اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان:

896 نفر از فرزندان عشایر همدان بی‌سواد هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در حال حاضر تعداد 896 نفر از فرزندان عشایر استان در گروه سنی شش تا 9 سال دختر و پسر بی‌سواد هستند.

896 نفر از فرزندان عشایر همدان بی‌سواد هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، عباس حسنی محتشم شامگاه چهارشنبه در شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه رویکرد آموزش و پرورش ایجاد مدرسه خوب با معلم خوب و تربیت مطلوب است، اظهار داشت: یکی از فعالیت‌های آموزش و پرورش برنامه تربیت اسلامی دانش‌آموزان است.

وی در ادامه به برگزاری جشنواره جابر بن حیان اشاره کرد و یادآور شد: جشنواره جابر بن حیان با حضور دانش‌آموزان منتخب مقطع ابتدایی در دانشگاه بوعلی برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در جشنواره جابر بن حیان تعداد هزار مدرسه با 6 هزار کلاس درس و 53 هزار نفر دانش آموز شرکت داشتند.

وی ادامه داد: در این جشنواره 340 طرح از استان به دبیرخانه ارسال شد که از بین این طرح‌ها تعداد 10 طرح برتر به تهران معرفی خواهد شد.

حسنی‌محتشم در ادامه به برگزاری طرح یک روز بدون کیف در مدارس ابتدایی استان اشاره کرد و بیان داشت: در این روز دانش‌آموزان با مهارت‌های زندگی آشنا شدند و در روز 14 اسفند این طرح با حضور والدین با جهت‌گیری تربیتی تکرار خواهد شد.

وی سپس با بیان اینکه شرکت در المپیادهای علمی در سطح مدارس استان 112 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، تصریح کرد: در سال جاری 6 هزار 65 نفر از دانش‌آموزان در رشته‌های شیمی، فیزیک، ریاضی، نجوم و برای اولین بار در در المپیادهای مختلف شرکت کردند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در ادامه به راه‌اندازی سامانه اتوماسیون دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در این سامانه با استفاده از نرم افزارها والدین می‌توانند از خانه‌های خود پیگیر مسائل و روند تحصیلی دانش‌آموزان باشند.

وی با بیان اینکه زمین احداث اردوگاه کشوری دانش‌آموزی برای تملک نیازمند اعتبار است، افزود: این طرح در حال حاضر در دست اقدام است و با تخصیص اعتبار لازم زمین آن در منطقه دیوین تملک می‌شود.

حسنی‌محتشم در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع سیستم گرمایشی مدارس اشاره کرد و اذعان داشت: در سال جاری برای سیستم گرمایشی مدارس سطح استان بیش از 400 میلیون تومان از محل منابع ملی هزینه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود به دانش آموزان عشایری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد 461 دانش‌آموز عشایری در گروه سنی شش تا 17 سال در 35 مدرسه تحصیل می‌کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه عشایر استان مدت زمان محدودی را در ایام تابستان در استان مستقر هستند و در دو استان خوزستان و ایلام استقرار دارند، برای تحصیل دانش‌آموزان عشایری که تولد آنها در همدان است دارای مشکلاتی هستیم.

حسنی‌محتشم اضافه کرد: در حال حاضر 10 معلم در مقطع ابتدایی برای تدریس دانش‌آموزان عشایری در استان خوزستان مستقر هستند ولی مربیان حاضر نیستند به ایلام بروند و این مشکلاتی را در با سواد شدن دانش‌آموزان ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات عمده دانش‌آموزان عشایری این است که بخشی از فصول سال را در سفر هستند و امکان استفاده از کلاس درس را ندارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه تعداد 500 خانواده عشایری در غرب کرخه مستقر هستند، افزود: 350 خانواده عشایری استان همدان در دشت عباس مستقر می‌شوند که در غرب کرخه با توجه مدت زمان استقرار و تمرکز امکان ارائه خدمات وجود دارد اما در دشت عباس به صورت پراکنده هستند.

وی با بیان این که راهکارهای مختلفی برای حل مشکل تحصیل دانش آموزان عشایری استان وجود دارد، گفت: یکی از راهکارها تغییر زمان تحصیل دانش‌آموزان به فصل تابستان است و تحصیل عشایر پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در حال حاضر 10 معلم در 20 کلاس درس در خوزستان مشغول تدریس هستند.

حسنی‌محتشم ادامه داد: یکی دیگر از راهکارها، ایجاد مدارس شبانه‌روزی است و می‌توان از معلمان سیار همراه عشایر در صورت تخصیص اعتبارات و فعالیت فرمانداران بهره برد.

وی گفت: در بخش ابتدایی با توجه به اینکه تعداد معلمان خانم بیشتر است برای ارسال معلم به عشایر نیازمند استخدام و به کار گیری معلمان مرد هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به آمار نفوس و مسکن سال 87 گفت: تعداد عشایر استان همدان 9 هزار نفر است که تعداد پنج هزار و 251 نفر از آنها بی‌سواد هستند.

وی تصریح کرد: 3 هزار و 115 نفر از بی‌سوادان عشایری استان مرد و 2 هزار و 144 نفر خانم در گروه سنی 10 تا 50 سال هستند.

حسنی‌محتشم در ادامه اظهار داشت: در استان همدان تعداد 54 مدرسه که در حاشیه شهر شناسایی شدند که نیازمند تجهیزسازی و اقدامات فرهنگی هستند.

وی ادامه داد: در شهر همدان و ملایر، مناطق توانمندسازی مشخص شده و در دیگر شهرستان‌ها خود ما مناطق حاشیه شهر و محل‌های غیر رسمی را شناسایی کردیم که مدارس این مناطق به تجهیزات آموزشی، غنی‌سازی دروس، معلمان قوی، مهارت‌های زندگی با توجه به آسیب‌های اجتماعی بیشتر در این مناطق و شاداب‌سازی محیط مدرسه نیاز دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان افزود: با یک برنامه سه ساله و تخصیص اعتبارات می توان مشکلات 54 مدرسه حاشیه شهر استان را رفع کرد.

انتهای پیام/89019/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول