اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

افتتاح 40 بندر کشور تا پایان امسال

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از احداث 60 بندر کوچک در کشور خبر داد و گفت: 40 بندر تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح 40 بندر کشور تا پایان امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، عطاالله صدر ظهر امروز در مراسم بهره‌برداری آزمایشی فاز نخست اسکله آستارا، اظهار کرد: با توجه به موقعیت ویژه و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه، 90 درصد صادرات و واردات کالا از بنادر جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه 250 بندر صیادی، تجاری، صنعتی، نظامی و ... در ایران وجود دارد، افزود: از این تعداد بنادر، 11 بندر اصلی تجاری وجود دارد که عملیات ترانزیت کالا را انجام می‌دهند و سهم مهمی در واردات و صادرات ایفا می‌کنند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت بنادر اصلی کشور را 184 میلیون تن کالا عنوان کرد و یادآور شد: این مقدار ظرفیت به لحاظ ارزشی 184 میلیارد دلار است که نشان می‌‌دهد سرمایه‌گذاری بسیاری در این حوزه انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: در کنار اقدام‌های اساسی برای توسعه سواحل، ساخت 60 مورد موج‌شکن را در دستور کار قرار داده‌ایم که 40 مورد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

صدر، توسعه ظرفیت‌های مسافری در بنادر کشور را از دیگر اقدام‌ها ذکر کرد و گفت: تنها در سال گذشته 10 میلیون مسافر از طریق بنادر کشور جابه‌جا شده‌اند.

وی با تصریح بر اینکه اکنون ظرفیت ترانزیتی بنادر 20 میلیون تن در سال است، افزود: پیش‌بینی می‌شود این مقدار در برنامه پنج ‌ساله توسعه به 50 میلیون تن افزایش پیدا کند.

این مسئول با بیان اینکه دولت اقدام‌های خوبی در راستای توسعه دریایی انجام داده است، خاطرنشان کرد: اکنون 156 پروژه توسط سازمان بنادر و دریانوردی به ارزش دو میلیارد دلار در حال اجراست.

وی با اشاره به تولید شناورهای مدرن توسط بخش خصوصی و افزایش تولید این شناورها، افزود: 90 شناور مدرن توسط بخش خصوصی تولید شده که اکنون 44 شناور مدرن مسافری به آب انداخته شده است.

صدر با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی 60 بندر کوچک را در کشور ایجاد کرده است، ادامه داد: از این تعداد، 40 بندر تا پایان سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با قدردانی از تلاش‌های شرکت کاوه در ساخت بندر چند منظوره آستارا در مدت کوتاه، ادامه داد: عملیات احداث این بندر از سال 88 آغاز و در فاز نخست 600 هزار تن کالا در سال برای آن پیش‌بینی شده است.

مدیر‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر آستارا در موقعیت بسیار ممتازی به لحاظ دریایی قرار دارد، تصریح کرد: این بندر می‌تواند نقش مهمی در تجارت دریایی داشته باشد.

وی یادآور شد: امیدواریم با گسترش راه‌های مواصلاتی و ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای بتوانیم موقعیت این بندر را افزایش دهیم و در امر ترانزیت کالا سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام/8400/ز30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول