اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از شهر اساطیر در ایستگاه دوازدهم

بام ایران امروز آفتابی است / شلوغ‏ترین روزهای نوروز در انتظار دماوند

دماوند، شهر اساطیر، در ایستگاه دوازدهم تعطیلات نوروزی حال و هوای خاصی دارد و حتی هوای بام ایران نیز امروز آفتابی است.

بام ایران امروز آفتابی است / شلوغ‏ترین روزهای نوروز در انتظار دماوند

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، در حالی دور سوم سفرهای نوروزی در سراسر کشور آغاز شده است که به گفته کارشناسان، شلوغ‏ترین روزهای نوروز در انتظار مسافران به خصوص در دماوند است.

روزهای باقیمانده از تعطیلات عید، فرصت مناسبی است تا اکثر هم‏وطنانی که از 28 اسفند ماه امسال تاکنون موفق نشده‏اند به سفر بروند، در این روزها کوله‏بار خود را ببندند و سری به طبیعت بزنند.

زمان باقیمانده از تعطیلات نوروزی، برای انجام سفرهای این دسته از افراد بسیار مناسب است و در عین حال، پیش‏بینی می‏شود که سفرها در این زمان به اوج خود برسد.

رئیس ستاد تسهیلات سفرهای کشور نیز در همین زمینه، روزهای پانزدهم و شانزدهم فروردین ماه را از نظر میزان سفرهایی که انجام خواهد شد، شلوغ‏ترین روزهای نوروز امسال پیش‏بینی می‏کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، طبیعت زیبای دماوند در پایین‏دست قله هر سال پذیرای هزاران نفر از هم‏وطنانمان است و این سفرها به خصوص در نوروز و روز طبیعت اوج می‏گیرد.

دماوند، یکی از شهرستان‌های استان تهران است. این شهرستان با مساحتی حدود 188 هزار هکتار در محدوده شهرستان‌های فیروزکوه، آمل، ورامین، گرمسار و تهران قرار دارد و منطقه‌ای کوهستانی بوده که متوسط ارتفاع آن از سطح دریا حدود دو هزار متر است.

از میزان 188 هزار هکتار مساحت شهرستان دماوند، 83 درصد جزو منابع ملی و 16 درصد جزو زمین‏های کشاورزی و حدود یک درصد بقیه جزو حوزه شهر است.

اکثر ساکنان دماوند بومی هستند. از محله‌های دماوند می‌توان به محله قاضی (فرمانداری)، محله فرامه، محله درویش و محله چالکا اشاره کرد.

بنابر آنچه از نتایج سرشماری سال 1385 در وبگاه دولتی «مرکز ملی آمار ایران» اعلام شده ‌است، تعداد 27 هزار و 418 خانوار شامل 96 هزار و 860 نفر در این شهرستان ساکن بوده‌اند که از این تعداد، 50 هزار و 685 نفر مرد هستند.

دماوند از قدیم ییلاق عشایر الیکایی بوده ‌است. این شهرستان خانواده‌های اصیل بسیاری دارد که هنوز بسیاری از آنها ساکن دماوند هستند.

دماوند این روزها پذیرای مسافران نوروزی است و بسیاری از هم‏وطنانمان به این شهرستان آمده‏اند تا به ثبت لحظاتی زیبا در گذرگاه قشلاقی پرندگان نایاب بپردازند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، شهرستان دماوند در گذشته‌ای نه چندان دور یکی از محورهای کشاورزی و دامداری بوده‌ و دارای تولیداتی هم‏چون سیب، گیلاس، آلبالو، گردو، سیب‏زمینی، خیار و فرآورده‌های دامی است.

در سال‏های اخیر به خاطر ساخت‌وسازهای گسترده غیرقانونی در زمین‌های این شهرستان، کشاورزی این منطقه در معرض خطر قرار گرفته است.

عسل از مهم‏ترین تولیدات شهرستان دماوند است و بسیاری از مردم بومی شهر دماوند به شکل حرفه‌ای به تولید عسل اشتغال دارند.

به برکت وجود گیاهان دارویی آویشن و گون در کوه‌های اطراف دماوند، تولید عسل آویشن و عسل گون با همان خواص دارویی در دماوند رواج دارد.

طبیعت دماوند شامل تنوع گونه‌های کمیاب بوده و دارای جانورانی همچون کل، بز، میش و پلنگ به عنوان عمده‌ترین حیوانات موجود حیات وحش است.

علاوه بر آن شهرستان دماوند دارای پرندگان گوناگونی نظیر کبک، تیهو، کبک دری، پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی، قرقی و دلیجه بوده؛ این در حالی است که شهرستان دماوند گذرگاه قشلاقی پرندگان نایاب شکاری همچون بالابان، شاهین و بحری است.

از اماکن مهم گردشگری دماوند می‌توان به مقبره شیخ شبلی، مسجد جامع، حسینیه‌ها، دریاچه تار، دریاچه هویر، تیزآب، سنگ پل، ولیران کوه‌ها، روستاهای اطراف و..... اشاره کرد.

انتهای پیام/2568/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول