اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در شهرستان شبستر صورت گرفت

راه‌اندازی بزرگ‌ترین گاوداری مکانیزه شمال‌غرب کشور

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: به زودی بزرگ‌ترین گاوداری صنعتی و مکانیزه شمال‌غرب کشور در شهرستان شبستر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

راه‌اندازی بزرگ‌ترین گاوداری مکانیزه شمال‌غرب کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از  شبستر، غفور عبدالهی صبح امروز در حاشیه بازدید از شرکت دامپروری آذربایجان خاوری واقع در دیزج خلیل شهرستان شبستر اظهار کرد: این گاوداری در 110 هکتار زمین با اشتغال‌زایی مستقیم برای 110 نفر در هر فاز ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت کل این گاوداری 20 هزار راس و ظرفیت دام مولد 10هزار رأس بوده و سیستم به کار رفته در این واحد به صورت کاملاً مکانیزه است، افزود: در صورت بهره‌برداری کامل از این واحد سالانه حدود 80 هزار تن شیر خام، 500 تن گوشت قرمز، 4 هزار راًس گوساله نر و 2 هزار راًس تلیسه آبستن مازاد بر نیاز تولید خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان با اشاره به اینکه در این واحد گاوداری برای کنترل و مدیریت کارآمد گله از لحاظ تولید شیر، بهداشت، تغذیه، تشخیص و جدا سازی دام‌های فحل و بیمار، از نرم افزارهای کامپیوتری استفاده می‌شود، گفت: این سیستم نرم افزاری قادر به ثبت رکورد شیر تک تک گاوها به صورت روزانه در هر وعده شیردوشی است.

عبدالهی با تاکید به دیگر توانایی‌های برنامه نرم افزاری این واحد اضافه کرد: تشخیص و جداسازی دام های بیمار، تعیین درصد چربی و پروتئین شیر، شمارش سلول‌های سوماتیک و همچنین تشخیص و جدا سازی حیوانات فحل است که این کار از طریق سنجش فعالیت حیوان به وسیله اکتیومترهای نصب شده بر روی گردن حیوان صورت می‌گیرد و داده‌های مربوطه توسط آنتن‌های نصب شده در هر سالن به پردازشگر مرکزی فرستاده می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود همچنین گفت: تلاش سازمان جهادکشاورزی استان بر تولید محصول سالم و بهداشتی و کاهش قیمت تمام شده محصولات دامی بنا شده و واحدهای صنعتی بزرگ همچون شرکت دامپروری آذربایجان خاوری توانسته‌اند این هدف مهم را به صورت عملی به منصه ظهور رسانند.

این واحد گاوداری با 517 میلیارد ریال اعتبار اولیه در دو فاز که فاز اول در 18 سالن با زیر بنای 78 هزار متر مربع مسقف و 97.5 هزار متر مربع غیر مسقف به اتمام رسیده، هم اکنون در حال احداث است.

انتهای پیام/60007/و30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول