اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

کارشناس اندیشکده کارنگی:

توقع از مذاکرات با ایران این است که وضع موجود برای غربی‌ها بدتر نشود

خبرگزاری فارس: یکی از کارشناسان معروف ایران در اندیشکده آمریکایی کارنگی اعتقاد دارد بطور کلی توقع موجود از مذاکرات جاری میان ایران و قدرت‌های جهانی این است که اوضاع از این که هست برای آمریکا و غرب بدتر نشده و طرفین به سوی مناقشه شدیدتر پیش نروند.

توقع از مذاکرات با ایران این است که وضع موجود برای غربی‌ها بدتر نشود

به گزارش خبرگزاری فارس، اکنون که گفت‌وگوها میان ایران  و گروه موسوم به1+5 در آلماتی قزاقستان در جریان است، بار دیگر موضوع برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران به موضوعات اصلی بحث در اندیشکده‌های مختلف آمریکایی مطرح شده است. اندیشکده «کارنگی» در این باره با «کریم سجادپور» یکی از کارشناسان حوزه ایران و از اعضای برنامه خاورمیانه‌ای این اندیشکده به گفت‌وگو نشسته است.

در مقدمه‌ این مصاحبه، «راشل مارتین» که مجری این گفت‌وگو است، گفت: تاکنون یک دهه مذاکره با ایران نتیجه چندانی برای غرب نداشته و با وجود تحریم‌های سخت و فلج کننده بین‌المللی، توان هسته‌ای ایران به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد.

کریم سجادپور نیز در مقدمه این بحث اینگونه عنوان می‌کند که ده سال پیش تنها بحث ممانعت از غنی‌سازی ایران مطرح بود اما اکنون آن چه که درباره آن مذاکره می‌شود درصد غنی‌سازی اورانیومی است که ایران مجاز به غنی‌سازی و ذخیره آن است.

سجادپور در پاسخ به سوالی درباره تاثیرتحریم‌های غرب بر مردم و دولت ایران گفت: تحریم‌ها بطور حتم تأثیراتی را بر استانداردهای زندگی مردم گذاشته که تورم زیاد و بیکاری از آن دسته هستند. اما وقتی که بحث تحریم‌ها به میان می آید، احساس من این است که این تحریم‌ها میل سیاسی موجود در مردم ایران تشدید کرده است. به این معنی که اگر شما از مخالفان دولت بودید و شرایط زندگی شما بخاطر تحریم‌ها بدتر شده، دلیل شما برای بیزاری از دولت نیز بیشتر شده است و اگر شما حامی دولت بودید دلیل شما برای تنفر بیشتر از آمریکا یا همان قدرت‌های استکباری بیشتر شده است. اما گمان نمی‌کنم که تحریم‌ها مردم را به سمت تغییر گروه‌های سیاسی سوق دهد.

سجادپور در پاسخ به این سوال که آیا با وجود ده سال از مدتی که مذاکرات میان دو طرف در جریان است، فرصتی رسیدن به توافق میان دو طرف وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: سال ها است که ما گفته‌ایم وضعیت به این صورت باقی نمی ماند  و اگر توافقی حاصل نشود وضعیت وخیم شده و به سمت نوعی از تقابل نظامی پیش خواهد رفت. اما گمان نمی‌کنم که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اصولاً تمایلی به این امر داشته باشد که با ایران وارد جنگ شود. اسرائیلی‌ها هم خیلی در این باره مردد هستند. آنها تمایل دارند که آمریکا کاری در این باره انجام دهد و فکر نمی‌کنک که ایران نیز بخواهد بهانه جنگ به دست آمریکا بدهد.

به نظر این کارشناس ایران یکی از چالش‌های متعددی است که سیاست خارجه آمریکا با آن مواجه است و چالشی است که قرار نیست حل و فصل شود.

او گفت: ما شاهد حل و فصل مناقشه خود با ایران نخواهیم بود تا وقتی که نظام دیگری در آنجا حاکم باشد. اما در این میان گفت‌وگو و مذاکره‌ای مثمر ثمر خواهد بود که بتواند این مناقشه را مدیریت کرده و مانع از آن شود که این مناقشه سرد رو به وخامت نهاده و به مناقشه‌ای پرحرارت تبدیل شود.

وی افزود: بنا بر این به نظر من در حقیقت تا همین حد هم یک نوع موفقیت خواهد بود. چرا که ما به این طریق مانع از رسیدن ایران به توان هسته‌ای شده و مانع از وقوع مناقشه نظامی می‌شویم. اما اینگونه نخواهد بود که مثلاً آیت الله خامنه‌ای، رهبری ایران به واشنگتن بیاید و در کاخ سفید به تمایلات هسته‌ای ایران پایان دهد. به نظر من دولت اوباما این امر را درک می‌کند و خواست آنها در دور دوم ریاست اوباما این است که این مناقشه را مدیریت کرده و محدود کنند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول