اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز‌‌داری اصفهان:

100هزار دام آماده واگذاری به تعاونی‌هاست

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز‌‌داری استان اصفهان گفت: در سال گذشته 132 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شده است و این اداره آمادگی دارد که 100 هزار دام را از مراتع جدا کند و در اختیار تعاونی‌ها قرار بدهد.

100هزار دام آماده واگذاری به تعاونی‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمدحسین شاملی ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه با بیان اینکه با توجه به تنوع اقلیمی متفاوتی که در استان اصفهان وجود دارد و برخورداری 83 درصد از سطح استان از طرحها و پروژههای اجرایی این اداره در سطح مراتع با وسعت 3/6 دهم میلیون هکتار و جنگلهای زاگرسی با وسعت 65 هزار هکتار اهمیت اقتصادی و سرمایه بودن بخش منابع طبیعی و آبخیزداری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 40 هزار و 988 خانوار در سطح استان از درآمد حاصل از بهره‌برداری این مراتع امرار معاش می‌کنند، اضافه کرد: در حال حاضر سه هزار و 817 خانوار در سطح استان در قالب طرح‌های مرتع‌داری در مساحت 2 میلیون و 200 هزار هکتار فعالیت می‌کنند و سایر خانوار‌ها نیز دارای پروانه چرای دام هستند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تأکید بر اینکه براساس مطالعات انجام شده این مراتع به صورت سالیانه از ظرفیت 315 هزار و 600 تن علوفه‌ برخوردار هستند، تصریح کرد: 16 کانون بحران بیابان‌زایی به مساحت یک‌میلیون و 92 هزار هکتار در استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه به منظور جلوگیری از پیشروی کویر و تثبیت شن‌های روان 332 هزار هکتار جنگ دست کاشت در استان ایجاد شده است، ادامه داد: جنگل‌های زاگرسی در غرب و جنوب غرب استان و جنگل‌های ایرانی تورانی با سطح تاج پوشش کمتر در سایر مناطق استان قرار دارند.

شاملی با بیان اینکه این اداره فعالیت‌های بسیاری را در راستای توسعه و حفاظت این جنگل‌ها انجام داده است، تاکید کرد: این اداره در راستای این موضوع با اجرای طرح‌هایی از جمله جایگزینی سوخت فسیلی به جای قطع درختان تشویق به زراعت چوب اقدامات مؤثری را انجام داده است.

وی با تأکید بر اینکه معاونت آبخیز‌داری این اداره 170 پروژه بیولوژیکی را در سطح 22 هزار هکتار اجرا کرده است، افزود: عملیات تراس‌بندی، احداث فارو و بانکت، بذر‌کاری و بوته‌کاری و دو هزار و 20 بند تأخیری و 15 بند مخزنی با روکش بتونی از جمله این پروژه‌ها است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: احداث 214 بن خاکی، 126 سیستم پخش سیلاب، 12 پروژه تغذیه مصنوعی، 65 سیل برگردان و هفت پروژه ساحل‌سازی و مهندسی رودخانه نیز از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: این پروژه‌ها در سطح یک و نیم میلیون هکتار به منظور کنترل و استصحال 400 میلیون هکتار روان‌آب در سال و تغذیه سفره‌های آب زیر‌زمینی، کنترل فرسایش خاک، جلوگیری از انتقال سه میلیون تن رسوب به مخازن سد‌ها و پیشگیری و مهار 10 درصد سیلاب‌های حوضه اجرا شده است.

شاملی با تاکید بر اینکه تاکنون در راستای تثبیت مالکیت دولت بر عرصه‌های ملی و تفکیک مستثنیات اشخاص 9 میلیون هکتار نقشه‌برداری و اجرای قانون صورت گرفته است، ادامه داد: این اقدامات سبب صدور سند به نام جمهوری اسلامی ایران در سطح 95 درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان شده است.

وی با تاکید بر اینکه ﺻﻨﺪوق ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺻﻔﻬﺎن از بهمن ماه امسال برای ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺑﺎر در ﮐﺸﻮر نسبت به پرداخت 15ﻣﯿﻠﯿﺎرد رﯾﺎل ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﺎ ﮐﺎرﻣﺰد ﭼﻬﺎر درﺻﺪ اقدام کرده است، تصریح کرد: اﯾﻦ ﺻﻨﺪوق در راﺳﺘﺎی اجرای ﻣﺎده 17 ﻗﺎﻧﻮن اﻓﺰاﯾﺶ ﺑﻬﺮه‌وری ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ راه‌اندازی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه با این اقدام این تسهیلات 24 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﻌﺎونی ﻋﻀﻮ در ﺳﻄﺢ 16 ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن اﻋﻄﺎ شده است، اضافه کرد: استان فارس پیش از اصفهان مجوز تأسیس این صندوق را دریافت کرده اما استان فارس موفق به دریافت سرمایه اولیه از سوی بهره‌برداران نشده است.

وی با اشاره به اینکه براساس اساسنامه این صندوق 49 درﺻﺪ ﺳﻬﻢ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ آن از سوی دولت و 51 درصد آن نیز از سوی بهره‌برداران تأمین شده و در حال حاضر ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺻﻨﺪوق اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻪ 18 ﻣﯿﻠﯿﺎرد رﯾﺎل رﺳﯿﺪه است، تاکید کرد:

ﺻﻨﺪوق ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺘﺎن ﺷﺎﻣﻞ 43 ﺷﺮﮐﺖ ﺗﻌﺎوﻧﯽ ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺑﻬﺮه‌ﺑﺮداران ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﺷﺮﮐﺖ‌ﻫﺎی ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ﻧﻈﺎم ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ را شامل می‌شود.

شاملی با بیان اینکه از تعداد این شرکت‌ها 27 شرکت فراگیر با هشت هزار عضو 41 هزار نفر مرتع‌دار را زیر پوشش خود قرار می‌دهد، افزود: 15 ﺷﺮﮐﺖ ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ نیز ﺑﻪ ﻋﻀﻮﯾﺖ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺑﺨﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻃﺒﯿﻌﯽ راه‌اندازی شده است.

وی به توافقات این اداره با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای تأمین گوشت قرمز کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 132 هزار تن گوشت قرمز با هزینه یک میلیارد دلار به کشور وارد شده است و این اداره آمادگی دار که 100 هزار دام را از مراتع جدا کند و در اختیار تعاونی‌ها قرار بدهد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه البته تحقق این موضوع مشروط به تأمین نهاده‌های دامی و خرید گوشت با قیمت تضمینی از سوی صندوق توسعه منابع طبیعی است، اظهار کرد: با تحقق این موضوع پنج درصد از گوشت کشور در استان اصفهان تولید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه امسال در فصل چرای دام 315 هزار و 600 تن علوفه‌ در مراتع استان تولید شده است، ادامه داد: ارزش ریالی این تولیدات 961 میلیارد ریال بوده و امسال شش هزار و 458 تن گوشت ناشی از تعلیف سالانه مراتع در استان تولید شده است.

شاملی با اشاره به اینکه امسال حجم آبگیری پروژه‌های آبخیزداری استان 30 میلیون متر مکعب بوده که ارزشی معادل 30 میلیارد ریال داشته و سبب کنترل فرسایش و جلوگیری از رسوب‌گذاری مخازن سد‌ها شده است، تصریح کرد: از مهر ماه امسال تاکنون مجموع اعتبارات ملی و استانی این اداره به میزان 957 میلیون تومان تخصیص یافته است.

انتهای پیام/63004/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول