اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شش کیلومتری بجنورد

بوستان ملی بش ‌قارداش بجنورد گردشگران را فرا می‌خواند

بوستان ملی بش‌ قارداش بجنورد به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان خراسان شمالی این روزها به یمن بهار بر زیبایی خود افزوده و آماده میزبانی از گردشگران و مسافران نوروزی است.

بوستان ملی بش ‌قارداش بجنورد گردشگران را فرا می‌خواند

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، این جاذبه گردشگری در شش کیلومتری شهر بجنورد و در مسیر اسفراین واقع است.

بش‌قارداش که از لحاظ واژه در زبان ترکی به معنی پنج برادر است همه ساله پذیرای بسیاری از گردشگران از نقاط مختلف کشور و حتی خارج از کشور است.

بر اساس اعلام منابع، پیش از اسلام در زمان اشکانیان و ساسانیان در این محل عبادتگاه پیشوایان کنتیس زرتشتی قرار داشته است و به سبب اقامت چهار فصل مغ (بزرگان دینی زرتشتی) به چهار مغان شهرت یافته است و طبق مدارک موجود آب چشمه به چهرمغان یا چرمغان موسوم بوده که هم‌اکنون نیز به این نام معروف است.

این مکان بر اساس داستانی تاریخی است که در بین مردم شهر جریان دارد و از دوران دیرین شهره است.

طبق این افسانه در روزگاران قدیم پنج برادر در شهر بجنورد زندگی می‌کردند که به دلیل مخالفت با ظلم و ستم حکمران تحت تعقیب مأموران قرار داشتند.

این پنج برادر به همراه هم گریختند و مأموران نیز آن‌ها را تا این مکان تعقیب کردند. پنج برادر از خدا طلب کمک کردند، در این هنگام پنج سوراخ در کوه ایجاد شد که برادران به آن‌ها پناه بردند و از سوراخ‌ها آب گوارایی جاری شد.

تا سال‌ها قبل و پیش از خشکسالی‌های شدید تعداد چشمه‌ها پنج عدد بود که تمامی آن‌ها آب بسیار داشتند. البته بعضی از افراد ناآگاه این موضوع را این‌چنین نقل می‌کنند که چون پنج چشمه غار مانند سنگی وجود دارد نامشان بش‌قارداش شده است.

قار و غار و داش در ترکی همان سنگ است. البته احتمالاً این روایت توسط مهاجران و کسانی که آشنایی به زبان ترکی نداشته‌اند پدید آمده است.

در ترکی صفت قبل از اسم می‌آید. یعنی اگر این‌گونه بود باید نام «بش داشله غار» به آن می‌دادند.

آب چشمه بش قارداش از کوهی سنگی و از پنج شکاف بزرگ و کوچک در پایین کوه بیرون می‌ریزد. که در روزگار دیرین آب چشمه در سمت بالا و میانه کوه بیرون می‌زده و هم‌اکنون شکاف‌ها و مسیرهای آب نیز بر روی کوه جای مانده است که البته چند سالی بوده که جوشش چشمه بوستان متوقف و آب بوستان از طریق منابع چاه‌های حفر شده تأمین می‌شود.

در پایین کوه یک شعار بر روی سنگ تراشیده شده که شعار زرتشتیان یعنی پندار نیک گفتار نیک و کردار نیک، روی کوه حک شده است. سنگ‌تراش این اثر اسماعیل جزمی نقاش، خطاط و سنگ تراش بجنوردی است که در سال 1300 و اندی این سخن را تراشیده و به گفته خودش برای در یاد ماندن در دل‌ها تاریخ آن را به 1300 خورشیدی نوشته‌ است.

در سمت چپ کوه و چشمه بش قارداش یک بنای تاریخی که به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده هم‌اکنون پابرجاست و در سال‌های قبل چندی از خاندان شادلو بجنورد در آن دفن شده‌اند. روبه‌روی استخر اصلی بش قارداش یک دروازه از حدود 200 سال پیش تاکنون پابرجاست.

آب چشمه بش قارداش در آب‌شناسی پزشکی برای درمان بیماری‌های تغذیه‌ای، اشکالات کبدی، صفرایی و ناراحتی‌های دستگاه ادراری دارای اهمیت خاصی است. در تحقیقات محمدرضا غفوری استاد دانشکده داروسازی دانشگاه تهران آب معدنی بش قارداش در شمار آب‌های بیکربناته، کلسیم و سولفاته کلروره سرد به همراه سیلیس و آثار آهن است.

همچنین آب این بوستان ملی در اختلالات دستگاه گوارش معده، کبد، لوزالمعده و روده مؤثر است و در اعمال تغذیه در مورد بیماری‌های معده خاصیت قلیایی این آب‌ها به سبب خنثی کردن اسیدیته و وجود سیلیس اثر حفاظتی و تسکین دهنده دارد.

در مورد روده‌ها به طور مستقیم نیروبخش و به طور غیر مستقیم در اثر سهولت ترشحات صفرایی و لوزالمعده سبب تغییر محتویات شیمیایی و میکروبی محیط می‌‌شود.

آب بش قارداش دهه 70 توسط شرکت چشمه طبیعت بجنورد به بهره‌برداری رسید و به صورت آب معدنی ابتدا با نام سحا و چندی بعد با نام گلستان وارد بازار ایران شد که البته چند سالی است که تولید متوقف شده است.

این مکان تفریحی دارای سه استخر است که دو استخر آن برای شنای کودکان و بزرگسالان درست شده است.

نمازخانه، تلفن همگانی، وسایل بازی کودکان، وسایل نرمش، سوپر مارکت، سیستم روشنایی، پارکینگ، کمپ نیروی انتظامی، پست امداد و نجات هلال احمر، آنتن دهی همراه اول و ایرانسل، آب شرب و سرویس بهداشتی از جمله امکانات این بوستان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/63002/م30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول