اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایر سیار فارس خبر داد

کشت 1.5 هکتاری طلای سرخ در شیراز

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایر سیار فارس گفت: در سالی که گذشت 1.5 هکتار زمین در مناطق آب باریک و دشت‌ارژن شیراز به کشت آزمایشی زعفران اختصاص یافت.

کشت 1.5 هکتاری طلای سرخ در شیراز

سپهدار حسنی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در صورت بازدهی مناسب، گسترش زیرکشت محصول زعفران جزو برنامه‌های آینده تعاونی‌های عشایر سیار فارس است.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه تعاونی‌های عشایر سیار فارس در سال 63 با سرمایه‌ای معادل 7 میلیون ریال فعالیت خود را برای خدمات‌رسانی به جامعه عشایری این استان آغاز کرده است، افزود: با تلاش‌های صورت گرفته این مبلغ به 8 هزار و 300 میلیون ریال سرمایه ثبتی افزایش یافته و با عضویت 23 شرکت تعاونی امر خدمات‌رسانی به جامعه مولد عشایر این استان را بر عهده دارد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایر سیار فارس خاطرنشان کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان اقتصادی کشور و رهنمودهای سازمان امور عشایر، و با هدف ایجاد اشتغال و ترویج فعالیت‌های تولیدی در مناطق عشایری این استان اقدام به احداث کارخانه تولید خوراک دام قشلاق فیروزآباد، میدان دام شهرستان ممسنی، کارگاه چادردوزی، طرح کشاورزی دشت لار، کشت آزمایشی زعفران و احداث مجتمع فرهنگی توریستی ییلاق کرده‌ایم.

حسنی تصریح کرد: دامداری و دامپروری یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود، بنابراین قیمت خوراک دام مهم‌ترین عامل در این زمینه به حساب می‌آید و یک دامدار با توجه به تجربه، نیاز دامداری یا دامپروری خود را به علوفه‌ تنظیم و محاسبه می‌کند.

این مسئول بیان داشت: با مشارکت بخش خصوصی و به منظور تامین خوراک دام مورد نیاز  عشایر استان فارس به ویژه خوراک گوسفندی، کارخانه تولید خوراک دام با ظرفیت اولیه 12 تن در ساعت و 30 هزار تن در سال در یک شیفت کاری و با استفاده از جدیدترین تکنولوژی توسط متخصصان داخلی در زمینی به مساحت 5 هزار متر مربع در شهرک صنعتی فیروزآباد در سال جاری راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه اگرچه اقتصاد خانوار عشایری بر دامداری استوار است و درآمد حاصل از فروش دام مازاد، بخش عمده منابع مالی این جامعه مولد است، گفت: به دلیل حضور دلالان در امر خرید دام در مناطق عشایری، دسترنج آنان با قیمتی نازل خریداری و عمده منافع تولید عاید واسطه‌ها می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایر سیار فارس اضافه کرد: برای حمایت از دامداری‌های عشایری، پس از مطالعه و بررسی‌های لازم، اتحادیه تعاونی‌های عشایری فارس با مشارکت شرکت‌های تعاونی عشایری بابامنیر، پیرسرخ، میشان، جاوید میلاتون و شرکت تعاونی عشایری چنارشاهیجان اقدام به تاسیس میدان خرید و فروش دام در زمینی به وسعت سه هکتار در شهرستان ممسنی کرده است.

حسنی ادامه داد: این میدان دارای تاسیسات نگهبانی و بهداشتی، 33 واحد آغل مسقف، انبار کود و کوره لاشه‌سوز بوده که در حال حاضر روزانه با ظرفیتی معادل 2 هزار دام سبک و 200 دام سنگین مشغول فعا‌لیت است.

وی با اشاره به محدودیت‌های تولید سیاه‌چادر در جامعه عشایری و اهمیت خیمه در زندگی عشایر به عنوان سرپناه و مامن اصلی زندگی این قشر از جامعه، افزود: در راستای ارائه خدمات بهتر، موضوع دوخت چادرهای برزنتی با استفاده از مواد اولیه مرغوب و مناسب از سوی این اتحادیه کارگاه چادردوزی راه‌اندازی و مورد استفاده جامعه عشایر سیار این استان قرار گرفته است.

انتهای پیام/2448/ق40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول