اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

نظریه‌های شهر اسلامی باید از دین استخراج و ترجمه امروزی شود

خبرگزاری فارس: عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نظریه های شهر اسلامی را باید از دین استخراج کرده و به زبان و فرم امروزی ترجمه و هویت‌بخشی کرد.

نظریه‌های شهر اسلامی باید از دین استخراج و ترجمه امروزی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسن بلخاری ظهر امروز در دومین همایش ملی شهر اسلامی با بیان اینکه شهر اسلامی فرم هویت ساز، رفتارساز و جهت دهنده است، اظهار کرد: حقیقت دین اسلام نماز است که رکن دین بوده و غایت آن بندگی و عبادت است.

وی ادامه داد: شهر اسلامی نیاز به نظریه پردازی بسیار جدی دارد و شهرداران در حال حاضر می‌توانند نماها را اسلامی کنند اما باید تلاش کنند که نظریه‌های شهر اسلامی را از دین استخراج کرده و به زبان فرم ترجمه و هویت بخش کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به چشم انداز 20 ساله شهرها تصریح کرد: ظرف 20 سال آینده هدف ما آن است که قالب تحقق شهر اسلامی و ایده‌های آرمانی به شهرداران الگوی عمل اجرایی دهد، زیرا شهرداران باید این الگو را ببینند تا شهروندان را به فضائل اخلاقی برسانند.

وی تصریح کرد: برخی از محققان و متفکران نظریه‌هایی در باب شهرسازی و معماری اسلامی و همچنین هنر اسلامی بیان کرده‌اند و از این رو به شدت منکر اسلامی بودن شهرها هستند.

بلخاری ادامه داد: دین اسلام کامل‌ترین دین و به طور حتم این مواضع را در خود دارد اما به شکل نظریه درنیامده است.

وی تصریح کرد: برخی نیز تردید دارند که تمدن اسلامی فاقد نظریه‌های شهرسازی باشد از این رو بر هویت اسلامی شهر و بنیاد آن اصرار دارند.

این عضو هیئت علمی با بیان اینکه در تأسیس شهرهای اسلامی باید محتوا و فرم توامان مورد توجه قرار گیرد، افزود: در ساحت یک بحث آکادمیک و علمی امکان سنجی شهر اسلامی و ضرورت آن باید پیگیری شود.

وی با تاکید بر این که هویت شهر باید اسلامی باشد، تصریح کرد: این اسلامی بودن صفت شهر است و هر صفتی نشانگر ماهیت اسم خود است.

بلخاری با اشاره به برگزاری دومین همایش شهر اسلامی اضافه کرد: برگزاری این گونه همایش‌ها در کشور ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد و پیرامون این مهم که آیا تمدن اسلامی در قلمرو شهر نظریه ها و مواضع خاص خود را دارد، بحث شود.

انتهای پیام/63012/ش30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول