اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معرفی جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل/ 2

فندقلو بهشتی با آبشارهای دیدنی زیر پای مارال‌ها / زیباترین تله‌کابین دنیا + تصاویر

خبرگزاری فارس: تفرجگاه جنگلی فندقلو به عنوان بهشت طبیعت ایران در 10 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان نمین با مناظر دل‌انگیز طبیعی همه ساله پذیرای ده‌ها هزار نفر از گردشگران می‌باشد.

فندقلو بهشتی با آبشارهای دیدنی زیر پای مارال‌ها / زیباترین تله‌کابین دنیا + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، جنگل فندقلو در 25 کیلومتری شهر اردبیل و در 10 کیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته که دنباله جنگل‌های نیمه‌گرمسیری استان گیلان و بخشی از جنگل‌های شرق استان اردبیل است.

این جنگل در تمام گستردگی خود از جانب غرب به اراضی مزروعی و در فاصله کوتاهی به روستاهای کوهپایه‌ای منتهی می‌شود.

این منطقه به خاطر داشتن جاذبه‌های منحصر به فرد جنگلی و مرتعی با جذابیت‌های طبیعی متنوع همچون استخر آبگرم مشه‌سویی، سدسوها، دره‌های زیبا، آبشارهای دیدنی، چشمه‌های گوارا، کوه‌های مرتفع، صخره‌ها و دشت‌های پوشیده از زیباترین و نادرترین گل‌های دنیا نظیر سوسن چلچراغ و بابونه قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت گردشگری دارد.

گونه‌هایی از درختان مانند فندق، بلوط، ممرز، راش، زالزالک، شیرخشت، مندارچه، سیاه‌تلو، آلوچه، ازگیل، تمشک، نسترن، گلابی و سیب درختی به همراه گیاهان متنوع ترکیب زیبایی از جنگل و مرتع را در این منطقه به وجود آورده‌اند.

فندقلو چهار هزار و 700 هکتار وسعت دارد که حدود یک هزار هکتار آن را جنگل طبیعی تشکیل می‌دهد.

محصول درختان فندق در این منطقه از اوایل شهریورماه آماده چیدن می‌شود و مسافران می‌توانند دست کم 40 روز از این میوه جنگلی استفاده کنند.

وجود ده‌ها گونه گیاه دارویی و خوراکی از جمله گل گاوزبان، زنبق، هفت کول، ثعلب، پیاز وحشی، لاله، پنیرک، شقایق، بومادران، گل مینا و گلپر فضای منطقه را مزین و عطرآگین کرده است. 

وجود پسماند از مشکلات مناطق گردشگری است

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل با اشاره به اینکه مدیریت در منطقه گردشگری فندقلو نسبت به سایر مناطق گردشگری عالی است، اظهار داشت: مشکلی که در مناطق گردشگری به ویژه در این جنگل بیشتر به چشم می‌خورد، وجود پسماندهایی است که گردشگران در این مناطق تولید می‌کنند.

علی حمیدی با اشاره به اینکه نسبت به سال‌های گذشته شرایط عمومی مناطق گردشگری مطلوب‌تر شده است، افزود: بیشترین خساراتی که در این مناطق از طرف گردشگران می‌بینیم، مشکل پسماند‌هاست.

وی تصریح کرد: وجود این پسماندها در مناطق گردشگری به خصوص در جنگل فندقلو هم برای منابع آبی، گونه‌های گیاهی و جانوری مضر است که لازم است رسانه‌ها برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی تلاش کنند.

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل یادآور شد: پیش از اینکه منطقه‌ای را به عنوان منطقه گردشگری اعلام کنیم باید اول به فکر جمع‌آوری پسماند و همچنین به فکر مکان تفریحی و ورزشی نیز برای گردشگران باشیم.

وی افزود: گردشگران به خاطر سه عامل آب و هوا، فضای سبز مناسب و آب‌های معدنی به این استان سفر می‌کنند و باید مسئولان ذیربط کاری کنند تا صنعت گردشگری که دومین صنعت بعد از کشاورزی در استان اردبیل محسوب می‌شود، آسیبی نبیند.

حمیدی متذکر شد: وجه ممتاز استان اردبیل با سایر مناطق، مناظر طبیعی است که باید سعی کنیم خدشه‌دار نشود، چراکه این مناظر بهترین مکان برای جذب گردشگر هستند و  باید در حفظ و نگهداری آنها تلاش وافری صورت گیرد.

این مسئول از ساخت و سازهای بی‌رویه در مسیرهای گردشگری انتقاد کرد و ادامه داد: با ساخت و سازهای بی‌رویه در مسیرهای گردشگری به شدت برخورد می‌شود تا این امر از جاذبه‌های مناظر طبیعی نکاهند. 

مدیرکل محیط زیست استان اردبیل با اشاره به احیای گونه‌هایی همچون مارال در جنگل فندقلو گفت: در شهرستان گرمی و خلخال قرار است در آینده این گونه‌ها احیا شود.

حمیدی عنوان کرد: ما همه ساله جشنواره گل‌های بابونه را در این تفرجگاه زیبا برگزار می‌کنیم که همه ساله با استقبال زیادی از سوی مردم استان اردبیل و دیگر شهرهای ایران روبه‌رو می‌شود و این امر گامی دیگر در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل و جذب گردشگر محسوب می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در دو سال اخیر به همت سرمایه‌گذار و میراث فرهنگی زیباترین تله‌کابین با منظره طبیعی و جنگلی در این بهشت گمشده ایران دایر شده که گردشگران نوروزی می‌توانند با استفاده از این تله‌کابین زیبایی‌های خدادادی منطقه حیران،‌ فندقلو و همچنین بخشی از استان گیلان را به نظاره بنشینند.

گزارش از : رویا سیف‌بابلانی

انتهای پیام/62005/ذ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول