اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رخدادهای تلخ و شیرین سال 91 اردبیلی‌ها

از جابه‌جائی استانداران تا برکناری فرماندار اردبیل

سال 91 برای مردم استان اردبیل همراه با تلخی و شیرینی‌های مختلفی بوده به طوری که جابه‌جائی استانداران و تلاش برای برکناری فرماندار اردبیل بعد از شش سال از عمده رویدادهای این دیار است.

از جابه‌جائی استانداران تا برکناری فرماندار اردبیل

 به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در نیمه اول سال 91 خبری که محافل را به تعجب واداشت خبر جابه‌جائی استانداران کهگیلویه و بویراحمد و اردبیل بود که بعد از ماه‌ها تلاش نمایندگان مردم استان اردبیل در مجلس زمزمه رفتن سیدحسین صابری به حقیقت پیوست و اکبر نیکزاد که استاندار کهگیلویه و بویراحمد بود به عنوان جانشین بومی او انتخاب شد که هرچند این جابه‌جائی به مذاق برخی‌ها خوش نیامد اما حقیقتی بود که وقوع یافت و صابری بعد از 25 ماه اردبیل را به مقصد کهگیلویه و بویراحمد ترک کرد و شهردار سابق اردبیل به عنوان استاندار جدید انتخاب شد.

نکته جالب توجه اینکه اردبیل در کمتر از 20 سال هفت استاندار را به خود دیده که شاید به‌طور میانگین هر دو و نیم سال یک استاندار به این دیار تردد داشته‌اند.

* زلزله مهیب شهرهای اهر، ورزقان و هریس که پس‌لرزه‌های آن اردبیل را نیز در روزهای پایانی ماه رمضان لرزاند و مردم را به وحشت انداخت از رخدادهای مهم سال 91 بود که اولین امدادرسانی را نیز امدادگران و مردم خونگرم اردبیل به زلزله‌زدگان انجام دادند.

این زلزله که هزاران کشته و بی‌خانمان برجای گذاشت در هفت ماه اخیر پس‌لرزه‌های مختلفی را به دنبال داشته و همچنان دلهره و وحشت بر جان مردم اهر، مشگین‌شهر و بخشی از ساکنین کوهپایه‌های سبلان انداخته است.

* از دیگر رخدادهای مهم اردبیل در سال 91 میزبانی این دیار از اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی بود که با حضور صدها پیرغلام دربار حسینی از داخل و خارج از کشور در دیار حسینی اردبیل برگزار شد که میزبانی اردبیل حال و هوائی خاص به این اجلاس آن هم در آستانه ماه محرم بخشیده بود.

این اجلاس با آبرومندی کامل و در مدت سه روز در قالب نشست‌های تخصصی، آئین‌های افتتاح و اختتامیه با حضور مداحان، شعرا و پیرغلامان دربار حسینی برگزار شد.

* اما دیگر رویداد مهم سال 91 در اردبیل اتمام ماموریت شش نماینده از هفت نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی بود که از این بین قاسم محمدی، حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، جواد صبور، وکیل سپه، ولی اسماعیلی و بشیر خالقی کسوت نمایندگی را در بقچه‌ای قرار داده و منصور حقیقت‌پور، کمال‌الدین پیرموذن، مصطفی افضلی‌فرد، حجت‌الاسلام میرقسمت موسوی، حجت‌الاسلام حبیب برومند و جلیل جعفری بنه خلخال به همراه یونس اسدی تنها بازمانده از مجلس هشتم به عنوان نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی وارد شدند و در قالب کمیسیون‌های مختلف کارشان را آغاز کردند.

* درگذشت حسن احمدی گیوی چهره شاخص ادبی کشور دیگر رخداد تلخ سال 91 بود که مردم استان اردبیل به‌ویژه شهرستان کوثر را داغدار کرد.

این استاد مسلم ادبیات و زبان فارسی بعد از سال‌ها تحقیق و پژوهش و مطالعه و تالیف کتب مختلف دار فانی را وداع گفته و به عنوان افتخار منطقه کوثر و گیوی برای همیشه از دنیای فانی رخت بربست و به دیار باقی شتافت.

* اما رخداد دیگری که ماه‌ها بر صحنه سیاست استان سایه انداخته و تردیدها و باورها را تقویت کرده بود تلاش استاندار جدید اردبیل اکبر نیکزاد برای برکناری یوسف اکبری فرماندار اردبیل بعد از شش سال و اندی در کسوت فرمانداری بود که بالاخره این امر آذرماه سال 91 محقق شد و یوسف اکبری که در روزهای پایانی سال به عنوان مدیر کل حوزه سیاسی- انتظامی نهاد ریاست جمهوری برگزیده شد از سمت فرمانداری اردبیل کنار رفت و کاظم دبیر فرماندار سابق سرعین در این سمت قرار گرفت.

این برکناری که ماه‌ها محافل سیاسی و رسانه‌ای استان را تحت تاثیر قرار داده بود بالاخره با تلاش پشت پرده تعدادی از نمایندگان و چراغ سبز نشان دادن استاندار اردبیل عینیت یافت و اکبری به عنوان فرماندار محبوب اردبیل بعد از سال‌ها رخت سفر بست و به تهران منتقل شد.

* رویداد دیگری که در سال 91 جالب توجه بود تغییرات گسترده اکبر نیکزاد در معاونت‌ها، خانه‌تکانی فرمانداری‌ها و برخی از مدیران و مسئولان بود که نیکزاد با گرایش به سمت انتخاب مدیران شهرداری سعی کرد هم عرض ارادتی به زیرمجموعه قبلی خود داشته باشد و هم برخی نیروهای سیدحسین صابری را کنار بزند که در این بین تغییر هشت فرماندار، دو معاونت استانداری و چندین مدیر کل حوزه استانداری از جمله این تغییرات پردامنه بود.

* حضور رئیس مجلس و برخی از وزرا در همایش ملی سرمایه‌گذاری خلخال و کوثر در آبان‌ماه نیز از مهمترین رویدادهای سیاسی و اجتماعی سال 91 بود که سبب شد علی لاریجانی ضمن سفر به استان اردبیل و نشست با مدیران و دانشجویان دیدگاه‌های مختلف خود را در خصوص مسایل گوناگون تببین کند.

* یکی دیگر از رویدادهای مهم سال 91 همایش تجلیل از شهرداران نیم قرن اخیر اردبیل بود که این مراسم با تجلیل از شهرداران سابق در مهرماه در یک فضای گرم و صمیمی و پرعاطفه برای شهرداران سابق برگزار شد.

* رویداد تلخ دیگری که سال 91 کام‌ها را تلخ‌تر کرد وعده به سرانجام نرسیده مسئولان و نمایندگان استان در مجلس بود که از آن جمله می‌توان تکمیل و افتتاح نشدن مسکن مهر، راه‌آهن اردبیل، انتقال آب از قزل اوزن، پتروشیمی، منطقه آزاد اقتصادی، تجهیز فرودگاه اردبیل به سیستم ناوبری جدید، تکمیل نشدن چهار بانده شدن محور اردبیل- سرچم که وقوع تصادفات بیشمار آن را به جاده مرگ تبدیل کرده و صدها پروژه ناتمام دیگر که داغ تحقق آنها به دل ماند.

علیرضا حسین‌نژاد- رویا بابلانی

--------------------------

انتهای پیام/2122/ق40

-------------------------

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول