به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از ستاد خبری کنگره بینالمللی صاحب عروه، حجتالاسلام والمسلمین علیرضا جوادزاده در مورد اندیشههای مرحوم آیتالله سید محمد کاظم طباطبایی یزدی در باب مشروطه اظهار کرد: مرحوم سید یزدی معروف به صاحب عروه نسبت به مشروطه موضع «توقف» داشت و تا پایان هم این موضعگیری را ادامه داد و حتی اواسط استبداد صغیر در استفتایی که از ایشان کردند، اعلام کرد که موضع من توقف است.
وی تصریح کرد: مرحوم آخوند از مشروطه موجود حمایت میکرد و شیخ فضلالله هم موافق مشروطه مشروعه بود که بعدا منکر مشروطه شد اما سید یزدی نه منکر مشروطه بود و نه موافقت قطعی با آن داشت.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) بیان داشت: مرحوم یزدی به لحاظ عملی در مقابل مفاسد حاصل از مشروطه موضعگیری منفی داشت و این به معنای مخالفت رسمی با آن نیست.
وی با اشاره به تبیین مرحوم منذر از موضع سید یزدی نسبت به مشروطه گفت: به نظر مرحوم منذر، صاحب عروه ابتدا با مشروطه موافقت کرد سپس موضعگیری منفی نسبت به ابعاد سکولار مشروطه گرفت و با آن مخالفت کرد.
جوادزاده خاطرنشان کرد: آنچه از مشروطه مورد موافقت و در ذهن مرحوم سید یزدی و شیخ فضلالله نوری و علمای آن زمان وجود داشت متفاوت از آن چیزی بود که در عمل پیاده میشد.
وی تاکید کرد: مرحوم سید یزدی میگفت آنچه در ذهن علمای زمان در خصوص مشروطه است با آنچه در خارج پیاده میشود متفاوت است.
عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره) بیان داشت: مشروطه مشروعه در واقع قالب کوچکی از مردمسالاری دینی است و در این نظام، حضور مردم و علما نسبت به مشروطه پررنگ است اما در مشروطیت حضور مردم تنها در مجلس شورا بود و نقشی در راس هرم قدرت نداشتند.
وی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی مشارکت مردم را در قالبهای مختلف داریم عنوان کرد: در نظام مشروطه بیشتر متمم قانون اساسی مطرح بود و سلطان همچنان باقی بود اما در نظام جمهوری اسلامی مشروعیتدهی را به صورت مشخصتری داریم.
جوادزاده ابراز داشت: اگر نظامی که مورد نظر علمای مشروطهخواه بود حاکمیت مییافت، نظام خوبی برای آن دوره و قالب کوچکی از مردمسالاری دینی شکل میگرفت.
انتهای پیام/2258/و/چ3000