اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روزنامه روسی گزارش داد

مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی: تحریم یا امتیازدهی؟

خبرگزاری فارس: گروه «1+5» پیشنهاد ملایم تر شدن تحریم‌ها علیه ایران در ازای امتیازدهی تهران در مورد برنامه هسته‌ای خود را مطرح کرده و طرف ایرانی هم خواستار لغو کامل تحریم‌ها برای بررسی امکان توقف غنی سازی اورانیوم است.

مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی: تحریم یا امتیازدهی؟

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه تا» در گزارشی نوشت: روز گذشته در آلماتی قزاقستان دور دیگری از مذاکرات بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و گروه «1+5» میانجیان بین المللی (اعضای دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) آغاز شد.

بر اساس اطلاعات اولیه، کشورهای گروه 1+5 به تهران پیشنهاد ملایم شدن تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور در ازای امتیازدهی ایران در خصوص برنامه هسته‌ای خود را ارائه دادند. نمایندگان تهران نیز به نوبه خویش این مسئله را اعلام کردند که حاضر به بررسی امکان توقف غنی سازی اورانیوم، تنها در صورت لغو کامل تحریم‌ها هستند.

روز سه شنبه یک مقام آگاه در هیئت نمایندگی ایران به خبرنگاران اعلام کرد که مقامات تهران ممکن است مسئله توقف غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد را در ازای لغو کامل تحریم‌ها علیه این کشور مورد بررسی قرار دهند.

هیئت ایرانی روز گذشته با دریافت پیشنهاد گروه 1+5 خواستار زمان برای بررسی آن کرد و انتظار می‌رود که مذاکرات طرفین در این رابطه امروز ادامه پیدا کند.

ناظرین سیاسی بر این عقیده هستند که آزمایش اخیر هسته‌ای در کره شمالی که اعمال تحریمهای جدید علیه مقامات پیونگ یانگ را به دنبال نداشت، ایران را در مورد عدم آمادگی غرب برای اقدامات قاطع متقاعد کرده است و به همین دلیل احتمال دستیابی طرفین به توافقی در زمینه حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای این کشور بسیار کم است. عامل تاثیرگذار دیگر بر این مسئله انتخابات ریاست جمهوری آتی در جمهوری اسلامی است که می‌بایست در ماه ژوئن سال جاری برگزار شود و به نظر می‌رسد مقامات غربی تا روشن شدن نتیجه این انتخابات در مورد اتخاذ تصمیمی در این رابطه صبر کنند.

برخی کارشناسان هم دیدگاه مثبت تری دارند و می‌گویند که طرفین مذاکره کننده ممکن است در مورد لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ایران در ازای توقف گام‌های بعدی تهران در زمینه توسعه برنامه هسته‌ای به توافق برسند که ثابت شود ایران اهداف صلح آمیز را در این راستا دنبال می‌کند. با توجه به این مسئله مذاکرات کنونی در آلماتی این امکان را فراهم آورده است تا مسئله پیچیده تری، یعنی غنی سازی اورانیوم تا 20 درصد مورد بررسی قرار بگیرد.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول