اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کمیته امداد تربت‌جام:

جشن نیکوکاری سبب رفع فقر در جامعه می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر کمیته امداد تربت‌جام گفت: برگزاری جشن نیکوکاری کمیته امداد به رفع فقر در جامعه کمک می‌کند.

جشن نیکوکاری سبب رفع فقر در جامعه می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تربت‌جام، علیرضا احمدپور عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برترین تعالیم دین مبین اسلام و از پسندیده‌ترین سنت‌های پیامبر اسلام(ص)، احسان و نیکوکاری و دستگیری از نیازمندان است که همواره در آیات و روایات ضمن دعوت برای مشارکت عمومی، از آن به عنوان فریضه الهی و تکلیفی دینی نیز یاد شده است.

وی از تکرار 149 بار واژه احسان در قرآن کریم که مصداق بارز اهمیت کمک به هم‌نوع از منظر اسلام است، یاد کرد و گفت: آنگونه که در قوانین اسلامی و سنت نبوی مشهود است، در جامعه‌ای که بر مبنای الگوی اسلامی تشکیل شده، مسلمان واقعی در برابر نیازها و گرفتاری‌های هم‌نوعان خود بی‌تفاوت نیستند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) تربت‌جام افزود: مسلمان واقعی پیگیر رفع مشکلات و کمک به آنان می‌شود و خشنودی خداوند، ایمنی از خطرات دنیا و عقبی و خیر و برکت در زندگی، از آثار و برکات احسان و نیکوکاری است.

احمدپور بیان کرد: احیای سنت حسنه احسان در قالب برپایی جشن‌های خیریه علاوه بر انجام تکلیف شرعی، از نظر اجتماعی نیز در رفع نیازهای اقشار آسیب‌پذیر جامعه و توسعه فرهنگ نوع دوستی و بالندگی روحیه نیکوکاری تاثیر به‌سزایی دارد به طوری که سالانه در نهاد کمیته امداد شاهد برگزاری پنج جشن خیریه هستیم.

وی با اشاره به اینکه هر سال به طور میانگین 350 میلیون تومان هدیه نقدی و غیرنقدی از محل جشن‌های خیریه از طریق کمیته امداد این شهرستان جمع‌آوری و به نیازمندان اهداء می‌شود.

مدیر کمیته امداد تربت‌جام تصریح کرد: از جمله جشن‌های این نهاد در طی سال می‌توان به برگزاری جشن عاطفه‌ها ویژه دانش‌آموزان در آستانه سال تحصیلی اشاره کرد.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) تربت‌جام افزود: جشن نیکوکاری در آستانه سال نو برای تامین مایحتاج مستمندان، جشن رمضان با هدف اطعام نیازمندان و جذب حامی برای ایتام، جشن کوثر برای تهیه جهیزیه نوعروسان تحت پوشش و جشن نیمه‌شعبان برای کمک به مستمندان از دیگر جشن‌های این نهاد است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر جلب رضایت الهی، تجلی مهرورزی، افزایش روحیه نشاط، امید و همدلی در جامعه، تلاش جمعی برای کمک به هم‌نوعان، رفع فقر، ایجاد حس آرامش و آسایش و ارتقای سلامت روحی و روانی، از مهم‌ترین آثار اجتماعی برپایی جشن‌های خیریه است.

احمدپور در زمینه تبیین آثار اجتماعی، اخلاقی و کمک به همنوعان گفت: بشر برای رسیدن به آسایش و آرامش، نیاز به کمک همنوعان خود دارد، کمک‌های مادی و معنوی که از روی وظیفه و در چهارچوب قوانین و ضوابط و گاهی هم از روی حس انسان‌دوستی انجام می‌شود.

وی یادآور شد: کمک به فقرا و مستمندان به ویژه در قالب فعالیت‌های جمعی و گروهی از جمله اقدامات اصیل و آرمانی است که در فرهنگ‌ها و ادیان مختلف به آن سفارش شده است.

مدیر کمیته امداد تربت‌جام، با بیان اینکه ریشه کن شدن فقر در جامعه اسلامی مشارکت و همت عمومی را می‌طلبد، تصریح کرد: این مشارکت در قالب برپایی جشن‌های خیریه نمادی از تجلی مهرورزی و تلاش جمعی برای کمک به هم‌نوع است.

وی افزود: چنانچه این جشن‌ها در سطح گسترده و وسیعی برگزار شود، علاوه بر افزایش همدلی در جامعه سبب از بین رفتن شکاف طبقاتی، انجام کارهای مشارکتی و داوطلبانه و ترویج روحیه سرزندگی در میان مردم را می‌تواند در بر داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرط و لازمه اساسی داشتن یک زندگی سالم، جامعه و محیط سالم است، گفت: از آنجا که افراد جامعه، زنجیره‌وار از یکدیگر تاثیر می‌پذیرند، تنگنای معیشتی برخی افراد، علاوه براینکه در عملکرد و سلامت جسمی و روانی آنان تاثیر منفی می‌گذارد، بازتاب آن نیز دامنگیر دیگر افراد جامعه می‌شود.

مدیر کمیته امداد تربت جام، ادامه داد: در صورت استمرار مشکلات مالی نیازمندان به رفتارهای ناهنجاری و بزهکاری رو می‌آورند که علاوه برخود، به دیگران نیز ضرر می‌رساند و در صورت ادامه یافتن رفتارهای ناهنجار اجتماعی، امنیت جامعه به مخاطره می‌افتد.

احمدپور، در پایان ضمن ابراز امیدواری با اشاره به برپایی جشن نیکوکاری در هفته پایانی سال اظهار کرد: این روزها فرصت مناسبی است تا هر یک از ما سهمی در شاد کردن نیازمندان داشته باشیم.

وی تاکید کرد: بی‌شک مشارکت در فعالیت‌های انسان دوستانه‌ای چون جشن‌های خیریه می‌تواند علاوه بر نهادینه‌کردن فرهنگ تعاون، همیاری و مسئولیت‌پذیری در بین افراد، بسترساز ریشه‌کن کردن تدریجی فقر در بین اقشار بی‌بضاعت جامعه نیز باشد.

انتهای پیام/70002/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول