اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گلستان ایران کوچک، بهشت مسافران نوروزی - 151

اسکندری: کمپ روستایی «مختومقلی فراغی» روزانه 1500 مسافر دارد

رئیس ستاد تسهیلات و نظارت بر سفرهای نوروزی شهرستان مراوه‌تپه گفت: از ابتدای سفرهای نوروزی تاکنون روزانه به طور میانگین یک‌هزار و 500 مسافر نوروزی در آرامگاه «مختومقلی فراغی» حضور یافته‌اند.

اسکندری: کمپ روستایی «مختومقلی فراغی» روزانه 1500 مسافر دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اسکندر اسکندری بعدازظهر امروز در حاشیه بازدید از کمپ ثابت گردشگری روستایی بخش مرکزی «مراغه‌تپه» در آرامگاه فراغی در گفت‌وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار داشت: مسافران نوروزی حاضر در این آرامگاه تنها ترکمن نیستند، بلکه غیرترکمن‌های سایر استان‌ها نیز در این آرامگاه حضور می‌یابند. 

وی افزود: در تعطیلات نوروز روزانه دو زوج جوان آغاز زندگی مشترک خود را در کنار آرامگاه مختوم‌قلی فراغی جشن می‌گیرند.

فرماندار شهرستان مراوه‌تپه با بیان اینکه این شهرستان از دو بخش مرکزی و «گلیداغ» تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: کمپ ثابت گردشگری روستایی دهیاری‌های بخش مرکزی به دلیل گردشگرپذیر بودن آرامگاه مختوم‌قلی فراغی در این مکان دایر شد.

اسکندری با اشاره به برگزاری جشنواره‌های روستایی توسط کمیته گردشگری روستایی بخش‌ها و دهیاری‌ها عنوان کرد: برگزاری سه جشنواره در دستورکار این کمیته در بخش مرکزی شهرستان مراوه‌تپه و روستاهای تحت پوشش آن قرار دارد.

به گفته وی، جشنواره فرهنگی هنری «یاور» در 11 فروردین‌ماه در روستای «دیکلی‌داش» و دو جشنواره نوروزی روزهای 12 و 13 فروردین در آرامگاه مختوم‌قلی فراغی سه جشنواره روستایی مذکور هستند.

رئیس ستاد تسهیلات و نظارت بر سفرهای نوروزی شهرستان مراوه‌تپه، بخش مرکزی این شهرستان را دارای ظرفیت‌های گردشگری دانست و ابراز داشت: چهار نقطه گردشگری ویژه در این بخش وجود دارد.

اسکندری تصریح کرد: آرامگاه مختوم‌قلی فراغی، آبشار «بالی‌قایه» چشمه «دام‌دام» و «غار قیزلر قلعه» چهار نقطه گردشگری فوق هستند.

وی با بیان اینکه آرامگاه «مختوم‌قلی فراغی» بعد ملی و بین‌المللی دارد، خاطرنشان کرد: در طول سال، مسافران خارجی برای قرائت فاتحه و گرامیداشت یاد و نام وی بر مزارش حضور می‌یابند.

لازم به ذکر است؛ بخش مرکزی مراوه‌تپه 41 روستای دارای دهیاری است. شاعر و عارف معروف ترکمن سال 1112 هجری شمسی در روستای «حاجی قوشان» گنبدکاووس به دنیا آمد و سال 1169 هجری شمسی در کنار چشمه «عباساری» مراوه‌تپه چشم از دنیا فروبست.

وی در جوار آرامگاه پدرش «دولت محمد آزادی» واقع در روستای «آق توقای» واقع در 30 کیلومتری شهر مراوه‌تپه به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/83003/ذ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول