اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون میراث فرهنگی و صنایع دستی خراسان‌ شمالی:

رقابت‌های کشتی با چوخه اسفراین با لباس‌های محلی برگزار می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از انجام رقابت‌های کشتی با چوخه 14 فروردین اسفراین با لباس‌های محلی تولید فعالان صنایع دستی این استان خبر داد.

رقابت‌های کشتی با چوخه اسفراین با لباس‌های محلی برگزار می‌شود

علی عابدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد بیان داشت: بر همین اساس برای تمام چوخه‌کاران که در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند، البسه محلی تدارک دیده شده است.

وی با بیان اینکه در آیین‌های سنتی چون رقابت‌های کشتی با چوخه بنا به سنت باید از لباس‌های محلی این استان استفاده شود، افزود: چوخه‌بافی از مهم‌ترین صنایع دستی خراسان شمالی است که متأسفانه در چند دهه اخیر از رونق کمتری برخوردار بوده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: استفاده از این لباس در گذشته یک قانون به هنگام مبارزه کشتی محسوب می‌شده و از این رو نام این مبارزه به نام کشتی با چوخه شهرت یافته است.

به گفته وی‌ مهم‌ترین علت پوشیدن این لباس استحکام آن است به طوری که به هنگام رقابت چوخه‌کاران، هیچ پارچه‌ای مانند چوخ دوام نمی‌آورد.

عابدی اظهار کرد: معمولاً جوانان و پهلوانان ایل‌های این استان که عموماً ورزشکار و سختکوش بوده‌اند سفارش پالتوهای چوخ را می‌دادند.

به گزارش فارس، بر اساس یک سنت دیرینه که عمر آن به 50 سال قبل باز‌می‌گردد همه ساله در 14 فروردین در اسفراین، رقابت کشتی پهلوانی با نواختن سور و سورنا در محل گود کشتی چشمه زینل‌خان این شهر برگزار می‌شود.

تاکنون حضور برخی از شخصیت‌های کشوری برای مشاهده رقابت‌های امسال کشتی باچوخه اسفراین قطعی شده است.

انتهای پیام/63002/ق20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول