اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور رئیس جمهور

بزرگ‌ترین طرح مهر ماندگار صنعت نفت در شازند افتتاح شد

خبرگزاری فارس: طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به عنوان بزرگ‌ترین طرح مهر ماندگار صنعت نفت دقایقی پیش با حضور رئیس جمهور افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

بزرگ‌ترین طرح مهر ماندگار صنعت نفت در شازند افتتاح شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک دقایقی پیش با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان طرح عظیم توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند با عنوان طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه امام خمینی(ره) مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

بر اساس این گزارش این طرح یکی از بزرگ‌ترین طرح‌هایی است که در طول تاریخ صنعت نفت کشور به همت متخصصان داخلی اجرا و به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

با بهره‌برداری از این پروژه عظیم نفتی روزانه 16 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 در این پالایشگاه تولید و روانه بازار می‌شود.

بهره‌برداری از این طرح بزرگ به همت متخصصان داخلی  و در شرایطی که کشور تحریم‌های شدیدی را پشت سر می‌گذراند افتخار بسیار بزرگی برای صنعت نفت و گاز کشور به شمار می‌رود.

عملیات اجرایی این طرح با امضای قرارداد EPC در تاریخ 25 شهریور 1385 آغاز شد و پس از انجام سه فاز عملیاتی هم اکنون در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

طرح توسعه پالایشگاه شازند با هدف افزایش ظرفیت پالایشی پالایشگاه امام خمینی(ره) از 170 هزار بشکه در روز به 250 هزار بشکه در روز در ازای کاهش تولید نفت کوره از  38 هزار بشکه به 15 هزار بشکه در روز و استحصال روزانه 12 میلیون لیتر بنزین به اجرا در آمده است.

جایگزینی و تغییر در ترکیب خوراک پالایشگاه با کسر 45 درصدی از حجم خوراک پیشین که تماما از حوزه اهواز آسماری تامین می‌شد و جایگزینی آن با نفت‏ خام سنگین حوزه‌های دزفول شمالی در کنار رعایت الزامات زیست محیطی و کاهش انتشار مواد آلاینده محیطی و تولید محصولات پالایشی با مشخصات استاندارد 2005 اروپا از دیگر اهداف اجرای طرح توسعه پالایشگاه بوده است.

اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح 4 هزار و 300میلیارد تومان است که هزار میلیارد تومان آن از صندوق ذخیره ارزی، یک‌هزار و 500 میلیارد تومان توسط شرکت انرژی قاند و مابقی از منابع داخلی شرکت ملی پالایش و پخش و انتشار اوراق مشارکت تامین شده است.

انتهای پیام/87002/صا40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول