اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل ارگ تاریخی گوگد:

دومین بنای خشتی ایران آماده استقبال از مسافران نوروزی است

مدیرعامل ارگ تاریخی گوگد گفت: ارگ تاریخی گوگد به‌ عنوان دومین بنای خشت و گلی ایران با امکانات متمایز میزبان مسافران نوروزی است.

دومین بنای خشتی ایران آماده استقبال از مسافران نوروزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، ارگ تاریخی گوگد یکی از بناهای قدیمی و دیدنی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان است که این ارگ در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد، از شهرهای حومه گلپایگان واقع شده است.

این بنا یکی از بزرگ‌ترین بناهای خشت و گلی ایران است که به شماره 2574 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تاریخ ساخت آن به حدود 400 سال پیش باز می‌گردد و تنها سند مکتوبی که از این بنا موجود است متعلق به حدود 140 سال پیش است که نشان می‌دهد نصف بنای ارگ را علیخان بختیاری به عنوان مهریه به همسرش واگذار کرده است.

ارگ گوگد در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و در ساختمان آن طبقات پایین و بالا بیانگر نظام طبقاتی در اجتماع آن روزگار است، به این صورت که استر و استربان در طبقه پایین و بازرگانان و افراد شاخص در طبقه بالا اقامت می‌کردند.

ارگ تاریخی گوگد در زمان صلح به عنوان کاروان‌سرا و در زمان جنگ و یا حمله اشرار، به عنوان دژ نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. 

سوراخ‌هایی روی دیوارهای مرتفع وجود دارد که از آن به عنوان سیستم امنیتی هشدار‌دهنده استفاده می‌شده است، به این صورت که کبوترها را در این سوراخ‌ها اسکان می‌داده‌اند که شب هنگام با بی‌قراری و سرو‌صدای این کبوتران متوجه ورود مهاجمان می‌شدند.

روی در ورودی شمالی قسمتی به عنوان شاه‌نشین وجود دارد که هم‌اکنون به‌عنوان سوئیت ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد و حوض آبی در این شاه‌نشین وجود دارد که هرزمان این در توسط مهاجمان آتش زده می‌شده، محافظان با تخلیه آب حوض، آتش را خاموش می‌کردند.

روی درهای ورودی ارگ دو در کوب وجود دارد، بزرگ‌تر را مرد‌کوب و کوچک‌تر را زن‌کوب می‌نامند که بر‌عکس بقیه مناطق ایران زن‌کوب در سمت راست قرار دارد.

چاه آبی در ضلع جنوب شرقی ارگ وجود دارد که نشان دهنده این است که گذشتگان برای روزهای مقاومت و محاصره فکر آب نیز بوده‌اند.

از شهریور ماه سال 91 با تغییر مدیریت جدید ارگ تاریخی گوگد، تحولی شگرف در این مجموعه روی داد، به‌صورتی که روزانه شاهد ورود گردشگران و مسافران به این مجموعه هستیم.

مدیرعامل ارگ تاریخی گوگد در خصوص امکانات این مجموعه بیان کرد: ارگ تاریخی گوگد هم اکنون به عنوان مهمان سرا با 19 سوئیت و با امکاناتی مانند اتاق‌های زیبا همراه با تلویزیون، سیستم سرمایشی و گرمایشی، ویدئو و ماهواره مرکزی، رستوران، چایخانه سنتی همراه با موسیقی زنده و سالن‌های برگزاری مجالس آماده پذیرایی گردشگران داخلی و خارجی است.

نوشین عصار با بیان اینکه روزانه بیش از یک هزار نفر از دومین بنای خشت و گلی ایران بازدید می‌کنند، تصریح کرد: برای مرمت و بازسازی ارگ تاریخی گوگد بیش از 2 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: نقاشی و تزئینات داخل سوئیت بر اساس المان‌های دوره صفویه و قاجاریه انجام شده است و همچنین برای اینکه مسافران با صنایع دستی گلپایگان آشنا شوند بازارچه دائمی صنایع دستی و کتاب فروشی در این مجموعه راه اندازی شده و به زودی کلوپ ورزشی در دومین بنای خشت و گلی ایران به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل ارگ تاریخی گوگد به چشم انداز آینده ارگ گوگد و برنامه‌های آتی این مجموعه اشاره کرد و افزود: درصدد هستیم طراحی این مجموعه مشابهت زیادی با هتل عباسی اصفهان داشته باشد و امیدواریم تا دو سال آینده به اهداف پیش‌بینی شده دست پیدا کنیم و گردشگران داخلی و خارجی بیشتری را جذب ارگ گوگد نماییم. 

عصار یاد آور شد: مرمت و نوسازی این مجموعه با هدف علاقه به میراث گذشتگان و ابنیه تاریخی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: این مجموعه آماده برگزاری انواع فعالیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی و هنری است و از فعالان این گونه خدمات استقبال می‌کند.

انتهای پیام/63014/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول