اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت شهرداری قم

فصل رویش ذائقه زائران و مجاوران را محک زد

نمایشگاه فصل رویش که از 28 اسفند ماه سال گذشته به همت شهرداری قم و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در میدان امام خمینی(ره) برپا شده در 44 غرفه با تنوع و رنگارنگی سلیقه و ذائقه زائران و مجاوران بارگاه کریمه اهل بیت را تغییر داد.

فصل رویش ذائقه زائران و مجاوران را محک زد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، شهرداری قم امسال برای استقبال از بهار 92 که با دهه نخست ایام فاطمیه همراه است برنامه‌های گوناگون و متنوعی را برای زائران و مجاوران کریمه اهل بیت (س) از ماه‌های گذشته تدارک دیده است.

از جمله برنامه‌های گوناگون و متنوعی که شهرداری برای گرامیداشت این دو مناسبت تاریخی و بزرگ که با تعطیلاتی بلند مدت در نظر گرفته می‌توان به برپایی نمایشگاه‌های گوناگون در چند نقطه شهر اشاره کرد.

یکی از این نمایشگاه‌ها که در میدان بزرگ امام خمینی (ره) برپا شده است فصل رویش نام دارد که به گفته بازدیدکنندگان برپایی این نمایشگاه، مقابل حرم کریمه اهل بیت (س) غیر از جذابیت معنوی، جاذبه‌های فرهنگی دیگری نیز دارد.

نمایشگاه فصل رویش به همت شهرداری قم و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با هدف گسترش فرهنگ و مذهب اسلامی از این شهر به عنوان پایتخت مذهبی کشور، به تمام نقاط ایران اسلامی در 44 غرفه به زائران و مجاوران برپا شده است.

از درب ورودی نمایشگاه که وارد می‌شویم غرفه‌ای به فروش صنایع دستی گوناگون اهتمام دارد و به دلیل تنوع و زیبایی که در این محصولات دیده می‌شود هر بازدیدکننده ساعتی از وقت حضور خود در نمایشگاه فصل رویش را برای تماشا و خرید محصولات این غرفه اختصاص می‌‌دهد.

قاب‌های متنوعی از جنس پوست حیوانات که روی آن آیه‌های قرآن و اسامی ائمه اطهار(ع) با خط نستعلیق نقش بسته است به همراه گلدان‌های سرامیک با طرح‌هایی زیبا، ظروف سرامیکی که با رنگ لعاب جلوه آن دو برابر شده است در این غرفه به چشم می‌خورد که بازدیدکنندگان را با هر ذوق و سلیقه‌ای که دارند به سمت خود می‌کشاند.

نرگس غفوری که برای زیارت کریمه اهل بیت (س) به همراه همسرش از گنبد کاووس به قم آمده است در این نمایشگاه حضور یافته و می‌گوید: تنوع و رنگارنگی غرفه‌ها به ویژه غرفه‌های صنایع دستی مرا شگفت‌زده کرد و بهتر است که بگوییم این نمایشگاه فرهنگ و معنویت را به مسافران نوروزی که به این شهر سفر کرده‌اند هدیه می‌دهد.

سوهان که از دیرباز به عنوان سوغات قم معروف شده است و کام زائران و مجاوران را شیرین می‌کند به همراه نبات، گز، پشمک و دیگر شیرینی‌جات در چندین غرفه از این نمایشگاه خودنمایی می‌کنند.

بخش دیگری از غرفه‌های نمایشگاه فصل رویش به فروش محصولات فرهنگی از جمله کتاب و نرم‌افزارهای فرهنگی اختصاص دارد که زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند و اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی را در دستور کار دارند.

موسسه فرهنگی قرآن و عترت از جمله این غرفه‌ها است که به توزیع و فروش نرم‌افزارهای قرآنی و معارف اسلامی که به همت موسسه فرهنگی یاسین تولید شده است در این نمایشگاه اهتمام دارد.

«هدهد»، «صبا»، «دبستان قرآن» و «شکوفه» عناوین نرم‌افزارهایی است که با هدف آموزش قرآن به خردسالان و کودکان تدوین شده است در این غرفه به چشم می‌خورد.

در کنار آموزش قرآن، آموزش نماز به کودکان و دیگر دستورات دینی با زبانی کودکانه برای این گروه سنی در قالب مجموعه‌ای نرم‌افزاری تدوین شده که قابلیت نصب آسان روی رایانه‌های خانگی را دارد.

نرم‌افزار «عطر گل نرگس» که به منظور آشنایی با امام زمان (عج) برای گروه‌های سنی «الف و ب» تدوین شده با موسیقی‌های شاد و کودکانه در رایانه موجود در این غرفه خودنمایی کرده و سبب ایستادن طولانی مدت کودکان توام با علاقه‌ای وصف ناپذیر می‌شود.

امیرمحمد که به تازگی وارد سن هفت سالگی شده و از تویسرکان به قم آمده است از مادرش می‌خواهد چند نرم‌افزار کودکانه برایش خریداری کند تا پس از بازگشت به شهرشان از آنها استفاده کند؛ مادر که برای بها دادن به این علاقه کودک دچار تردید شده و مدتی است که به همراه امیرمحمد مقابل این غرفه ایستاده و از فروشنده می‌خواهد توضیحات بیشتری در مورد این نرم‌افزار بدهد و فروشنده که مردی جوان است می‌گوید: در این نرم‌افزار معرفی خاندان عترت و طهارت و شرایط میلاد امام زمان (عج) به زبانی که برای کودک قابل درک باشد گردآوری شده است.

از این غرفه که فاصله می‌گیری بروشوری که در یک غرفه روی میز گذاشته شده توجهت را جلب می‌کند. روی بروشور نام «فاطمه بانویی بی‌مثال» نقش بسته است مسئول غرفه که جوانی مودب است به توزیع رایگان این بروشور بین بازدیدکنندگان اهتمام دارد.

بروشور «فاطمه بانوی بی‌مثال» که در وصف فاطمه زهرا (س) از کتاب «فاطمه بانوی بی‌مثال» به قلم حجت‌الاسلام علی نصیری تهیه شده است به ابعاد تربیت حضرت زهرا (س) زیر سایه نبی اکرم (ص)، حمایت‌های بی‌دریغ ایشان از رسالت پیامبر خدا، افتخار همسری با امیرالمومنین، رحلت پیامبر و دفاع از ولایت حضرت علی (ع) تا پای جان و ... می‌پردازد.

انتشارات مبین اندیشه نیز از جمله غرفه‌های حاضر در نمایشگاه فصل رویش است که عرضه کتب با موضوعات گوناگونی مانند «فاطمه فاطمه است» دکتر علی شریعتی، بررسی تاریخ مغول، ضرب‌المثل‌های ایرانی و دیوان اشعار حافظ شیرازی، مجموعه هشت کتاب سهراب سپهری به صورت کامل و... اهتمام دارد و کتب موجود در این غرفه را با تخفیف 20 تا 30 درصد تخفیف به علاقه‌مندان عرضه می‌کند.

وسط نمایشگاه غرفه بزرگی وجود دارد که به سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اختصاص دارد که سفره هفت‌سین به گونه‌ای خاص و بسیار جذاب در آن به خودنمایی می‌پردازد و نگاه بازدیدکنندگان را به سمت خود معطوف می‌کند و حاضرین در این غرفه به توزیع رایگان نشریات همسایه، فدک سند مظلومیت حضرت زهرا (س) اهتمام دارند.

اشاعه فرهنگ اصیل فاطمی در کنار دیگر برنامه‌های فرهنگی که در این نمایشگاه ارائه می‌شود از جمله اهداف مهم شهرداری و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی در ایام نوروز است.

در میان این همه غرفه رنگارنگ با موضوعات گوناگون، غرفه گوهر اصیل که به فروش انگشترهای عقیق مردانه و زنانه به رنگ‌های متفاوت اهتمام دارد بازدیدکنندگان را به سمت خود جلب می‌کند.

غرفه گوهر اصیل با بیرق‌های مشکی از جنس مخمل با خط طلایی یا فاطمةالزهرا(س)، آجرک‌الله و یا بقیةالله مزین شده است در بخشی از این غرفه دو ویترین نسبتا بزرگ و عمودی وجود دارد که بازدیدکننده از این غرفه را برای تماشای این دو ویترین علاقه‌مند می‌سازد.

انگشترهای فیروزه مصری که بر رکاب‌های دست‌ساز پشت ویترین چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد یکی از این ویترین‌ها را به خود اختصاص داده است و دیگر ویترین این غرفه نیز به تسبیح‌های گران قیمتی مانند شاه مقصود، مروارید و زمرد که هر کدام از یک گوشه این جهان پهناور گردآوری شده اختصاص دارد.

غرفه زنان کارآفرین، نماد سخت‌کوشی زنانی است که به دلایلی بار زندگی را به صورت فردی به دوش می‌کشند و این غرفه زیر نظر استانداری قم در این نمایشگاه دایر شده است.

عرفان منش که مسئولیت این غرفه را بر عهده دارد از مشکلاتی که بر سر راه زنان کارآفرین و سرپرست خانوار وجود دارد سخن می‌گوید.

شیشه ترشی، آلوهای بسته‌بندی شده، آذین گل سر و هر آنچه که در این غرفه وجود دارد کار زنانی است که مشکلات امانشان را بریده و برای به کف آوردن لقمه نانی به کارآفرینی دست می‌زنند.

نخستین اثر ابتکاری ثبت شده طراحی لباس در ایران عنوانی است که سر در یکی از غرفه‌هایی که زیر نظر موسسه فرهنگی قرآن و عترت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دایر شده است خودنمایی می‌کند.

داخل غرفه دو خانم محجبه نشسته‌اند و ضمن فروش کتب با مضمون دینی و تخفیف 30 درصدی به ترویج فرهنگ حجاب می‌پردازند.

در این غرفه هر شب یک مسابقه فرهنگی، با توجه به اطلاعات عمومی بازدیدکنندگان طراحی و اجرا شده و به برندگان این مسابقه هدایایی فرهنگی اهدا می‌شود.

سفره هفت سین که نماد نوروز است در غرفه معارف وحی و خرد به چشم می‌خورد، محمد میرزایی که مسئولیت این غرفه را بر عهده دارد مطالعه کتاب «فاطمه بانوی بی‌مثال» را به بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: این کتاب به دلیل توصیف زیبا و قلم نافذ نویسنده تاکنون حدود سه بار به چاپ رسیده است و توانسته روزانه بیش از 100 مشتاق را برای خرید این کتاب در نمایشگاه تشویق و ترغیب کند.

سعید ایران‌دوست طلبه جوانی است که از شهرهای مرزی کشورمان برای زیارت حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران به قم آمده و در این نمایشگاه ضمن خرید سوغات قم به خرید کتب گوناگون اهتمام داشته است.

وی حضورش را در این نمایشگاه غنیمت دانسته و می‌گوید: از وجود این همه جاذبه فرهنگی و معنوی در یک نقطه به شگفت آمدم و امیدوارم برپایی چنین نمایشگاه‌هایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

غرفه موسسه نرم‌افزاری کوثر که زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نمایشگاه حضور یافته نرم‌افزارهای «ترتیل قرآن کریم به صورت تصویری»، «روح عبادات، طوبی»، «انقلاب ایمان» و... را به علاقه‌مندان عرضه می‌کند که به گفته مسئول این غرفه 400 عنوان نرم‌افزار مذهبی - قرآنی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته تا شیفتگان عترت، روح خود را با خرید این نرم‌افزارها پالایش دهند.

غرفه دیگری که در این نمایشگاه بازدیدکنندگان فراوانی را به سمت خود جلب می‌کند غرفه‌ای است که به فروش رومیزی‌های سنگ‌دوزی شده و دیگر کارهای دستی که رنگ و لعاب هر منزلی را جذاب‌تر می‌کند می‌پردازد.

محمد زینلی و همسرش که از این غرفه خرید کرده‌اند وجود چنین نمایشگاهی در مجاورت حرم حضرت معصومه (س) را کاری بسیار ارزشمند دانست و گفت: برپایی این نمایشگاه برای مسافران که به سایر نقاط شهر آشنایی ندارند بسیار جذاب است چرا که زمان برای بازگشت به کاروان بسیار محدود است و نمی‌شود به همه نیازهایمان در مدت زمانی کوتاه دست یابیم که این نمایشگاه کاهش مسافت را با صرفه‌جویی زمان برایمان به ارمغان آورد.

غرفه‌های واقع در این نمایشگاه بوی نو شدن و تازگی که به نوروز اختصاص دارد را به مشام بازدیدکنندگان می‌رساند ولی این تازگی به دور از خرافات و با فرهنگ اصیل اسلامی همراه است به ویژه که اکنون نوروز با ایام رحلت جانگداز بانوی دو عالم فاطمه زهرا (س)  توام شده است.

کمی آن سوتر غرفه‌ای نسبتا بزرگ به چشم می‌خورد که ایستگاه کودک نام گرفته و زیر نظر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری دایر شده و کودکان بسیاری در آن حضور دارند.

صدای کودکان در قسمت دیگری از این غرفه توجه را به سوی خود جلب می‌کند تعدادی کودک مشغول نقاشی هستند و تعدادی در بازی مارپله که برای کودکان طراحی شده است به جست و خیز کودکانه می‌پردازند.

آموزش فرهنگ شهروندی از طریق نمایش عروسکی و دیگر بازی‌های کودکانه که در این مکان برای کودکان در نظر گرفته شده است از جمله اقداماتی است که برای آموزش مطلوب و سرگرمی کودکان در نمایشگاه وجود دارد.

این نمایشگاه با حاشیه‌هایی نیز همراه است که از آن جمله می‌توان به فروش «آش دوغ شیرازی» و «چای و نبات» با طعم‌های گیاهی اشاره کرد که بیش از پیش شگفتی بازدیدکنندگان و تحریک ذائقه آنان را به همراه دارد.

نمایشگاه فصل رویش از 28 اسفند ماه سال گذشته آغاز شده و تا 12 فروردین ماه سال جاری ادامه دارد و از ساعت 10 صبح تا 10 شب میزبان زائران و مجاوران کریمه اهل بیت (س) است.

---------------------------------

سمانه سادات فقیه سبزواری

--------------------------------

انتهای پیام/78005/خ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول