اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آتش و زباله سوغات نوروزی مردم به طبیعت

مردم و گردشگران در کنار استفاده از طبیعت، یادگاری‌هایی نیز از خود در طبیعت باقی می‌گذارند که تعدادی از آن‌ها خوشایند نیستند.

آتش و زباله سوغات نوروزی مردم به طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، سیزده به در یا روز طبیعت در ادامه زیبایی‌های نوروز و سال جدید برای هیچ فردی فراموش شدنی نیست و حضور در دامن طبیعت همواره شادی و نشاط به همراه دارد.

روز 13 فروردین روز خوبی برای ایرانی‌ها است به ویژه در مازندران وجود دامنه‌های زیبای البرز و جنگل‌های بکر و منحصر به فرد طبیعت این منطقه را بیش از گذشته برای حضور گردشگران و مردم جذاب می‌کند.

این روز در چند سال اخیر شاید روز تلخی برای طبیعت‌دوستان نیز باشد، رها کردن زباله و باز ماندن آتشی که از روز گذشته باقی مانده امروز طبیعت مازندران را شاید کمی ناخوشایند کرده است.

پیشنهاد می‌کنم اگر 14 فروردین نیز سری به طبیعت بزنید شاید بدانید دیروز در میان شادی‌های ما چه بلایی بر سر طبیعت زیبا آمده است.

زباله‌های بازمانده از مسافران و گردشگران در کنار آثار برجای مانده از روز طبیعت در میان این زیبایی دل هر بیننده‌ای را به درد می‌آورد.

عمده زباله‌های برجای مانده از حضور مردم در دل طبیعت کیسه‌های نایلونی، مواد غذایی نیمه استفاده شده و زباله‌های دیگری است که کمتر کسی دلش می‌سوزد آن‌ها را به همراه خود ببرد.

زباله‌های برجای مانده که به راحتی تجزیه پذیر به شمار نمی‌روند در کنار صدمه زدن به درختان یادگاری‌های خوبی نیستند که به طبیعت هدیه کردیم.

کسانی که برای یک روز گشتن در دل طبیعت و شادی کردن با بستن طناب به درختان، یاد تاب‌بازی‌های دوران کودکی خود افتادند آیا اندیشیدند که چگونه آن ساقه تر و نازک توان این همه سنگینی را دارد یا نه.

آتش روشن کردن در دل طبیعت برای اینکه روزی به دور از هیاهوی زندگی شهری را داشته باشیم، باید بدانیم چه مخاطراتی برای طبیعت به همراه دارد.

روشن کردن آتش در زمین‌هایی که شاید ماه‌های زیادی طول بکشد تا بار دیگر پای انسانی به آن باز شود موجب می‌شود که طبیعت و قدرت رویش آن منطقه از میان برود و تا بازیابی آن و تلاش برای رویش مجدد زمان زیادی نیاز باشند.

دیروز شاید بدون اغراق هر خانواده‌ای آتشی روشن کرده بود تا هم از گرمای آن استفاده کنند و هم از آن برای گرم کردن غذایی بهره‌ بگیرند اما اگر حتی یک خانواده فراموش کند که آتش را باید موقع خروج از جنگل خاموش کند چه بلایی بر سر این طبیعت زیبا خواهد آمد.

سزاوار نیست که برای یک روز طبیعت‌گردی سوغاتی‌های بدی از خود در دل طبیعت به یادگار بگذاریم و فراموش کنیم که چقدر محتاج این زیبایی هستیم.

مدیرکل محیط زیست مازندران اما در این باره معتقد است که در سال‌های اخیر روند توجه مردم به طبیعت بهتر شده است.

هرمز محمودی‌راد با تاکید بر اینکه باید نسبت به حضور آگاهانه و با فرهنگ مردم در طبیعت نگاهی خوشبینانه داشته باشیم، بیان کرد: خوشبختانه امسال نسبت به سال‌های گذشته با توجه به اطلاع‌رسانی‌های گذشته افکار عمومی آموزه‌های زیست محیطی را به خوبی رعایت کرد.

وی با اشاره به اینکه در روز طبیعت امسال خانواده‌ها به همراه خود کیسه‌های زباله داشتند و آن‌ها را تحویل متولیان می‌دادند، یادآور شد: در استان عوامل و پرسنل محیط زیست با دادن کیسه‌های زباله به مردم آن را به همکاری با طبیعت تشویق می‌کردند.

این مسئول با بیان اینکه طبیعت امسال مازندران نسبت به سال‌های گذشته خسارت کمتری دیده است، افزود: مجموعا رفتار مردم در روز طبیعت رضایت‌بخش بود.

وی با اشاره به اینکه مردم تلاش کردند از سرشاخه‌های خشک برای آتش‌ روشن کردن استفاده کنند، گفت: به مردم توصیه کردیم بعد از اتمام سفر، نسبت به خاموش کردن آتش نیز اقدام کنند.

رشد فرهنگ و آگاهی مردم نسبت به حفظ و حراست از طبیعت در سال‌های اخیر قابل ستایش است اما جنگل‌ها و تفرجگاه‌های مازندران اگر همین روزها بعد از نوروز سری به آن‌ها بزنید خواهید دانست که نیاز به مدیریت و آموزش دارد.

مشکل زباله مازندران هنوز رفع نشده و در کنار آن زباله‌های کوچک و گسترده رها شده در دل طبیعت نیز زخمی دیگر بر پیکر این مناطق زیبا است.

 ============

گزارش از الناز پاک‌نیا

انتهای‌پیام/86011/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول