اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور استاندار فارس در امور عشایر:

فارس از نظر کمی و کیفی در بحث عشایر رتبه نخست کشور را دارد

مشاور استاندار فارس در امور عشایر گفت: استان فارس از نظر کمی و کیفی در بحث عشایر رتبه نخست کشور را دارد چرا که بیشترین تنوع قومیت عشایر نیز در فارس است

فارس از نظر کمی و کیفی در بحث عشایر رتبه نخست کشور را دارد

امین‌الله قربانی کشکولی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: به دلیل نوع زندگی عشایر آنان بیشتر از تمام اقوام دیگر تغییرات طبیعت را حس می‌کنند و هماهنگ با آن خود را تغییر می‌دهند و از همین رو گذشت بخشش و فراموش کردن کینه‌ها و کدورت‌ها در عشایر بیش از اقوام دیگر است.

وی افزود: عشایر در بحث نگهداری از اراضی، تولید و اقتصاد، اشتغال، امنیت کشور نقش مهمی دارند و با فرهنگ و تمدن بسیار قدیمی خود در مرزداری و تبلیغ دین اسلام و شیعه واجد سهم هستند.

قربانی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌هایی که به وجود آمده عشایر به سوی اسکان پیش می‌روند و طرح‌های کلی دولت در بخش منابع طبیعی، سدسازی، راه و زندگی راحت در جوامع شهری عشایر را به سمت اسکان سوق می‌دهد که در مقابل آن باید این سنت و آداب را حفظ کرد به گونه‌ای که مجبور نشویم در آینده در موزه‌ها به دنبال فرهنگ عشایر بگردیم.

مشاور استاندار فارس یکی از راه‌های حفظ فرهنگ عشایری را نمایش و رونق آن در راستای مقوله توریسم دانست و افزود: استان فارس بین استان‌های جنوبی نفوذ خوبی دارد و غیر از این که محوریت و مرکزیتی برای عشایر جنوب محسوب می‌شود، یک قطب عشایری بزرگ در کشور است.

به گفته قربانی، فارس از نظر کمی و کیفی در بحث عشایر رتبه نخست کشور را دارد چرا که بیشترین تنوع قومیت عشایر نیز در فارس است.

وی تصریح کرد: با برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره نوروزی فرهنگ و آیین‌های عشایر ایران می‌توانیم عشایر را معرفی کنیم که برای معرفی بیشتر ظرفیت‌های فارس و توانمندی‌های آن نیز موثر است.

قربانی بیان کرد: در تاریخ سوابق استان فارس را به اسم عشایر می‌شناسند و از همین رو تقویت جاذبه‌های گردشگری عشایر را در راستای نشان دادن توانمندی‌های این استان می‌دانیم.

مشاور استاندار فارس خاطرنشان کرد: بسیاری از توریست‌ها و گردشگران که به فارس می‌آیند اگر هدف اصلی آنان بازدید عشایر نباشد یکی از اهداف عمده‌شان دیدن زندگی عشایر و تجربه زندگی آنها است.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم زیبایی‌های فرهنگ عشایر را به توریست‌ها نشان دهیم ضمن اینکه رونق این صنعت را رقم زده‌ایم صنایع دستی عشایر را نیز معرفی کرده‌ایم.

قربانی ابراز داشت: در ایام نوروز حدود 15 میلیون نفر از استان‌های کشور به فارس می‌آیند و اگر از این تعداد 10 درصد آنها صنایع دستی عشایر را بخرند هم درآمد سرانه مردم عشایر فارس افزایش می‌یابد و هم اشتغال بسیاری در این استان ایجاد می‌شود.

گلیم، جاجیم، گبه، چنته، خورجین و سیاه‌چادرها از جمله صنایع دستی عشایر بود که قربانی به آن اشاره کرد و گفت: قالی عشایر شهرت جهانی دارد اما به دلیل تغییر نوع زندگی این اقوام بعضی از صنایع دستی آنان نیز در حال منسوخ شدن است.

به گزارش فارس، جشنواره نوروزی فرهنگ و آیین‌های عشایر ایران تا چهارم فروردین 92 ادامه دارد.

انتهای پیام/2448/صا30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول