اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

توصیه امام به بازرگان : معاونت را عوض کن

خبرگزاری فارس: آیت الله بهشتی (در مورد امیرانتظام): امام یکبار به من فرمودند به آقای بازرگان بگویید که یک نفر دیگر را جهت معاونت انتخاب کنند ولی آقای بازرگان گفتند نه ، اگر قرار است ایشان برود همه ما خواهیم رفت .

توصیه امام به بازرگان : معاونت را عوض کن

رخدادهای 2 اسفند 1358

چکیده

  • دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در ادامه افشاگری های خود بخشی از اسناد مربوط به تماسهای آمریکا با عوامل ضد انقلاب در داخل و خارج از کشور را افشا ساختند .
  • آیت الله بهشتی در مورد امیرانتظام گفت : سر مسئله آقای امیرانتظام ماه های اول به ایشان[مهندس بازرگان] گفتیم که امیرانتظام یک چهره شناخته شده ای برای ما نیست و این درست نیست که ایشان معاون و سخنگوی شما باشد ، حتی امام هم فرمودند .
  • مهندس مصطفی میرسلیم معاون سیاسی وزیر کشور : با مشاوره و صحبتی که با رئیس دانشگاه به عمل آمد به این نتیجه رسیدیم که برای حفظ حرمت دانشگاه تمام مراسمات مربوط به گروهها و احزاب به محل دیگری غیر از دانشگاه منتقل گردد .
  • منابع آگاه در تهران اظهار داشتند که سفر اعضای کمیسیون تحقیق سازمان ملل به ایران چند روز دیگر به تعویق افتاده است .
  • رئیس و اعضای دادگاه انقلاب اسلامی بوشهر در اعتراض به سپاه پاسداران این شهر که از آزادی یک سرمایه دار خودداری کرده اند دست به تحصن زدند .
  • یک شبکه مخفی مخابراتی با وسایل بی سیم ، دکل و برج بلند در باغ سابق جندقی کرمان کشف شد .
  • سازمان فرهنگیان جبهه ملی در نامه سرگشاده ای به وزیر آموزش و پرورش تصمیم او را در مورد تقلیل تعطیلات نوروزی مورد انتقاد قرار دادند.
  • روزنامه کویتی السیاسه گزارش داد معمر قذافی رهبر لیبی تهدید کرده است اگر 5 کشور عربی که قرار است والری ژیسکار دستن از این کشورها بازدید کند قرارهای ملاقات خود را با رئیس جمهور فرانسه لغو نکنند لیبی روابط خود را با این کشورها قطع خواهد کرد .
افشاگری دانشجویان در مورد گروه فرقان

دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در ادامه افشاگری های خود بخشی از اسناد مربوط به تماس های آمریکا با عوامل ضد انقلاب در داخل و خارج از کشور را افشا ساختند . یکی از اسناد مربوط به گروه فرقان بود و دانشجویان خاطر نشان ساختند که باید آقای تامست مامور سیاسی سفارت که در این ارتباط ها دست داشته و اکنون در وازت امور خارجه با کاردار آمریکا به سر می برد در دادگاه اعضای فرقان شرکت کند .

 

آیت الله بهشتی در مورد اختلافات خود با بنی صدر و بازرگان نیز گفت : ما چه قبل و چه بعد از انتخاب بنی صدر به مقام ریاست جمهوری به وی گفته بودیم که «با شما اختلاف نظر داریم ولی این اختلاف باعث نمی شود که ما برای رسیدن کشور به آرامش و امنیت با رئیس جمهور همکاری نکنیم »
کمک اسرائیل و عربستان به حزب دمکرات کردستان

دانشجویان در توضیح یک سند دیگر اظهار داشتند : در این سند نهاوندی که بعد از انقلاب مدتی مخفی شده و سپس از مرز ترکیه فرار کرده است در تماس با سفارت آمریکا می گوید در صورت عدم وقوع یک کودتا در ایران در نهایت توده ای ها قدرت را به دست خواهند گرفت ، وی همچنین با تحلیل اوضاع ایران به سفارت آمریکا گفته بود : در حال حاضر وقت مناسبی برای توده ای ها نیست چرا که فعلا یک حالت ضد کمونیستی قوی بین مردم رواج دارد ولی بعد از مدتی که هرج و مرج پیش رفت کمونیست ها بیشتر جذب خواهند شد . (1)

پاسخ آیت الله بهشتی به یک شایعه

آیت الله بهشتی با حضور در جمع بازاریان تهران به سوالات آنان پاسخ گفت .

وی در پاسخ به این سوال که آیا این درست است که شما با هایزر آمریکایی در تماس بوده اید گفت : با هرگونه ارتباط با شرق و غرب و این اشخاص که جنبه کمک خواهی از آنها یا جنبه تبانی و سازش با آنها داشته باشد همیشه مخالف بوده و خواهم بود و هیچ وقت هم نداشته ام و اما اگر آنها بخواهند با ما ارتباط بگیرند و تقاضای ملاقات کنند مطالعه می کنیم اگر دیدیم این ارتباط لازم یا مفید یا لااقل جایز است خودداری نکرده و می پذیریم اگر دیدیم مضر و یا در مظان زیان و ضرر است نخواهیم پذیرفت .

با مقدس مآبی سیاسی مخالفم

وی ادامه داد  : آن مقدس مآبی سیاسی که ما با هیچ خارجی تماس نگیریم مبادا مردم بگویند که اینها با خارجی ها حرف می زنند من این را یک ضعف میدانم و هیچ فرد و گروهی را که به این ضعف دچار باشد دارای عزت و توانایی و قدرت برخاسته از توحید و ایمان به خدا نمی یابم.

3 ایراد اساسی در افشاگری های دانشجویان

وی در مورد افشاگری های صورت گرفته از سوی دانشجویان نیز گفت : سه عیب اساسی در کار دانشجویان وجود دارد اول اینکه باید تمامی اسناد مربوط به یک فرد و یا گروه منتشر شود تا بتوان در مورد آن فرد و یا گروه به نتیجه ای رسید تاکنون اسناد پراکنده ای از برخی گروهها و افراد منتشر شده که مفید به فایده نبوده است دوم اینکه اگر علیه یک فرد و یا گروهی افشاگری می شود به آن فرد و یا گروه نیز باید این اجازه داده شود که از طریق تلویزیون در همان ساعتی که علیه او افشاگری می شود پاسخ گوید و سوم اینکه تاکنون فقط اسناد منفی جز یک مورد آن هم در مورد روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده است و این در جامعه ایجاد یاس و نامیدی و شک می کند باید اسناد مثبت درباره افراد و گروهها نیز منتشر شود .

 

آیت الله بهشتی: آن مقدس مآبی سیاسی که ما با هیچ خارجی تماس نگیریم مبادا مردم بگویند که اینها با خارجی ها حرف می زنند من این را یک ضعف میدانم و هیچ فرد و گروهی را که به این ضعف دچار باشد دارای عزت و توانایی و قدرت برخاسته از توحید و ایمان به خدا نمی یابم.
اجازه نمی دهیم ایران به سمت سرمایه داری کشانده شود

آیت الله بهشتی در پاسخ به این سوال که شما سرمایه دار هستید ؟ نیز گفت : الحمدالله سرمایه و ثروتی ندارم و به سهم خود اجازه هم نمی دهم که در آینده جامعه ام به سرمایه داری کشانده شود .

وی در مورد اختلافات خود با بنی صدر و بازرگان نیز گفت : ما چه قبل و چه بعد از انتخاب بنی صدر به مقام ریاست جمهوری به وی گفته بودیم که «با شما اختلاف نظر داریم ولی این اختلاف باعث نمی شود که ما برای رسیدن کشور به آرامش و امنیت با رئیس جمهور همکاری نکنیم »

اختلافی که با مهندس بازرگان داشتیم / انقلاب بدون زحمت نمی شود

آیت الله بهشتی با تشریح اختلافات خود با مهندس بازرگان و دولت موقت نیز گفت : ما همین مسئله بی اعتنایی به آمریکا و استقلال هر چه سریعتر جامعه را مکرر مطرح می کردیم و معتقد بودیم جامعه حاضر است یک مقدار سختی تحمل کند ولی زود تر روی پای خودش بایستد جامعه بالاخره یک دوره مشقت می خواهد ، انقلاب بدون زحمت که نمی شود ، ایشان می گفتند لزومی ندارد ، ما می توانیم روابطمان را با آنها بطور حسنه حفظ کنیم و دفاع جامعه را هم تامین بکنیم ، این دو سلیقه بود .

توصیه امام به بازرگان : معاونت را عوض کن

آیت الله بهشتی در مورد امیرانتظام نیز گفت : سر مسئله آقای امیرانتظام ماههای اول به ایشان گفتیم که امیرانتظام یک چهره شناخته شده ای برای ما نیست و این درست نیست که ایشان معاون و سخنگوی شما باشد ، حتی امام هم فرمودند ، امام یکبار به من فرمودند بگوئید به ایشان که یک نفر دیگر را انتخاب کنند ولی آقای بازرگان گفتند نه ، اگر قرار است ایشان برود همه ما خواهیم رفت . (2)

تظاهرات سیاسی در محوطه دانشگاه ممنوع شد

مهندس مصطفی میرسلیم معاون سیاسی وزیر کشور در مورد فعالیت های انتخاباتی احزاب ، دستجات و گروهها در دانشگاه تهران گفت : دانشگاه اخیرا تبدیل به صحنه مبارزات سیاسی احزاب ، دستجات و گروهها شده بود در حالیکه دانشگاه محل فعالیت های علمی و فرهنگی برای دانشجویان میباشد لذا با مشاوره و صحبتی که با رئیس دانشگاه بعمل آمد به این نتیجه رسیدیم که برای حفظ حرمت دانشگاه تمام مراسمات مربوط به گروهها و احزاب به محل دیگری غیر از دانشگاه منتقل گردد . (3)

تعویق سفر اعضای کمیسیون تحقیق

منابع آگاه در تهران اظهار داشتند که سفر اعضای کمیسیون تحقیق سازمان ملل به ایران چند روز دیگر به تعویق افتاده است . این اظهار نظر زمانی صورت میگیرد که اعضای کمیسیون و همراهان آنها در ژنو آماده پرواز به تهران هستند . 5 عضو کمیسیون تحقیق از کشورهای فرانسه ، الجزایر، سریلانکا ، ونزوئلا و سوریه قرار بود روز گذشته وارد تهران شوند . (4)

آیت الله بهشتی با تشریح اختلافات خود با مهندس بازرگان و دولت موقت نیز گفت : ما همین مسئله بی اعتنایی به آمریکا و استقلال هر چه سریعتر جامعه را مکرر مطرح می کردیم و معتقد بودیم جامعه حاضر است یک مقدار سختی تحمل کند ولی زود تر روی پای خودش بایستد جامعه بالاخره یک دوره مشقت می خواهد ، انقلاب بدون زحمت که نمی شود ، ایشان می گفتند لزومی ندارد

تحصن اعضای دادگاه انقلاب اسلامی بوشهر

رئیس و اعضای دادگاه انقلاب اسلامی بوشهر در اعتراض به سپاه پاسداران این شهر که از آزادی یک سرمایه دار خودداری کرده اند دست به تحصن زدند . (5)

کشف شبکه مخفی مخابراتی در کرمان

یک شبکه مخفی مخابراتی با وسایل بی سیم ، دکل و برج بلند در باغ سابق جندقی کرمان کشف شد . این شبکه با تلاش سپاه پاسداران انقلاب کرمان و سیرجان کشف شد و در این رابطه معاون بنیاد مستضعفان کرمان به اتهام ارتباط با این شبکه دستگیر شد . (6)

اعتراض جبهه ملی به رجایی : چرا تعطیلات نوروزی را کاهش دادید ؟

سازمان فرهنگیان جبهه ملی در نامه سرگشاده ای به وزیر آموزش و پرورش تصمیم او در مورد تقلیل تعطیلات نوروزی را مورد انتقاد قرار داده و ضمن تجزیه و تحلیل عواقب اینکار یادآور شدند که استفاده از تعطیلات برای دانش آموزان بسیار واجب است .

جبهه ملی در این نامه استدلال کرده است : امروزه ثابت شده که دانش آموزان بخصوص بچه ها و نوجوانان نمی توانند بیش از سه ماه مداوم به مغز خود فشار بیاورند و این موضوع شامل حال معلم نیز میشود ، اگر این وضعیت ادامه یابد مدارس به جنجال کشیده خواهد شد ! فرهنگیان جبهه ملی در پایان به رجایی اخطار دادند که زیر بار کاهش تعطیلی مدارس نخواهند رفت . (7)

اخطار قذافی به کشورهای حاشیه خلیج فارس

روزنامه کویتی السیاسه گزارش داد معمر قذافی رهبر لیبی تهدید کرده است اگر 5 کشور عربی که قرار است والری ژیسکار دستن از این کشورها بازدید کند قرارهای ملاقات خود را با رئیس جمهور فرانسه لغو نکنند لیبی روابط خود را با این کشورها قطع خواهد کرد . (8)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 2اسفند 1358، صفحه 2

2- اطلاعات ، 2اسفند 1358، صفحه 2

3- اطلاعات ، 2اسفند 1358، صفحه 12

4-  اطلاعات ، 2اسفند 1358، صفحه 1

5-  اطلاعات ، 2اسفند 1358، صفحه 3

6-  اطلاعات ، 2اسفند 1358، صفحه 3

7-  اطلاعات ، 3اسفند 1358، صفحه 12

8-  اطلاعات ، 3اسفند 1358، صفحه 12

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول