اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

کسانی که به دنبال تحمیل نظر رئیس جمهور بودند

خبرگزاری فارس: در پی ابقای طرح دو مرحله ای انتخابات مجلس شورای ملی از سوی شورای انقلاب شیخ علی تهرانی طی اعلامیه ای اعلام کرد که شورای انقلاب نظریه رئیس جمهور که نماینده اکثریت قاطع ملت ایران است مورد بی مهری قرار داد .

کسانی که به دنبال تحمیل نظر رئیس جمهور بودند

رخدادهای 11 اسفند 1358

چکیده

  • در پی ابقای طرح دو مرحله ای انتخابات مجلس شورای ملی از سوی شورای انقلاب شیخ علی تهرانی طی اعلامیه ای به این تصمیم شورای انقلاب اعتراض کرده  و اظهار داشت : با این کار میخواهند اعضای حزب خاصی را بر مردم تحمیل کنند .
  • طرح اصلاحات ارضی اسلامی رضا اصفهانی معاون وزارت کشاورزی و عمران روستایی در شورای انقلاب تصویب شد .
  • آیت الله مهدوی کنی سرپرست ستاد مرکز انقلاب اسلامی ایران در رابطه با گروگان گرفتن 3 تن از مسئولان شرکت دارو پخش اطلاعیه ای صادر کرده و هشدار داد :کسانی که دست به گروگان گیری بزنند تحت تعقیب دادسرای انقلاب اسلامی قرار خواهند گرفت .
  • ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور با صدور اطلاعیه ای خطاب به آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور قضاتی که بر کار انتخابات مجلس شورای ملی نظارت خواهند کرد را تعیین و معرفی کرد .
  • معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کمک های امنیتی به اعضای کنگره این کشور اطلاع داد که آمریکا در سال 1981مبلغ 5 میلیارد و 113 میلیون دلار صرف برنامه کمک های نظامی خارجی خواهد کرد .
تهرانی : چرا شورای انقلاب نظر بنی صدر را نپذیرفت؟!

در پی ابقای طرح دو مرحله ای انتخابات مجلس شورای ملی از سوی شورای انقلاب شیخ علی تهرانی طی اعلامیه ای به این تصمیم شورای انقلاب اعتراض کرد . وی در این اعلامیه اظهار داشت : تصمیم گیری شورای انقلاب مغایر با خواست های بسیاری از صاحب نظران و دلسوزان است !

شیخ علی تهرانی در اعلامیه خود می گوید می خواهند با دو مرحله ای کردن انتخابات اعضای یک حزب خاص [بخوانید جمهوری اسلامی] را به مجلس بفرستند. دو مرحله ای شدن انتخابات به این معنا است که کسانی می توانند عازم مجلس شوند که بیشترین رای مردم را از آن خود کرده باشند و این سوال را می توان از شیخ علی تهرانی در این زمینه پرسید که چگونه یک حزب و یا گروه با این قانون که باید منتخب ملت بیشترین رای ملت را از آن خود کند می خواهد به سادگی وارد مجلس شود و آیا جز این است که مخالفین دو مرحله ای شدن انتخابات به دنبال آن هستند که با کمترین رای ممکن نماینده شوند ؟

وی در این اعلامیه خاطر نشان کرد شورای انقلاب نظریه بسیاری از صاحبنظران و دلسوزان امت و افکار عمومی را نادیده گرفته و حتی نظریه رئیس جمهور که نماینده اکثریت قاطع ملت ایران است و نظریه چند نفر از اعضای خود شورا مانند جناب دکتر حسن حبیبی و مهندس سحابی را مورد بی مهری قرار داد . تهرانی در این اعلامیه ادعا کرده است با این کار میخواهند اعضای حزب خاصی را بر مردم تحمیل کنند . وی همچنین از امام خواست خود به این امر رسیدگی کنند . (1)

صوت مذاکرات شورای انقلاب منتشر شود

دکتر علی اصغرحاج سید جوادی و عبدالکریم لاهیجی نیز در نامه ای به بنی صدر خواستار انتشار صوت مذاکرات آخرین جلسه این شورا در مورد تصویب طرح دو مرحله ای کردن انتخابات مجلس شورای ملی شدند . (2)

مجاهدین خلق : تقلب شده !

سازمان مجاهدین خلق [منافقین ] نیز در اطلاعیه ای دو مرحله ای بودن انتخابات را به شدت محکوم کرده و تلویحا شورای انقلاب را به تقلب متهم و تاکید کرد : با توجه به نظر برخی از اعضای شورای انقلاب نتیجه نهایی باید لغو دو مرحله ای شدن انتخابات می شد ! (3)

تصویب اصلاحات ارضی در شورای انقلاب

طرح اصلاحات ارضی اسلامی رضا اصفهانی معاون وزارت کشاورزی و عمران روستایی در شورای انقلاب تصویب شد . بر اساس این طرح اراضی بایر زمین داران بزرگ مصادره شده و در اختیار دولت قرار می گیرد و همچنین در مورد اراضی آباد زمین تا آن حد در اختیار مالکین بزرگ باقی می ماند که خرده مالکین آن محل دارند و بقیه زمین های مالکین بزرگ توسط دولت مصادره خواهد شد . (4)

آیت الله مهدوی کنی : گروکان گیران تحت تعقیب قرار می گیرند

آیت الله مهدوی کنی سرپرست ستاد مرکز انقلاب اسلامی ایران در رابطه با گروگان گرفتن 3 تن از مسئولان شرکت دارو پخش و توطئه هایی که به مناسبت آغاز انتخابات مجلس شورای ملی در سراسر کشور و از سوی ضد انقلاب در شرف تکوین است اطلاعیه ای صادر کرده و هشدار داد : کارمندان و کارگرانی که نارسایی و نارضایتی دارند میتوانند در محیطی آرام و با حسن تفاهم نماینده و یا نمایندگانی تعیین  ومسئله را بصورت مذاکره حل نمایند تا آلت دست عده ای ماجراجو نشوند ، کسانیکه نیز دست به گروگان گیری بزنند تحت تعقیب دادسرای انقلاب اسلامی قرار خواهند گرفت . (5)

نظارت 10 قاضی عالیرتبه به انتخابات

ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور با صدور اطلاعیه ای خطاب به آیت الله مهدوی کنی سرپرست وزارت کشور قضاتی که بر کار انتخابات مجلس شورای ملی نظارت خواهند کرد را تعیین و معرفی کرد . (6)

کمک نظامی آمریکا به دولت های وابسته

معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کمک های امنیتی به اعضای کنگره این کشور اطلاع داد که آمریکا در سال 1981مبلغ 5 میلیارد و 113 میلیون دلار صرف برنامه کمک های نظامی خارجی خواهد کرد . قسمت عمده یعنی 62 درصد این نوع کمک های نظامی به رژیم صهیونیستی و مابقی نیز به مصر و ترکیه پرداخت شده است . در حال حاضر آمریکا به 61 کشور کمک نظامی می دهد . (7)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 11اسفند 1358، صفحه 2 ، شیخ علی تهرانی از نخستین روزهای پیروزی انقلاب بغض و کینه اعضای حزب جمهوری اسلامی از جمله آیت الله بهشتی و آیت الله خامنه ای را به دل گرفت ، درست از روزی که امام خمینی آیت الله خامنه ای را به سمت امامت جمعه تهران منصوب کردند این کینه اوج گرفت و او در حالی که ادعا می کرد استاد اخلاق است حسادت و بغض را به جایی رساند که به رژیم بعث صدام در عراق پناهنده شد تا علیه نظام اسلامی تبلیغ کند و به اهدافش برسد ! او در این اعلامیه می گوید می خواهند با دو مرحله ای کردن انتخابات اعضای یک حزب خاص [بخوانید جمهوری اسلامی] را به مجلس بفرستند ، دو مرحله ای شدن انتخابات به این معنا است که کسانی می توانند عازم مجلس شوند که بیشترین رای مردم را از آن خود کرده باشند و این سوال را می توان از شیخ علی تهرانی در این زمینه پرسید که چگونه یک حزب و یا گروه با این قانون که باید منتخب ملت بیشترین رای ملت را از آن خود کند می خواهد به سادگی وارد مجلس شود و آیا جز این است که مخالفین دو مرحله ای شدن انتخابات به دنبال آن هستند که با کمترین رای ممکن نماینده شوند ؟ و به راستی اتهام شیخ علی تهرانی و دیگر دوستان وی در واقع متوجه چه کسانی می تواند باشد ؟ از سوی دیگر وقتی در شورای انقلاب تصمیم گیری ها بایستی با نظر اکثریت اعضا گرفته شود چگونه شیخ علی تهرانی خواستار آن است که تنها رای بنی صدر و چند تن دیگر اجرا شود و آیا این معنای دمکراسی و نظر اکثریت است ؟

2- اطلاعات ، 11اسفند 1358، صفحه 2

3-  اطلاعات ، 11اسفند 1358، صفحه 2

4-  اطلاعات ، 11اسفند 1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 11اسفند 1358، صفحه 9

6-  اطلاعات ، 11اسفند 1358، صفحه 1

7- جمهوری اسلامی ، 11اسفند 1358، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول