اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مرحوم دبیران؛ موضوع دهمین نشست یزدشناسی

آیت‌الله موسوی ‌بجنوردی: اخلاق در زندگی کاری مرحوم دبیران موج می‌زد

مدیر گروه الهیات دانشگاه خوارزمی با اشاره به همکاری خود با مرحوم دبیران، نخستین استاندار یزد پس از انقلاب اسلامی، گفت: اخلاق و مکارم اخلاقی در زندگی مرحوم دبیران موج می‌زد.

آیت‌الله موسوی ‌بجنوردی: اخلاق در زندگی کاری مرحوم دبیران موج می‌زد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، آیت‌الله سید محمدکاظم موسوی بجنوردی در دهمین نشست یزدشناسی که با موضوع مرحوم دبیران، نخستین استاندار یزد پس از انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به تاریخ درخشان یزد اظهار داشت: یزد همیشه پرچمدار دیانت و زادگاه بزرگان بوده و علمای بنام و شخصیت‌های ارزشمندی را به ایران و جهان معرفی کرده است.

وی در تبیین شخصیت و خصوصیات اخلاقی مرحوم دبیران افزود: اوایل انقلاب مسئول شورای عالی قضایی بودم و در آنجا با مرحوم دبیران آشنا شدم.

موسوی بجنوردی ادامه داد: من در تعامل با ایشان بسیار لذت می‌بردم و آنچه برای من جالب بود، تسلط ایشان به ادبیات عرب بود که ترجمه کتاب «الفیه ابن مالک» توسط مرحوم دبیران متاثر از همین تسلط ایشان به ادبیات عرب بوده است.

مدیر گروه الهیات دانشگاه خوارزمی با اشاره به فضائل اخلاقی مرحوم دبیران خاطرنشان کرد: اخلاق و مکارم اخلاقی در زندگی کاری و شخصی مرحوم دبیران موج می‌زد و وظیفه همه ماست که برای رسیدن به مدینه فاضله، مکارم و فضائل اخلاقی را در جامعه نهادینه کنیم.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس هشتم نیز در این مراسم، مرحوم دبیران را یک الگو در فرهنگ اسلامی ایرانی دانست و اظهار داشت: وظیفه‌ای همگانی است تا خدمات ارزشمند و شخصیت ارزنده این استاد فرزانه را به نسل جدید معرفی کنیم.

علی‌اکبر اولیا، ایمان به خدا و پیوند ناگسستنی مرحوم دبیران با معارف اسلامی را از ویژگی‌های برجسته ایشان دانست و تصریح کرد: جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگری به این الگوها نیازمند است.

وی خواستار انتشار آثار مرحوم دبیران توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان یزد شد.

به گزارش فارس، غلامرضا دبیران متولد سال 1296 و فرماندار کل یزد در زمان پهلوی بود اما در سال 1346 در اعتراض به اقدام رژیم شاه برای عضویت اجباری در حزب رستاخیز از سمت فرماندار کل یزد استعفا داد اما از آنجا که حتی در دوران طاغوت به اسلام واقعی عشق می‌ورزید و مخلصانه به مردم خدمت می‌کرد، از اوایل سال 1358 به پیشنهاد شهید صدوقی، استانداری یزد را پذیرفت.

مرحوم دبیران پیش از تحصیلات رسمی، قرآن و خوشنویسی را نزد پدر بزرگ و عموی خود فرا گرفت و همزمان به فراگیری ادبیات فارسی و عربی پرداخت.

همچنین تحصیلات جدید را در دبیرستان‌های تهران به پایان رساند. سپس از دانشکده زبان و ادبیات فارسی درجه علمی خود را دریافت کرد.

وی کتاب‌های شرایع و معالم و برخی از کتاب‌های نحو و ادبیات را نزد حجت‌الاسلام شیخ مرتضی غمامی طالقانی فرا گرفت.

از دیگر استادان او می‌توان فاضل تونی، آیت الله حاج میرزا خلیل کمره‌ای و فاضل سبحان (اعمی) را نام برد.

دبیران با شاعران و سخنوران عصر خود از جمله ملک الشعرای بهار، قاسم رسا و محمدحسین شهریار معاشرت و مباحثه داشت.

انتهای پیام/2464/صا30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول