اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

جنگل‌های شمال کشور ظرفیت تامین اکسیژن 19 میلیون نفر را دارد

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: جنگل‌های شمال تنها می‌توانند اکسیژن مورد نیاز حداقل 19 میلیون نفر را تامین کنند.

جنگل‌های شمال کشور ظرفیت تامین اکسیژن 19 میلیون نفر را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ایوب ایرانی‌فام پیش از ظهر امروز در مراسم غرس نهال در گلزار شهدای وادی رحمت تبریز با بیان اینکه همه افراد در جامعه باید حامی طبیعت باشند، اظهار داشت: اگر بخواهیم کشوری توسعه یافته داشته باشیم باید به منابع طبیعی توجه ویژه‌ای کنیم.

وی با بیان اینکه جنگل علاوه بر پاکیزگی هوا و زیبایی محیط زندگی در کاهش بلایای طبیعی و کنترل روان آب‌ها همچنین تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی نقش بسیار موثری به عهده دارد، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهند هنگام کربن‌گیری درختان از 264 گرم هیدرید کربنیک هوا مقدار 129 گرم اکسیژن آزاد می‌شود.

ایرانی‌فام گفت: از این نظر هر هکتار جنگل قادر است سالانه 2.5 تن اکسیژن (اکسیژن لازم برای 10 نفر در سال) را آزاد کرده که با این حساب جنگل‌های شمال می‌توانند اکسیژن لازم برای 19 میلیون نفر را در یک سال تأمین کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه یکی از نعمت‌های الهی که در قرآن کریم بسیار بر آن تأکید شده درخت است، ادامه داد: درخت از گرانبهاترین آفریده‌های خداوند دانا برای انسان است و به دلیل نقش حیاتی که در زندگی تمام موجودات زنده به خصوص انسان‌ها داراست، در اسلام مورد توجه خاص قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه درخت نماد آبادانی، شاخص سرسبزی و خرمی همچنین مظهر زندگی، باعث لطافت هوا، موجب آسایش و رفاه انسان و صفا و پاکی طبیعت است، افزود: گیاهان و درختان سهمی مهم و نقشی بسیار حیاتی در زندگی بشر دارند.

ایرانی‌فام گفت: تلطیف هوا، تعادل دمای محیط، حفاظت از خاک و تأمین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز انسان اندکی از سودمندی‌های فراوان درختان است.

وی با بیان اینکه اسلام مردمان را به تماشای گیاهان سرسبز و نگاه به مناظر جذاب آنها دعوت کرده است، افزود: امام صادق(ع)می‌فرمایند، نگریستن به گل‌های رنگارنگ و درختان سرسبز و خرم چنان لذتی به آدمی می‌بخشد که هیچ لذتی را با آن برابر نمی‌توان کرد.

ایرانی‌فام با بیان اینکه تأثیرات فیزیولوژیکی درختان در محیط‌های شهری بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: درختان در سلامتی و آسایش ساکنان شهرها سهم بزرگی دارند زیرا با جذب گازهای سمی از جمله گازکربنیک و ساخت اکسیژن که یکی از اساسی‌ترین نیازهای حیات انسان و حیوان است باعث دوام حیات انسان و حیوان می‌شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه درختان موجب بازگشت آب به چرخه طبیعت شده، کیفیت خاک را بهبود می‌بخشند و قابلیت جذب مقادیر زیادی گرد و غبار را از اتمسفر دارا هستند، ادامه داد: درختانِ همیشه سبز قادرند گرد و غبار و سایر آلودگی‌های موجود در هوا را بر روی سطح برگ خود جذب کنند و شستشوی این مواد در اثر بارندگی به همراه خار، خاشاک و برگ درختان در فصل پاییز موجب افزایش حاصلخیزی خاک در دراز مدت می‌شود.

وی تاکید کرد: اینکه قلع و قمع کردن درختان، تخریب جنگل‌ها، ساخت خانه‌ها و کارخانه‌های صنعتی در لابلای جنگل‌ها و خلاصه تجاوز افسارگسیخته انسان عصر تکنولوژی و ارتباطات بر حریم طبیعت و محیط زیست پیامدهای وخیمی در پی داشته و آسیب‌های جدی فراوانی بر پیکره محیط زیست وارد می‌سازد.

ایرانی‌فام افزود: هم اکنون آلودگی فزاینده هوا در جهان به گونه‌ای است که بیماری‌هایی بسیار شایع شده و آماری سرسام‌آور به دست می‌دهد که به گفته کارشناسان از بین رفتن بخش قابل توجهی از جنگل‌ها از جمله عوامل آن است.

وی با بیان اینکه حفاظت و مراقبت از منابع طبیعی یک وظیفه ملی است و همگان باید بر این وظیفه اهتمام داشته باشند، ادامه داد: اهتمام جدی همگان به امر حفاظت و مراقبت از منابع ملی و طبیعی باید مدنظر باشد.

ایرانی‌فام با بیان اهمیت منابع طبیعی و حفظ آن و تأکید مقام معظم رهبری بر توجه عموم مردم به حفظ و احیای منابع خدادادی افزود: غرس نهال توسط مقام معظم رهبری باید به صورت الگویی جاودان برای مدیران نظام اسلامی و مردم درآید.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه منابع طبیعی به دو دسته تجدید شونده و غیر تجدید شونده تقسیم‌بندی می‌شوند، گفت: منابع تجدید شونده همچون انرژی خورشیدی، باد و آب دائماً در حال تجدید و بازتولید بوده ولی منابع غیر تجدید شونده به آن دسته از منابعی اطلاق می‌شود که بازتولید فیزیکی آنها در طی زمان معنی‌دار نباشد.

وی با بیان اینکه منابع طبیعی تجدید شونده در کشور ما پیوسته به منزله زیربنای توسعه اقتصادی و اجتماعی نقش اساسی را داشته است، افزود: نباید فراموش کرد که با از بین رفتن پوشش گیاهی، نابودی جنگل‌ها و مراتع بسیاری از منابع آب و خاک فعلی وجود خارجی نخواهند داشت و تولید مواد غذایی و ظرفیت‌های نفوذپذیری آب در خاک کاهش یافته و حتی ذخیره‌سازی آب در مخازن سدها به علت فرسایش خاک و انباشتگی مخازن سدها از گل و لای عملاً امکانپذیر نخواهد بود.

انتهای پیام/60001/و40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول