اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به علت کمبود اعتبارات

طرح غربالگری اوتیسم در 5 استان کشور اجرا می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی در سازمان بهزیستی گفت: در سال‌جاری طرح غربالگری اوتیسم را به علت کمبود اعتبارات در پنج استان خراسان رضوی، خوزستان، قم، کرمان و همدان اجرا می‌کنیم.

طرح غربالگری اوتیسم در 5 استان کشور اجرا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، مریم پورسید ظهر امروز در حاشیه کارگاه آموزشی اختلالات طیف اوتیسم با بیان این‌که اوتیسم تمام ارکان رشد یک کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اظهار داشت: اوتیسم در سه حوزه برقراری ارتباط، زبان و فعالیت‌های زبان و دیگری فعالیت‌های کلیشه‌ای دچار مشکل می‌شوند.

وی با بیان این‌که اختلال اوتیسم از سن دو سالگی قابل تشخیص است، گفت: این بیماری پیش‌رونده است و اگر به موقع شناسایی و کنترل نشود فرد را به طور کامل از ورطه اجتماع دور می‌کند. 

رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی در سازمان بهزیستی کشور افزود: از هر یک‌هزار نفر در دنیا تعداد شش نفر به این بیماری مبتلا هستند و علائم بیماری در کل دنیا یکسان است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در خصوص تأثیر ژنتیک در این بیماری مطالعاتی انجام شده است، تصریح کرد: یکی از موارد مطالعاتی در خصوص دوقلوهای همسان است که اگر یکی از بچه‌ها مبتلا به اوتیسم است دیگری هم احتمال 50 درصدی دارد که به اوتیسم مبتلا شود.

پورسید عنوان کرد: هنوز مطالعات مشخص نکرده که کدام ژن‌ها در بروز بیماری مؤثر هستند.

وی ادامه داد: برای درمان باید مداخله کرد و نخستین فاز درمان آگاهسازی خانواده‌ها است که خانواده یاد بگیرد که چگونه با این فرد ارتباط برقرار کنند و بعد محیط‌ هایی برای توانبخشی بیمار به صورت برنامه‌ای و ادامه‌دار انجام شود.

رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی در سازمان بهزیستی کشور به روش‌های آگاهسازی خانواده‌ها در خصوص بیماری اوتیسم اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌ها نصب بنرها در سطح شهر است و دیگری از طریق زیرنویس و تیزر تبیلغاتی در تلویزیون و رسانه‌ها انجام می‌شود و در واقع در زمان اجرای طرح غربالگری اوتیسم چهره شهر را با تبلیغات تغییر می‌دهیم.

وی تصریح کرد: در سال 88 در طرح غربالگری اوتیسم در شش استان در بین تعداد پنج هزار و 339 نفر انجام شد که در آن مقطع تعداد 92 نفر مشکوک تشخیص داده شدند و به علت کمبود اعتبارات طرح متوقف شد.

پورسید در ادامه اظهار داشت: در سال‌جاری طرح غربالگری را در پنج استان دوباره شروع کردیم و به علت کمبود منابع در پنج استان خراسان رضوی، خوزستان، قم، کرمان و همدان برنامه اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر تشخیص بیماری در محدوده سنی دو سال باشد و زود تشخیص داده شود امکان تحویل فرد نرمال‌تری به جامعه بیشتر است چون ساختارهای ذهنی بچه شکل می‌گیرد و با گذشت زمان تغییر دادن ساختارهای ذهنی مشکل می‌شود.

رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی در سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به این‌که برای آگاهسازی خانواده‌ها بسته‌های آموزشی در حال حاضر آماده شده توزیع می‌شود، گفت: این بسته حاوی انواع لوازم مورد نیاز تربیت و ارتباط کودکان گروه اوتیسمی است.

وی ادامه داد: برای مرکز رشد نافذ یا اوتیسم استان دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم که در هنگام مراجعه بیماران به مراکز اوتیسم کارشناسان به علوم روز دنیا مجهز باشند و خدمات تعریف شده‌ای را ارائه دهند.

پورسید در ادامه به علائم بیماری اشاره کرد و یادآور شد: نخستین علامت عدم برقراری ارتباط، عدم برقراری ارتباط چشمی است که فرار می‌کند و این در حالی است که کودکان عادی دوست دارند با جامعه ارتباط برقرار کنند. 

وی تصریح کرد: مرحله دلبستگی در کودکان اوتیسمی تشکیل نمی‌شود و ساعت‌ها با خود بازی می‌کند بدون این‌که به فردی کاری داشته باشد و اگر زبان در این کودکان تشکیل شده باشد پس می‌زند و گفتار مختل می‌شود. 

رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی در سازمان بهزیستی کشور افزود: اگر در کودکانی زبان تشکیل نشده به علت عدم علاقه کودک شکل نمی‌گیرد و در واقع ارتباط در ساختار ذهنی کودکان مبتلا به اوتیسم مثل دیگر کودکان عادی تعریف نشده است.

وی در پایان گفت: اگر بیماری به موقع تشخیص داده نشود فرد به سمت منزوی شدن و جدایی از جامعه پیش می‌رود و این در حالی است که بسیاری از این کودکان هوش نرمال دارند و حتی برخی تیزهوش هستند.

انتهای پیام/89019/م30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول