اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار اصفهان در همایش ملی شهر اسلامی:

ایجاد شهر اسلامی یک نیاز استراتژیک است / شهر اسلامی نباید کپی‌سازی شود

خبرگزاری فارس: شهردار اصفهان در دومین همایش ملی شهر اسلامی با بیان اینکه ما نباید دنبال کپی‌سازی از سایر کشورهای اروپایی و غربی باشیم، گفت: ایجاد شهر اسلامی یک نیاز استراتژیک است، به همین دلیل باید از مواهب دینی خود بهره‌مند شویم.

ایجاد شهر اسلامی یک نیاز استراتژیک است / شهر اسلامی نباید کپی‌سازی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در دومین همایش ملی شهر اسلامی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم دهه چهارم انقلاب این است که محل سکونت ما چگونه باشد، چرا که 70 درصد مردم شهرنشین هستند و هرگونه اعتلا باید بر اساس شهر اسلامی و برنامه‌ریزی باشد.

وی افزود: ما نباید دنبال کپی‌سازی از سایر کشورهای اروپایی و غربی باشیم، البته نه اینکه از تجربیات سایر کشورها استفاده نکنیم اما باید از مواهب دینی خود بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که فرهنگ، قانون اساسی و درگاه حکومتی آن اسلامی است و شهر هم باید اسلامی باشد.

سقائیان‌نژاد تصریح کرد: شهر اسلامی یک نیاز استراتژیک است و باید دید شهر اسلامی چگونه شهری است، که سابقه تاریخی دارد و ظاهر و باطن آن چگونه است و چگونه باید زندگی و رفتار کرد.

وی اضافه کرد: امنیت، اقتصاد، مدیران آن، محیط زیست، احکام، زیبایی، بانوان و پویایی و مدرن‌سازی، خلاقیت جوانان باید در این شهرستان نیز بررسی شود.

شهردار اصفهان گفت: ذکر این نکته مهم است که ما دنبال آرمان‌شهر (اتوپیای اسلامی) هم نیستیم چرا که دسترسی به آن امکان‌پذیر نیست و ما دنبال آن چرا که داریم هستیم و آن را عملیاتی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: اسلام دین آزادی و آزادگی است و باید در آن کار نظری و عملی در رابطه با شهر اسلامی انجام شود اما همه این موارد بدون کمک نهادهای علمی به بار نمی‌نشیند.

شهردار اصفهان گفت: اینکه چرا چنین همایشی در اصفهان شکل می‌گیرد به دلیل این است که اصفهان نگینی است بر انگشتر ایران و از نظر معماری، شهرسازی، عالمان، اندیشمندان و عینیت بخشیدن به آرمان‌ها الگوی سایر شهرها است.

وی ادامه داد: این ظرفیت در شهر اصفهان وجود دارد که به عنوان پایلوت تحقق شهر اسلامی تبدیل شود.

شهردار اصفهان با اشاره به مصوبه هیئت دولت در زمینه ایجاد دبیرخانه شهر اسلامی در اصفهان تصریح کرد: در سیاست‌های کلی ابلاغیه برنامه پنجم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شده است هویت‌‌بخشی به سیمای روستاها و شهرها با محوریت معماری اسلامی که یکی از شاخصه‌های مهم برنامه پنجم توسعه است مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در آستانه دهه چهارم انقلاب شهرداری اصفهان با همراهی و مشارکت همه ارگان‌های دولتی و غیر دولتی چهار هدف را در برنامه کاری خود و نیز دبیرخانه دائمی شهرستانی قرار داده است.

سقائیان‌نژاد اظهار کرد: تبیین مبانی اندیشه اسلامی در فضای کالبد شهر اسلامی، مطالعه و ویژگی‌های کالبد شهر اسلامی به مقایسه تطبیقی شهر اسلامی و شهرهای دیگر، تبیین الگوی کاربردی برای شهر اسلامی از مهم‌ترین اهداف این دبیرخانه است.

وی اضافه کرد: هشت نشست علمی و تخصصی تاکنون توسط این دبیرخانه با حضور اندیشمندان برگزار شده است و ذکر این نکته بسیار مهم است که در ارتباط با این همایش استقبال خوبی تاکنون صورت گرفته است.

شهردار اصفهان گفت: 700 مقاله به دبیرخانه این همایش وارد شده است که در مرحله بعدی از میان 700 مقاله 170 مقاله برگزیده و 31 مقاله از 170 مقاله در نشست ارائه می‌شود.

انتهای پیام/63012/صا40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول