اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم:

خشکسالی امروز قم نتیجه سیاست‌های غلط گذشته است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خشکسالی امروز قم را نتیجه سیاست‌های غلطی دانست که در تخصیص منابع آبی و احداث سدها در گذشته اجرا شده است.

خشکسالی امروز قم نتیجه سیاست‌های غلط گذشته است

رضا سیار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به سخنان یکی از مسئولان سابق وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: آن چیزی که امروز پیش روی بخش کشاورزی قرار گرفته، نتیجه سیاست‌های گذشته است، لذا افرادی که در گذشته در بخش کشاورزی مسئولیت‌هایی داشته‌اند اگر اشتباهی در تصمیم گیری‌ها می‌بینند باید توبه کنند.

وی با اشاره به اینکه استان قم در منتهی علیه دو حوزه آبخیز بزرگ قره چای و قمرود قرار دارد، بیان داشت: از حوزه قره چای فقط 16 درصد در استان قم قرار دارد که منطقه کم بارانی است و 5/23 درصد حوزه قمرود در کم باران‌ترین بخش خود در استان قم وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با تشریح وضعیت بخش کشاورزی استان در گذشته، حال و آینده گفت: در این دو رودخانه که حوزه قره چای از کوه‌های استان همدان و بخشی از زاگرس و الوند سرچشمه می‌گیرد، در ایستگاه شاه عباسی قبل از احداث سد غدیر ساوه میانگین آورد آب 306 میلیون متر مکعب بود و از سال 74 که این سد آبگیری شد به کمتر از 100 میلیون متر مکعب رسید.

وی با اشاره به اینکه یک بخش از آورد رودخانه قره چای به صورت رودآب و سیلاب بوده و بخشی نیز به عنوان حق آبه مورد استفاده قرار می‌گرفته است تصریح کرد: در محل پل عسگرآباد، میانگین رودآب و سیلاب قبل از احداث سد غدیر حجم آب 243 میلیون متر مکعب بوده که از بعد از آبگیری سد این رقم به صفر رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم بیان داشت: قبل از احداث سد 15 خرداد نیز در ایستگاه شادآباد بالا دست بند 19 دی، ورودی رودخانه میانگین حدود 215 میلیون متر مکعب بوده و بعد از آبگیری سد 15 خرداد به 43 میلیون متر مکعب رسیده است.

سیار با اشاره به اینکه خود رودخانه قمرود نیز حالت زایندگی دارد خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته از اردیبهشت تا آذر این رودخانه به صورت کاملا خشک و در زمستان هم در حد دو تا سه میلیون متر مکعب آب داشته است.

وی افزود: وضعیت ما از نظر منابع آبی که تامین کننده آب کشاورزی و تغذیه کننده منابع چاه‌های زیرزمینی است به این شکل درآمده است که دیگر احتیاج به بحث و توضیحی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: از چاه‌های آب کشاورزی قم نیز حدود 900 میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود که ظرف 20 سال گذشته میانگین کیفیت از نظر EC حدود 5/2 برابر شده است و سطح ایستایی آب در حوزه حاشیه رودخانه قره چای بیشتر از 80 متر پایین رفته است.

وی تصریح کرد: در پایین دست قمرود یعنی از منطقه قنبرعلی به پایین 14 پارچه آبادی که چندین هزار هکتار پلاک ثبتی مستثنیات داشته‌اند در حال حاضر لم‌یزرع شده و  ECآب به 18 هزار رسیده و کشاورزان چاه‌ها را تعطیل کرده و در منطقه شاه سید علی اقامت کرده‌اند.

سیار افزود: حدود 25 هزار هکتار اراضی منطقه از انتفاع خارج شده و تنها بخش محدودی در منطقه البرز به دلیل تغذیه از فاضلاب قم زنده مانده است.

انتهای پیام/2258/و30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول