اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت:

80 درصد شهرسازان و معماران، تخصص شهرسازی و معماری ندارند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت گفت: 80 درصد کسانی که در حوزه شهرسازی و معماری فعالیت دارند، تخصص شهرسازی و معماری ندارند.

80 درصد شهرسازان و معماران، تخصص شهرسازی و معماری ندارند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، عبدالحمید نقره‌کار ظهر امروز در دومین همایش شهر اسلامی اظهار کرد: نخستین مسئله برنامه‌ریزی‌ها و طرح و قوانین و آیین‌نامه‌ها، سلوک و طراحی‌ها مبتنی بر حکمت نظری و عملی است، اظهار کرد: ما از نظر فرهنگ و در بعد عملی صد سال از غرب عقب‌تر هستیم.

وی افزود: استاندارد معماری و سرانه‌ها را در شهرسازی رعایت نکرده و نمی‌کنیم، اما تحلیل تراکم‌های غیرعلمی از سوی مهندسان مشاور و برنامه‌ریزها و از آن بدتر فروش تراکم بزرگ‌ترین مصیبت ما در شهرسازی است.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد: وقتی تراکم اضافی با رویکرد اقتصادی تحلیل می‌شود معضلاتی همچون ترافیک و آلودگی در شهرها به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: تا این مشکل حل نشود از مدیریت واحد شهری و رویکرد فرهنگی، اجتماعی کاری بر نمی‌آید چرا که وقتی اساس خراب است رویکرد غلط تشدید می‌شود.

نقره‌کار برنامه‌ریزی را راهکار ایجاد شهر اسلامی دانست و تصریح کرد: برای اسلامی کردن یک شهر باید برنامه‌ریزی‌ها، طرح‌ها، قوانین، آئین نامه‌ها و مجموعه سلوکی برای طراحی شهری مبتنی بر حکمت نظری و عملی اسلامی انجام شود.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر احکام، حقوق و اخلاق اسلامی را در طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها معماری و شهرسازی به عنوان یک ساختار دقیق داشته باشیم و اگر مدیران و تصمیم‌گیران متعهد و متخصص باشند اجرای این راهکارها تسهیل می‌شود.

نقره‌کار با بیان اینکه شهرسازی ایران با استانداردهای جهانی فاصله دارد، اضافه کرد: اگر عالی‌ترین شهرسازی‌ها را داشته باشیم اما مزاحمت‌های هم‌جواری تشدید شود آن شهر اسلامی نیست.

وی 80 درصد کسانی که در حوزه شهرسازی و معماری کار می‌کنند، تخصص شهرسازی و معماری ندارند.

رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت با اشاره به بحث محله محوری با محوریت مسجد تاکید کرد: به مدیران و تصمیم سازان بارها تاکید شده است که مقتدر و متخصص باشند، چرا که شهرسازی  یک حوزه علمی است.

وی افزود: معماران و شهرسازان باید به این امر توجه و باید تمام دروس و محتوای درسی و ایرانی بودن کاملا بازنویسی شود.

انتهای پیام/63012/ش30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول