اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان:

مبارزه با آفت سن گندم در کردستان آغاز شد/ سمپاشی 120 هکتار از مزارع گندم دیم

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان از تجهیز ناوگان سمپاشی استان خبر داد و گفت: تاکنون 120 هکتار از مزارع گندم دیم استان علیه افت سن سمپاشی شدند.

مبارزه با آفت سن گندم در کردستان آغاز شد/ سمپاشی 120 هکتار از مزارع گندم دیم

محمد قاسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: ریزش آفت سن در شهرستان کامیاران با توجه به گرم بودن این منطقه زودتر و از 24 اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است.

وی تصریح کرد: از هشتم فروردین ماه جاری نیز مبارزه با آفت سن در  چهار روستای کامیاران که تعداد این آفت به حد لازم مبارزه (یک تا دو عدد سن در مترمربع) در مزارع گندم دیم رسید، آغاز و سمپاشی این مناطق انجام شده است.

وی عنوان کرد: آفت سن در مزارع گندم شهرستان‌های بانه، مریوان، سقز و قسمتی از قروه هم ریزش داشته ولی به حد لازم برای مبارزه نرسیده‌اند و در دیواندره، بیجار و قسمتی از دهگلان نیز هنوز ریزش آفت سن گزارش نشده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان ادامه داد: تاکنون 120 هکتار از مزارع گندم دیم شهرستان کامیاران علیه افت سن سمپاشی شدند.

قاسمی اظهار داشت: با توجه به سمپاشی‌های خوب و به موقعی که در دو سال گذشته در استان صورت گرفته میزان تراکم آفت سن مادر کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی‌های کارشناسان حاکی از این مطلب است که وضعیت مزارع استان امسال نسبت به سنوات گذشته از لحاظ آفت سن بسیار مناسب‌تر خواهد بود و امیدواریم سطح سمپاشی هم کاهش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از نظر تعداد سمپاش در استان مشکلی وجود ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به 3 هزار و 500 دستگاه سمپاش تانکردار و حدود 300 دستگاه سمپاش توربولاینر در استان کردستان وجود دارد و از این لحاظ استان هیچ کمبودی ندارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی کردستان به آغاز فعالیت شبکه مراقبت در استان اشاره کرد و بیان داشت: شبکه مراقبت بخش خصوصی متشکل از 120 کارشناس است که 80 نفر آنها به صورت اختصاصی در زراعت گندم فعالیت دارند.

قاسمی ادامه داد: شبکه مراقبت بخش دولتی نیز با وجود 80 نفر ساماندهی شد و اکنون در سطح اراضی استان مشغول به فعالیت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 450 هزار هکتار از اراضی گندم استان در سال گذشته بر علیه آفت سن سپماشی شدند که 150 هزار هکتار آن در مرحله سن مادر و مابقی در مرحله پوره‌گی بوده است.

انتهای پیام/79003/غ30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول