اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به بهانه رونمایی از ضریح عشق در کعبه دل‌ها -2

مشارکت تمام محبین سیدالشهدا در ساخت ضریح جدید /بهره گیری از بهترین هنرمندان و مفاهیم

خبرگزاری فارس: برای نخستین بار همه مردم ایران و محبان حضرت سید الشهدا در سراسر گیتی، هر یک به قدر بضاعت مالی و عمق ارادت خویش در ساخت ضریح مطهر اباعبدالله سهیم و شریک شدند.

مشارکت تمام محبین سیدالشهدا در ساخت ضریح جدید /بهره گیری از بهترین هنرمندان و مفاهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نخستین ضریح حضرت سیدالشهدا(ع) در سال 371 هجری قمری با سازه‌ای از چوب ساج که با عاج فیل تزیین شده بود، در مضجع شریف آن حضرت نصب شد و ضریحی که امروز در حرم مطهر اباعبدالله الحسین(ع) از آن رونمایی می‌شود ششمین ضریحی است که در این مکان مقدس نصب شده است.

پس از گذشت بیش از سه ربع قرن به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی  و خون پاک شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی خداوند متعال دیگر بار توفیق ساخت ضریح مبارک سیدالشهداء حضرت امام حسین علیه السلام  را نصیب شیعیان اثنی عشری کرد و موجی از شور و شعف و حماسه حضور و مشارکت در این امر از سوی قاطبه مردم شریف ایران اسلامی و دوستان و عاشقان حضرت از سرتاسر جهان بر پا کرد و برگی دیگر از تاریخ آبادانی حرم مطهر حسینی را مزین به نام محبان دیرین اهل بیت( ع ) و ارادت خالصانه ایشان قرار داد.

البته این امر با توجه و عنایت خاص آیت الله العظمی سیستانی و همیاری حجت الاسلام والمسملین سیدجواد شهرستانی و موافقت متولیان عتبه‌ حسینی با واگذاری این امر عظیم به هیئت امنای ساخت ضریح مطهر در شهر مقدس قم محقق شد و البته در این خصوص نمی‌توان از همت و تلاش مخلصانه خادم اهل بیت(ع) مرحوم حاج محمد دانش آشتیانی در تثبیت این امر چشم پوشی کرد.

هدایت‌ها و ارشادات تولیت عتبه‌ حسینی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالمهدی کربلایی و دست اندرکاران و مهندسان حرم حسینی که بر مراحل مختلف ساخت ضریح مطهر نظارت داشتند، در ساخت این ضریح جدید اباعبدالله قابل توجه است.

* برای نخستین بار ضریح امام حسین به مشارکت همه محبان آن حضرت ساخته شد

به گواه تاریخ غالباً هزینه‌ ساخت ضریح مطهر امام حسین(ع) توسط سلاطین و پادشاهان وقت تأمین شده است، ولی در این مقطع از تاریخ برای نخستین بار همه مردم ایران و محبان حضرت در سراسر گیتی، هر یک به قدر بضاعت مالی و عمق ارادت خویش، در این امر مقدس سهیم و شریک شده‌اند.

* استفاده از بهترین هنرمندان و مضامین و مفاهیم در ساخت ضریح جدی

با توجه به اینکه ضرورت داشت ضریحی که مضجع نورانی حضرت را در بر می‌گیرد از حیث محتوای کتیبه‌ها و نوشته‌ها،  ابعاد و شکل هندسی، طرح‌ها و نقوش، خطوط کتیبه‌ها، نوع و جنس مواد متشکله و استحکام و مقاومت سازه به گونه‌ای باشد که بتواند در حد امکان در معرفی وجود مبارک اباعبدالله الحسین(ع) از زبان آیات و روایات و ابلاغ پیام و رسالت الهی و عاشورایی آن حضرت به نیکویی نقش‌آفرینی کرده، نیاز روحی و معنوی زائران را برآورده کند و ژرفای ارادت، فرهنگ و هنر اصیل و کهن اسلامی را به عصرها و نسل‌های آینده انتقال دهد در این راستا از بهترین هنرمندان این عصر و مناسب‌ترین مضامین و مفاهیم استفاده شد.

انتهای پیام/78010/ع30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول