اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسا‌ن‌رضوی:

مستمری شاگردان برای مهارت‌آموزی در نظام استاد و شاگردی پرداخت می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی گفت: برای مهارت‌آموزی افراد در نظام استاد و شاگردی مستمری‌هایی برای شاگردان در نظر گرفته شده است که تمامی آن توسط سازمان تامین اجتماعی و اداره کل رفاه پرداخت می‌شود.

مستمری شاگردان برای مهارت‌آموزی در نظام استاد و شاگردی پرداخت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد سنجری ظهر امروز در همایش آموزش استاد شاگردی به شیوه نوین که در تالار همایش‌های معاونت مهارت‌های پیشرفته اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای برگزار شد اظهار کرد: در حال حاضر مباحث مربوط به اشتغال و بیکاری یکی از معضلاتی است که از خرد تا کلان جامعه را به خو‌د مشغول کرده است.

وی تصریح کرد: هر سال شاهد هستیم که تمهیدات زیادی برای کم کردن میزان بیکاری در کشور در نظر گرفته می‌شود و تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام می‌شود.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان‌‌رضوی با اشاره به پیشینه‌ای که نظام استاد و شاگردی در ایران داشته است خاطرنشان کرد: این پیشینه به قرن هفت هجری باز می‌گردد و بیشتر کسانی که در گذشته‌های دور ماهر به حساب می‌آمدند با این نظام آموزش دیده و مهارت خود را کسب کرده‌اند.

سنجری ادامه داد: در واقع کارگاه‌های اصناف در دوره‌های گذشته به نوعی مراکز آموزش مهارت بوده‌اند که در آنها حرفه‌های مختلف به افراد آموزش داده می‌شد تا خود فرد به اصطلاح شاگرد به مرحله استادی می‌رسید.

وی با بیان اینکه برخی از ضوابط دولتی در انجام شدن این امر به شیوه سابق اخلال ایجاد کرده است تاکید کرد: برای حل کردن معضلاتی که ارگان‌های دولتی در این نظام به وجود آورده‌اند فرآیندهایی از سال 89 در حال شکل‌گیری است که به نوعی می‌تواند تا حدودی نظام آموزشی استاد و شاگردی را احیا و به روز کند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی شروع ایجاد اشتغال را از واحدهای صنفی کوچک دانست و بیان کرد: این بخش نیازمند توجهات ویژه است و باید در سطوح متفاوت به آن توجه شود.

سنجری در ارتباط با مشکلات دولتی که سد راه تربیت نیروهای ماهر با استفاده از نظام استاد شاگردی است تصریح کرد: به خاطر قوانین کار و ترس از سازمان تامین اجتماعی بیشتر صاحبان مشاغل تمایلی به استفاده از شاگردان و آموزش به آنها ندارند.

وی افزود: در این راستا طرح استاد و شاگردی در قالب یک طرح جامع درآمد و سازمان تامین اجتماعی به همراه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اجرایی شدن آن اقداماتی انجام دادند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی اضافه کرد: دستورالعمل جامع این طرح در نیمه دیماه سال جاری ابلاغ شده است و در این دستورالعمل ذکر شده است که با کسانی که به عنوان شاگرد آموزش می‌بینند مانند کارورزهای فنی و حرفه‌ای باید با آنها رفتار شود.

سنجری خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر با شاگردهایی که برای آموزش به واحدهای صنفی می‌روند نیازی به دریافت حقوق ندارند  و سازمان تامین اجتماعی و اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای آنها حقوق در نظر می‌گیرد.

وی تاکید کرد: به عبارت دیگر افرادی که در چارچوب طرح استاد و شاگردی کار می‌کنند مشمول قانون کار نیستند و کارفرمایان آنها از شرایط پرداخت حقوق و بیمه کردنی که شامل کارگران عادی هستند معاف هستند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان‌رضوی با اشاره به بیمه بیکاری افراد خاطرنشان کرد: در حال حاضر 6 میلیارد تومان ماهانه اعتبار برای بیمه بیکاری در نظر گرفته می‌شود که این افراد طبق قانون باید دوباره به چرخه تولید بازگردند.

سنجری ادامه داد: بهترین مکانی که می‌توان این افراد را به چرخه تولید بازگرداند کارگاه‌هایی است که این افراد می‌توانند در مدتی که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند به چرخه استاد و شاگردی وارد شوند تا زمینه‌های اشتغال بعدی برای آنها فراهم شود.

انتهای پیام/70010/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول