اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم مبارکه در مجلس:

سازمان محیط زیست دفاع از فولاد مبارکه را بر محیط زیست ارجحیت می‌دهد

خبرگزاری فارس: نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر مدافع فولاد مبارکه است تا اینکه مدافع مسائل زیست محیطی باشد و دفاع از فولاد مبارکه بر مسائل زیست محیطی برای این سازمان ارجحیت دارد.

سازمان محیط زیست دفاع از فولاد مبارکه را بر محیط زیست ارجحیت می‌دهد

علی ایرانپور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه فولاد مبارکه آلاینده است، اظهار کرد: محیط زیست باید شاخصه‌های آلاینده بودن یا نبودن واحد‌های صنعتی اعلام کند.

وی با بیان اینکه بنده عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هستم و از مجلس هشتم وظایف سازمان حفاظت محیط زیست به این کمیسیون محول شده است، اضافه کرد: از استان اصفهان دو نماینده عضو این کمیسیون هستند و این نمایندگان به صورت تخصصی در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تاکنون جلسات متعددی با محمدی‌زاده به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست داشته‌ام و وی با حضور در این کمیسیون گزارش‌های این سازمان را ارائه می‌دهند، تصریح کرد: شاخصه‌های اعلام شده از سوی حفاظت محیط زیست برای آلاینده بودن یا نبودن یک صنعت باید مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حفاظت محیط زیست بحث آلایندگی را به هوا اختصاص می‌دهد، ادامه داد: بیشتر صحبت‌های این سازمان در زمینه آلایندگی به آلایندگی‌های هوا ناشی از فعالیت‌های صنعتی اختصاص دارد.

ایرانپور با بیان اینکه در حال حاضر آلودگی صوتی نیز در سراسر دنیا به عنوان یکی از شاخصه‌های آلایندگی است، تاکید کرد: سازمان محیط زیست به این شاخصه در برخی از موارد توجه می‌کند اما در برخی از موارد نیز به این موضوع توجهی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این سازمان در برخی از موارد برای رعایت این شاخصه استاندارد تعریف شده برای این آلایندگی را بیش از استاندارد‌های جهانی عنوان می‌کند، افزود: برای تعریف شاخصه‌های آلایندگی استاندارد‌هایی در سراسر دنیا مشخص شده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید این شاخصه‌ها را بر اساس استاندارد‌های جهانی رعایت کند، گفت: این موضوع در راستای آلودگی صوتی باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست تجهیزات لازم را برای بررسی آلودگی‌های خاک ندارد، اظهار کرد: آلودگی خاک در سراسر دنیا وجود دارد و این آلودگی نیز باید کنترل شود و آلایندگی‌های خاک نیز باید شاخصه‌ای برای آلاینده‌های موجود در کشور باشد.

ایرانپور با تاکید بر اینکه بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها در راستای مشخص شدن آلایندگی‌ها بر روی توسعه ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا صورت گرفته است، ادامه داد: صنعت فولاد در سراسر دنیا از صنایع آلاینده به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس تعاریف سازمان‌های حفاظت محیط زیست فعال در کشور‌های مختلف، صنایع فولاد در دنیا جزو صنعت پاک و سبز به شمار نمی‌روند، تصریح کرد: اتحادیه اروپا نیز صنعت فولاد را جزو صنایع آلاینده اعلام کرده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشور ایتالیا و کشور سازنده مجتمع فولاد مبارکه نیز صنعت فولاد را جزو صنایع آلاینده اعلام می‌کنند، اضافه کرد: این در حالی است که مسئولان فولاد و حفاظت محیط زیست فولاد مبارکه را آلاینده نمی‌دانند.

وی با اشاره به اینکه در  چند ماه گذشته تفاهم‌‌نامه‌ای میان سازمان محیط زیست و فولاد مبارکه منعقد شد و بر اساس این تفاهم‌نامه فولاد مبارکه بخشی از اراضی خود را در ورودی مجتمع فولاد به حفاظت محیط زیست واگذار کرده است، تاکید کرد: یک ساختمان چند طبقه نیمه‌کاره با زیر‌بنای 31 هزار متر مربع نیز در ورودی فولاد مبارکه قرار دارد.

ایرانپور با تاکید بر اینکه این اراضی با عنوان راه‌اندازی دانشکده فناوری زیست محیطی به حفاظت محیط زیست واگذار شده است، افزود: راه‌اندازی این دانشکده مناسب است و موافق راه‌اندازی دانشکده فناوری زیست محیطی بوده‌ام اما شک و شبهاتی در این زمینه ایجاد شده است که به اسم راه‌اندازی دانشکده برخی از مسائل و حقوق مردم در زمینه محیط زیست نادیده گرفته شود.

وی با بیان اینکه درصدد محکوم کردن شخص یا اشخاصی نیستم، گفت: این سؤال در ذهنم ایجاد شده که آیا این اقدامات در راستای منافع و حفظ سلامت مردم است یا خیر و چرا پیش از اعلام شدن وضعیت آلایندگی فولاد مبارکه باید بحث راه‌اندازی دانشکده فناوری زیست محیطی در استان مطرح شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه وضعیت آلاینده بودن یا نبودن فولاد مبارکه به اداره کل حفاظت محیط زیست اجازه حق اظهار نظر نمی‌دهد، اظهار کرد: این سازمان عنوان کرده است که اظهار نظر در زمینه آلاینده بودن یا نبودن صنعت فولاد باید در کشور ارائه شود.

ایرانپور با تاکید بر اینکه از سویی باید این موضوع را مثبت فرض کنیم و با این دید که بررسی وضعیت آلایندگی فولاد مبارکه در تهران به این دلیل که جزو صنایع مادر بوده مناسب است، ادامه داد: از سوی دیگر اختیارات حفاظت محیط زیست استان در راستای اظهار نظر در زمینه وضعیت آلایندگی فولاد مبارکه گرفته شده است.

وی با بیان اینکه وضعیت آلایندگی فولاد مبارکه را طی سال‌های گذشته مطالعه کرده‌ام، تصریح کرد: فولاد مبارکه طی سال‌هایی آلاینده معرفی شده اما در سال‌های پس از این موضوع فولاد مبارکه از لیست واحد‌های آلاینده خارج شده و دوباره این صنعت آلاینده اعلام شده است و شاخصه‌ها و معیار‌های در نظر گرفته شده برای آلایندگی‌های واحد‌های صنعتی باید به صورت شفاف مشخص شود.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع باید به صورت دقیق و واضح مشخص شود، اضافه کرد: معتقد به این هستم که دلیل اعلام آلاینده بودن این واحد صنعتی در یک سال و آلاینده نبودن آن در سال دیگر به دلیل فشار‌هایی بوده که از خارج به این سازمان وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه به صورت جدی درصدد برطرف شدن آلایندگی موجود در این شهرستان و آلودگی‌های واحد‌های صنعتی هستیم، تاکید کرد: فولاد اعلام کرده است که طی سال‌های گذشته ده‌‌ها میلیارد تومان برای رفع آلایندگی این صنعت هزینه کرده‌ایم.

ایرانپور با تاکید بر اینکه این اقدامات صورت گرفته و این موضوع قابل کتمان نیست، افزود: فیلترهای نصب شده بر روی فولاد مبارکه در راستای کاهش آلودگی این صنعت بوده و این اقدامات در راستای محو آلایندگی این صنعت نبوده است.

وی با اشاره به اینکه این دو مبحث جدا‌گانه است اما سازمان محیط زیست در این زمینه خلط مبحث می‌کند و فولاد به هر میزانی که از فیلتر استفاده کند، نمی‌تواند از آلایندگی خارج شود، گفت: در صورتی که فولاد مبارکه آلایندگی‌اش را به حداقل برساند این صنعت باز هم آلاینده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این نکته‌ای است که تاکنون نتوانسته‌ایم آن را به سازمان حفاظت محیط زیست ثابت کنیم، اظهار کرد: دو ماه پس از آغاز فعالیت مجلس نهم محمدی‌زاده به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاونانش در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس حضور یافتند.

وی با تاکید بر اینکه در این جلسه بحث‌های بسیاری با محمدی‌زاده در زمینه آلایندگی فولاد مبارکه داشته‌ام، ادامه داد: در این جلسه عنوان کردم که در فولاد مبارکه روغن آسکارول سرطان‌زا وجود دارد.

ایرانپور با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست بیشتر مدافع فولاد مبارکه است تا اینکه مدافع مسائل زیست محیطی باشد و دفاع از فولاد مبارکه بر مسائل زیست محیطی ارجحیت دارد، تصریح کرد: محمدی‌زاده در مقابل 23 نفر عضو کمیسیون کشاورزی از استان‌ها مختلف عنوان کرد که در صورت وجود روغن آسکارول در فولاد مبارکه این صنعت را جزو صنایع آلاینده اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه با توجه به درخواست بنده قرار شد برخی کارشناسان برای رسیدگی به این وضعیت در این شهرستان حضور پیدا کنند، اضافه کرد: تمام مسئولان از حضور این کارشناسان برای نخستین بار در این شهرستان اطلاع داشتند اما به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کردم که برای خدمت‌رسانی به مردم هیچ شخصی نباید از حضور کارشناسان محیط زیست در این شهرستان مطلع باشد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های مجدد را برای حضور این افراد در شهرستان مبارکه صورت گرفت و هیچ شخصی از سفر مجدد این کارشناسان به مبارکه مطلع نشد.

وی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه نیز به صورت اتفاقی از این موضوع مطلع شد و مدیرعامل فولاد مبارکه پس از اطلاع از این موضوع عنوان کرده است که در صورت اعلام آلاینده بودن فولاد مبارکه از این پس هیچ گونه کمکی به این شهرستان نمی‌کنم، افزود: پیگیری مشکلات مردم نباید به گروکشی بیفتد و تنها درصدد رسیدگی به مشکلات مردم هستم.ایرانپور با اشاره به اینکه در حال حاضر یک گروکشی غیر‌اخلاقی در این زمینه در حال صورت گرفتن

است، گفت: این اقدامات در راستای تعهد اخلاقی مسئولان به مردم و نظام نیست و فولاد مبارکه طی سال‌های قبل کمک قابل توجهی به شهرستان مبارکه نکرده است.

وی با بیان اینکه این مجتمع در حدود 500 میلیون تومان در قالب کمک به ادارات این شهرستان هزینه کرده است، اظهار کرد: فولاد مبارکه در کنار این کمک در راستای اجرای برخی از پروژه‌ها نیز مشارکت داشته است.

انتهای پیام/63004/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول