اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برگزاری یک کارکاه آموزشی

راهکارهای بهبود کیفیت تولیدات دامی در شهرکرد بررسی شد‌

خبرگزاری فارس: کارگاه آموزشی تغذیه با هدف ارائه راهکارهای بهبود کیفیت تولیدات دامی امروز در شهرکرد برگزار شد.

راهکارهای بهبود کیفیت تولیدات دامی در شهرکرد بررسی شد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، معاون امور دام اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بعدازظهر امروز در کارگاه آموزشی تغذیه با محوریت نقش تغذیه در بهبود عملکرد گاوهای شیری در شهرکرد اظهار داشت: بهبود کیفیت تولیدات دامی، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از بیماری‌های تغذیه‌ای و تولید کنسانتره به‌منظور تولید خوراک دام‌های سبک و سنگین، طیور و آبزیان از اهداف برگزاری این کارگاه است.

بهروز هیبتیان با اشاره به سیاست‌های معاونت امور دام در خصوص تغذیه، تولید خوراک دام، نظارت بر کیفیت و کمیت تولید افزود: مواد تغذیه‌ای معدنی یکی از کم توجه‌ترین اجزا در رژیم غذایی گاوهای شیری است.

هیبتیان ادامه داد: مواد مغذی و معدنی به معنی قابلیت فراهمی زیستی برای حیوان است، اما با رعایت مقدار توازن و با بالانس آنها در جیره، اگر مواد معدنی به میزان مناسب به حیوان داده شوند منجر به نگه داشتن حیوان در حالت سلامت از یک طرف و از طرف دیگر منجر به افزایش میزان باروری خواهد شد‌.

معاون امور دام اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: یک بالانس مناسب از مکمل‌های معدنی می‌تواند اغلب به طور حیاتی منجر به حفظ سلامتی و جلوگیری از اسهال‌های کلی باسیلوزی در گوساله‌ها و نیز جلوگیری از اسهال‌ها در حیوانات بالغ شود‌.

وی با بیان اینکه گاوهای شیری بیشتر از گاوهای گوشتی از کمبودهای مواد معدنی رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: این مسئله به دلیل این است که گاوهای شیری فشار زیادی را به خاطر تولید و ترشح شیر زیاد متحمل می‌شوند.

هیبتیان در ادامه با اشاره به تعداد دفعات دوشش شیر گاوهای شیری، ادامه داغد: به طور کلی افزایش دفعات دوشش در اوایل دوره شیردهی باعث تولید بیشتر می‌شود، ولی با توجه به تولید بالا در اوایل دوره شیردهی، و کاهش خوراک مصرفی و احتمال بروز بیماری‌های متابولیکی از قبیل کتو و کبد جرب، دوشش گاوها بیشتر از چهار تا پنج بار در روز توصیه نمی‌شود.

این مسئول تصریح کرد: همزمان با افزایش دفعات دوشش، رعایت نکات بهداشتی، مجهز کردن شیردوشی‌ها به دستگاه اتوماتیک و استفاده از کارگران ماهر برای کاهش هزینه شیردوشی ضروری است.

کارگاه آموزشی یک روزه تغذیه با محوریت نقش تغذیه در بهبود عملکرد گاوهای شیری با حضور محققین، مروجین، کارشناسان دامپروری، مدیرعاملان اتحادیه گاوداران و مرغداران، مدیرعاملان مجتمع‌های دامپروری، دامداران، نماینده کارخانجات خوراک دام امروز در شهرکرد برگزار شد.

انتهای پیام/68001/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول