اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی مازندران:

رشد 17 درصدی ماموریت‌های نوروزی اورژانس/ افزایش تصادفات و کاهش مسمومیت با گاز

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مازندران با اشاره به رشد 17 درصدی ماموریت‌های اورژانس 115 در ایام نوروز امسال گفت: تصادفات افزایش و مسمومیت منواکسید کربن کاهش داشته است.

رشد 17 درصدی ماموریت‌های نوروزی اورژانس/ افزایش تصادفات و کاهش مسمومیت با گاز

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس از ساری، خدمات رایگان و 24 ساعته اورژانس 115 در حوادث و سوانح مختلف کمتر توسط رسانه‌ها منعکس شده است تا جایی که معاون عملیاتی اورژانس 115 کشور در گفت‌وگوی تفضیلی با فارس این موضوع را به خوبی بیان کرد.

به همین بهانه در این مجال به گوشه‌ای از تلاش‌های این قشر پرداختیم که در بین استان‌های مختلف کشور، مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و ساحلی بودن همه ساله شاهد حضور مسافران و گردشگران مختلفی از سراسر ایران و حتی توریست‌هایی از کشورهای دیگر است و ماموریت‌های بیشتری نیز انجام داده است.

از این رو عملکرد نوروزی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی که در بین مردم به اورژانس 115 شهرت دارد را در گفت‌وگو با رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران تشریح کردیم که در این گزارش به آن پرداختیم.

 

 

فرزاد بزرگی در گفت‌وگوی تفضیلی با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس در ساری آمار مقایسه‌ای عملکرد نوروزی اورژانس 115 مازندران در سال‌های 91 و 92 را ارائه کرد.

وی در ابتدا با تقدیر از پرسنل پرتلاش اورژانس 115 سراسر مازندران به ویژه در ایامی که همه در کنار خانواده‌ها مشغول دید و بازدید عید و برخی نیز به مسافرت رفته‌اند، همت والای آنها را نزد خداوند ارزشمند تلقی کرد و گفت: نجات جان انسان‌ها سعادتی است که نصیب هر کسی نمی‌شود و باید این شرایط را قدر دانست.

فارس: مجموع ماموریت‌های انجام شده از اجرای طرح امداد نوروزی امسال تا پایان چه میزان بود و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل را توضیح دهید؟

بزرگی: در ایام نوروز سال 91، 4 هزار و 612 ماموریت توسط اورژانس 115 مازندران انجام شد که این تعداد در نوروز امسال با رشد 17 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 5 هزار و 392 ماموریت افزایش یافته است.

فارس: به نظر می‌رسد تصادفات عمده ماموریت‌های شما را در بر می‌گیرد، در این خصوص بفرمایید؟

بزرگی: سوانح و حوادث رانندگی بیشترین ماموریت اورژانس 115 است و این فرهنگ برای عموم جامعه به خوبی نهادینه شده است که در صورت مواجهه با تصادفات منجر به مصدومیت بلافاصله با اورژانس تماس می‌گیرند و بسیاری از مردم در انتقال مصدومان تصادفات کمک یار تکنسین‌های اورژانس نیز هستند که باید از آنها تقدیر کرد.

فارس: با توجه به این توضیحات از تعداد ماموریت‌های نوروزی شما چند ماموریت به سوانح رانندگی و تصادفات مربوط می‌شد؟

بزرگی: تقریبا یک سوم ماموریت‌های اورژانس 115 در ایام نوروز یعنی تعداد یک‌هزار و 384 ماموریت برای پوشش سوانح رانندگی در جاده‌های استان و شهرها و روستاها انجام شده است.

فارس: در ماموریت‌های تصادفی نسبت به سال گذشته افزایش وجود داشت یا کاهش؟

بزرگی: در ماموریت‌های تصادفی نیز افزایش نسبت به سال گذشته داشتیم که به نظر به دلیل افزایش مسافرت‌ها و افزایش سطح پوشش اورژانس در نقاط مختلف استان بود به طوری که در سال گذشته یک‌هزار و 215 ماموریت انجام گرفته بود.

فارس: آمار مقایسه‌ای ماموریت‌های غیرتصادفی امسال و سال گذشته را بفرمایید؟

بزرگی: در ماموریت‌های غیرتصادفی نیز نوروز امسال نسبت به سال گذشته رشد چشمگیری داشته است در حالی که سال گذشته 3 هزار و 397 و امسال 4 هزار و 8 ماموریت غیرتصادفی به ثبت رسیده است که این ماموریت‌ها شامل حضور در  صحنه‌های آتش‌سوزی، مسمومیت منواکسیدکربن، بیماری‌های قلبی، عروقی و هر حادثه و سانحه‌ای که به فوریت نیاز دارد.

 

فارس: با توجه به اینکه هوای شمال در ایام نوروز تقریبا سرد بود حوادث گازگرفتگی نیز قطعا رخ داده است، آمار مقایسه ‌ی دو سال در این خصوص را بفرمایید؟

بزرگی: مسمومیت با منو اکسیدکربن در فصل سرما یکی از بیشترین ماموریت‌های اورژانس 115 است که در ایام اجرای طرح امداد نوروزی نیز از این دست ماموریت‌ها به ثبت رسیده است به طوری که امسال نسبت به سال گذشته در ایام نوروز با کاهش 62 درصدی، 29 ماموریت در این زمینه به ثبت رسیده است در حالی که در نوروز 91، 76 ماموریت در زمینه مسمومیت با گاز صورت گرفته بود.

فارس: اورژانس 115 اقدام به برپایی ایستگاه سلامت در شهرهای مختلف استان کرد. تعداد مراجعات به این پایگاه‌ها چگونه بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یا کاهش داشته است؟

بزرگی: امسال ماموریت‌های ایستگاه سلامت کاهش کمی داشته است به طوری که در سال گذشته 520 ماموریت و امسال 384 ماموریت به ثبت رسیده است.

فارس: تعداد درخواست‌ها و پذیرش ستاد هدایت و اطلاع‌رسانی و رسیدگی به امور درمان در نوروز امسال چقدر بوده است و نسبت آن با تعداد سال قبل کاهشی بوده یا افزایشی؟

بزرگی: تعداد درخواست از ستاد هدایت و اطلاع‌رسانی و رسیدگی به امور درمان در سال گذشته بیشتر اما پذیرش در نوروز امسال بیشتر بوده است.

در سال گذشته 232 درخواست به ستاد هدایت شده است اما امسال این تعداد به 214 کاهش یافته است اما پذیرش امسال با رشد 2 درصدی روبه‌رو بود یعنی 223 نفر در سال گذشته (96 درصد) و 211 نفر امسال (98 درصد) در ستاد هدایت و اطلاع‌رسانی مورد پذیرش قرار گرفتند.

فارس: صحبت پایانی خود را بفرمایید؟

بزرگی: خانواده اورژانس 115 با همه توان خود و بدون هیچ چشمداشت مادی سعی در جلب رضایت مردم داشته است و با توجه به حضور چشمگیر مسافر و گردشگر در این استان، در واقع پرسنل اورژانس 115 با ایثار خود سعی بر پوشش تمامی ماموریت‌ها داشته‌اند که امیدواریم  مردم راضی باشند.

------------------------------

گفت‌و گو از علی یوسفی

-----------------------------

انتهای پیام/86013/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول