکنیم.

دلفانی آمد و شعارهای قشنگی داد اما بی نتیجه بود. کللی فرد رفت و حنظه نیامده برگشت. پالیزدان آمد و خواجه پور هم جای افراشته را گرفت. تیم غربال شد تا هزینه‌ها کاهش یابد. برخی اعتصاب کردند و شاهین چند هفته‌ای را با 12 بازیکن سپری کرد. رای نهایی دادگاه مالکیت باشگاه را به نعمتی داد، او هم برای درآمدزایی برنامه‌ای نداشت و رفت و آمد کادر فنی ادامه یافت تا عاقبت شاهین به دسته دوم رفت.

سقوط دو تیم؟

گفته می‌شود در نشست روز سه شنبه هیئت رئیسه فدراسیون، تصمیم گیری درباره تعداد تیم‌ها صورت می‌گیرد، از یکسو بحث 18 تیمی ماندن لیگ برتر است و از سوی دیگر بحث 16 تیمی شدن.

می‌گویند با 18 تیمی ماندن لیگ برتر، از لیگ یک هم فقط دو تیم سقوط می‌کند تا این لیگ هم با 28 تیم کارش را ادامه دهد هر چند بهروان رئیس لیگ آزادگان به صراحت گفته اگر لیگ برتر هم 18 تیمی بماند لیگ یک 8 سقوطی خواهد داشت و این لیگ باید در طرحی سه ساله 18 تیمی شود، اگر دو تیم سقوط کند شاهین در لیگ یک می‌ماند.

انتهای پیام/66006/ب40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول