اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

فشار خون از بیماری‌های کشنده خاموش است

خبرگزاری فارس: رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه 25 تا 75 درصد از مردم از بیماری فشار خون خود اطلاعی ندارند، افزود: بی‌علامت بودن این بیماری منجر به نامیده شدن آن به عنوان یکی از عوامل کشنده خاموش است.

فشار خون از بیماری‌های کشنده خاموش است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رحیم سروری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات به وجود آمده طی چند وقت اخیر برای کشور اظهار داشت: این مشکلات موجب تسریع در پیشرفت‌های علمی کشور شده است.

وی افزود: در چند وقت اخیر کشور دستاوردهای ذی قیمتی را در ابعاد مختلف به دست آورده است که اغلب آنها در فناوری‌های نوین و تحصیلات تکمیلی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به در پیش بودن هفته سلامت و شعار آن که جدی گرفتن فشار خون است، اضافه کرد: در سال 2012 از هر سه فرد بزرگسال یک نفر مبتلا به فشار خون هستند.

*نقش مهم فشار خون در بیماری‌ها

وی با بیان اینکه 40 درصد از بیماری‌های قلبی عروقی منجر به مرگ می‌شوند، ادامه داد: فشار خون دلیل بیش از 10 درصد از بیماری‌های قلبی عروقی است.

سروری تصریح کرد: در حال حاضر فشار خون دلیل 13 درصد از مرگ‌های جهانی است.

وی با اشاره به اینکه فشار خون و دیابت دلیل عمده نارسایی کلیه محسوب می‌شود، اضافه کرد: مهم‌ترین نکته در مورد فشار خون بی‌علامت بودن آن و ناآگاهی مردم نسبت به این بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه 25 تا 75 درصد از مردم از بیماری فشار خون خود اطلاعی ندارند، افزود: بی‌علامت بودن این بیماری منجر به نامیده شدن آن به عنوان یکی از عوامل کشنده خاموش است.

*تغییر در شیوه زندگی

وی تغییر در شیوه زندگی را از راه‌های پیشگیری از ابتلا به فشار خون اعلام کرد و گفت: اندازه گیری منظم فشار خون برای افراد بزرگسال و کنترل آن در صورت بالا بودن دیگر راه‌حل پیشنهادی برای مقابله با این بیماری محسوب می‌شود.

سروری کنترل مصرف مواد غذایی و قند خون را از دیگر راه‌های کنترل بیماری فشار خون اعلام کرد.

* تحقیق در مورد شیوع بیماری فشار خون در زنجان

وی با بیان اینکه تحقیقات در مورد فشار خون به روش‌های مختلف انجام می‌شود، افزود: گروه‌های سنی صفر تا 85، 15 تا 64 و همه افراد بالای 30 سال از روش‌هایی تحقیقی در مورد شیوع بیماری فشار خون محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به تحقیق به عمل آمده در بین همه گروه‌های سنی استان تصریح کرد:  بر اساس این تحقیق 5.9 جمعیت مورد مطالعه استان به بیماری فشار خون مبتلا هستند.

وی درصد شیوع بیماری فشار خون در بین خانم‌ها را بر اساس تحقیق در بین همه گروه‌های سنی 7.4 درصد و در بین آقایان 4.2 درصد اعلام کرد.

سروری با بیان اینکه فشار خون در بین افراد بالای 70 سال با 30 درصد بالاترین شیوع را در سطح استان زنجان دارد، اضافه کرد: در تحقیق دیگری که در بین افراد بالای 15 تا 64 سال انجام شده است حدود 18.7 درصد از جمعیت مورد مطالعه به فشار خون مبتلا هستند.

وی تاکید کرد: شیوع بیماری فشار خون در بین جمعیت شهری استان بیشتر از جمعیت روستایی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به مشابه بودن آمارهای ابتلا به بیماری فشار خون در استان زنجان با متوسط کشوری اضافه کرد: میزان شیوع بیماری فشار خون در استان زنجان اندکی بالاتر از میانگین کشوری است.

*راه‌اندازی چهار مرکز ترک اعتیاد

وی از راه‌اندازی چهار مرکز مشاوره ترک دخانیات در سطح استان زنجان خبر داد و گفت: این مراکز در شهرهای ابهر ، زنجان و خرم‌دره اقدام به ارائه خدمات رایگان می‌کند.

سروری مصرف دخانیات را یکی از فاکتورهای اصلی افزایش فشار خون و بیماریهای دیگر اعلام کرد و گفت: شش ماه گذشته از سال، 56 نفر به این مراکز مراجعه و 21 نفر هم موفق به ترک سیگار شده‌اند.

وی ارائه مشاوره‌های گروهی را از دیگر خدماتی اعلام کرد که در مراکز ترک اعتیاد انجام می‌شود و افزود: در شش ماه گذشته چهار مورد و در هر مورد به خوشه‌های 10 نفره خدماتی ارائه شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در بخش دیگری از سخنان خود از برگزیده شدن مقاله یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه به عنوان یکی از 10 مقاله برتر از سوی دو موسسه برتر جهانی خبر داد و اضافه کرد: این مقاله متعلق به اسماعیل‌زاده و موضع آن سلول‌های بنیادی بوده است.

*راه‌اندازی مرکز تخصصی ناباروری

وی با اشاره به اعزام دو متخصص برای طی دوره آموزشی تصریح کرد: با فراهم شدن امکانات و بازگشت دانشجویان اعزامی به زودی مرکز تخصصی ناباروری در یکی از بخش‌های بیمارستان آیت‌الله موسوی راه‌اندازی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به فراهم شدن امکانات لازم برای تشخیص ناهنجاری‌های مادرزادی در بیمارستان آیت‌الله موسوی اضافه کرد: این امکانات منجر به تشخیص ناهنجاری جنین در بطن مادر می‌شود و در عین حال گروه مشاوره ژنتیکی در این بیمارستان فعال است.

انتهای پیام/73004/خ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول