اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در همایش جنگ‌های نامنظم کشوری مطرح شد

روایت سردار جعفری از فرار عراقی‌ها با یک شبیخون ساده

خبرگزاری فارس: فرمانده کل سپاه خاطراتی از دلاوری رزمندگان در جنگ‌های نامنظم در جبهه سوسنگرد را بیان کرد.

روایت سردار جعفری از فرار عراقی‌ها با یک شبیخون ساده

 به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، محمدعلی جعفری پیش از ظهر امروز در همایش جنگ‌های نامنظم در بوشهر با اشاره به نبرد با دشمن بعثی در جبهه سوسنگرد اظهار داشت: در ماه اول جنگ در آبانماه شهر سوسنگرد و محور بستان دو بار مورد تعرض قرار گرفت و یکبار شهر سوسنگرد به مدت دو روز به تصرف درآمد و فرمانده سپاه آن شهر و شماری از بسیجیان به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: در ادامه با رشادت و دلاوری شهید غیور اصلی از بسیجیان مخلص، عملیاتی از حمیدیه آغاز شد و با یک شبیخون ساده عراقی‌ها از جبهه حمیدیه تا نزدیکی بستان فرار کردند.

فرمانده کل سپاه افزود: فردای آن روز با پشتیبانی بالگردها، نیروهای دشمن 90 کیلومتر دیگر هم عقب نشینی کردند و امدادهای غیبی در روزهای اول جنگ به کمک آمد.

جعفری با بیان اینکه نقش نیروهای مردمی در ابتدای جنگ بسیار تعیین کننده بود، گفت: اگر مقاومت مردمی در محور خرمشهر، آبادان، سوسنگرد، فکه و شوش نبود دشمن پیشروی‌های بیشتری انجام می‌داد و حجم ضربه‌های خود را به کل خوزستان سرایت می‌داد.

حضور موثر نیروهای جنگ‌های نامنظم در مقابله با دشمن بعثی

وی تصریح کرد: سپاه نیز در روزهای نخست جنگ امکانات و تجهیزات لازم را نداشت اما با حمایت نیروهای مردمی در مقابل دشمن ایستادگی کردند.

فرمانده سپاه خاطرنشان کرد: در این بین نیروهای جنگ‌های نامنظم موثر عمل کردند و در جبهه سوسنگرد هم شاهد حضور موثر آنان بودیم.

جعفری گفت: وقتی سوسنگرد اشغال شده به آنجا رفتیم و در تاریخ 20 آبان ماه سال 59 عراقی‌ها سوسنگرد را محاصره کردند و آن روز بنده اهواز بودم و موقع برگشتن با محاصره سوسنگرد مواجه شدم، در ادامه برای آزادی سوسنگرد تلاش‌های زیادی کردیم و با فرمان امام و مقام معظم رهبری یکی از تیپ‌های لشکر 92 به کمک آمد در کنار این حمایت، شهید چمران و نیروهایش در جبهه سوسنگرد پیشتازی می‌کردند.

فرمانده کل سپاه اظهار داشت: در این مرحله شهید چمران مجروح شد و به عقب منتقل شد و زمانی که سوسنگرد آزاد شد باز هم نیروهای نامنظم نقش تعیین کننده‌ای داشتند و در اواخر سال 59 تصمیم گرفته شد نیروهای سپاه و جنگ‌های نامنظم با هم ادغام شوند.

جعفری بیان کرد: در رشادت نیروهای نامنظم همین بس که زمانی که بنی صدر ناامید از جنگ به دنبال مذاکره بود این نیروهای مردمی و نامنظم بودند که تصمیم به مقابله با دشمن گرفتند.

شرح عملیات امام مهدی (عج)

وی ادامه داد: با حمایت نیروهای مردمی تصمیم به اجرای طرحی برای آزادی سوسنگرد گرفتیم و فرمانده سوسنگرد آقای حیدری بود و ایشان باور نکرد سپاه بتواند عملیاتی در این شهر انجام دهد اما با اصرار ما قبول کرد تا نیروهای مردمی و نامنظم هم به نیروهای سپاه کمک کند و نهایتا با 160 نفر نیرو عملیات بسیار خوبی به نام امام مهدی(عج) انجام و توقفی که در جبهه‌ها ایجاد شده بود نیز شکسته شد.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: در این عملیات عراقی‌ها ضربه سنگینی خوردند و به یک تیپ دشمن حمله کرده و 80 اسیر گرفتیم و به عقب برگشتیم.

جعفری تاکید کرد: در عملیات‌های بعدی حضور فعال نیروهای نامنظم را شاهد بودیم و عملیات‌های نیمه اول سال 60 مبنای عملیات‌های بزرگی شده که سپاه انجام داد و از جمله مهم‌ترین آن حصر آبادان، بیت المقدس، طریق القدس و ... بود.

وی گفت: دشمن بعد از گذشت هشت سال از جنگ تحمیلی مجبور به فرار از خاک ایران شد و صدام برای آتش بس التماس می‌کرد.

انتهای پیام/66006/و40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول