اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با فارس:

مسابقات روباتیک عرصه‌ قدرت‌نمایی علمی ایران است

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مسابقات روباتیک عرصه‌ قدرت‌نمایی علمی ایران است و تیم‌های روباتیک پیام‌آور صلح ملت‌ها هستند.

مسابقات روباتیک عرصه‌ قدرت‌نمایی علمی ایران است

محمد مهدی‌نژاد نوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون علم روباتیک اظهار داشت: تکنولوژی روباتیک در علوم مختلف کاربرد داشته و اخیرا در علم ژنتیک، تولید عملکردهای سافت، پلیمری، زیستی و صنایع مختلف نیز از این تکنولوژی استفاده می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری افزود: روبات‌ها در فضاهای زیست دریایی، هوایی، زیرزمینی و مکان‌های دشوار کاربرد زیادی داشته و با بهره‌گیری از علوم مختلف، به بشر خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی توجه به روباتیک را پرداخت به تمام علوم دانست و افزود: روبات‌ها می‌توانند اولویت کشور برای توسعه در زمینه‌های مختلف باشند و خوشبختانه اخیرا در کشور ما سرمایه‌گذاری خوبی در این حوزه به انجام رسیده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری تصریح کرد: برپایی مسابقات روباتیک موجب شده است تا ما در سطح جهان توانایی بالا و حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

مهدی‌نژاد نوری در خصوص برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری برای ترویج و حمایت از علوم روباتیک اظهار داشت: رشته‌هایی برای تربیت نیروی انسانی وجود دارد که قبلا هم وجود داشته است و هم‌اکنون این آمادگی را داریم تا رشته‌های تخصصی جدیدی را در این حوزه‌ها ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: تقویت فعالیت‌های پژوهشی در این زمینه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دستور کار قرار داشته که دستاوردهای این رشته به علوم و صنایع مختلف کشور کمک کرده و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به خصوص شرکت‌هایی که در زمینه روباتیک فعالیت می‌کنند، مورد توجه وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری است.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ابراز داشت: از آن جایی که در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان متولی رشته روباتیک در کشور شناخته می‌شود، می‌تواند در پارک علم و فن‌آوری خود که در آینده‌ای نزدیک تأسیس می‌شود، توجه به علوم روباتیک را در اولویت قرار داده و پیگیری کند.

مهدی‌نژاد نوری افزود: همچنین باید از کسانی که در مسابقات روبوکاپ بین‌المللی آزاد ایران حایز رتبه‌های برتر می‌شوند یا طرح و ایده‌های خوبی نیز به همراه دارند حمایت شده تا شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته و این شرکت‌ها می‌توانند از حمایت‌هایی که قانون شرکت‌های دانش بنیان از آنها تبعیت می‌کنند تسهیلاتی را دریافت کرده تا این محصولات وارد بازار داخلی و خارجی شود و وزارت علوم نیز آمادگی خود را برای کمک و تقویت این حوزه اعلام می‌کند.

وی در خصوص تحریم‌ها علیه ایران و حضور تیم‌های خارجی در این مسابقات گفت: حضور این تیم‌ها از چند دیدگاه قابل بررسی است و اثرات زیادی همراه می‌گذارد.

معاون پِژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: هنگامی که این کشورها از نزدیک توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران را می‌بینند، می‌توانند ابزار تبلیغاتی خوبی برای ما در آن سوی مرزها و افکار عمومی بوده و این مسابقات به سایر کشورها نشان می‌دهد که نباید با ایران تقابل کنند زیرا که ایران با تکیه بر توانمندی‌های داخلی خویش به هر چه که نیاز داشته است می‌یابند.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری ادامه داد: تاثیر دیگر این مسابقات ارتباطات بین المللی محققان و پژوهشگران ما در سطح جهان است. ضمن اینکه این رقابت‌ها موجب افزایش اعتماد به نفس جوانان و دانشجویان ایرانی شده تا توانمندی خویش را در سطح بین المللی بسنجند.

مهدی‌نژاد نوری ورود ایده‌های جدید به کشور را از دیگر مزایای برگزاری این مسابقات دانست و گفت: این رقابت‌ها موجب صلح، دوستی و استحکام جامعه‌ بزرگ انسانی شده و چهره‌ واقعی اسلام که محبت و عشق‌ورزی به تمام انسان‌ها است را به جهانیان نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تیم‌های روباتیک سفیران صلح و دوستی ملت‌ها بوده و ما آن‌ها را نماینده افکار عمومی می‌دانیم، تصریح کرد: برگزاری این رقابت‌ها و مسابقات مشابه سبب جذب دانشجویان و گردشگران علمی برای حضور و تحصیل در ایران می‌شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری نقش ریاست و مجموعه دانشگاه اسلامی قزوین در برگزاری مسابقات روبوکاپ را بسیار حایز اهمیت خواند و گفت: با توجه به ثباتی که این رقابت‌ها پیدا کرده است، به نظر اینجانب اهمیت سطح و کیفیت مسابقات در جایگاه دوم قرار گرفته است.

مهدی‌نژاد ادامه داد: ثبات و تداوم این رقابت‌ها امری مهم بوده که انگیزه و تلاش آقای موسی‌خانی ریاست دانشگاه آزاد قزوین و ثبات مدیریتی ایشان موجب شد این مسابقات به جایگاه فعلی خویش برسد.

مهدی‌نژاد تصریح کرد: اگر در برگزاری این مسابقات تداوم وجود نداشت، در همان سال‌های نخست مسابقه مانند یک جرقه خاموش شده و اجرا نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری هر ساله مسابقات بین‌المللی روبوکاپ موجب دست‌یابی به اعتبار علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و جایگاه خوب برای کشور در زمینه روباتیک و رقابت‌های بین المللی شده است.

انتهای پیام/77005/ع40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول