اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله خاتمی:

جلوگیری از چاپ کتاب‌های مسموم در کشور / مخالف آزادی ابتذال هستیم

خبرگزاری فارس: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اجازه چاپ به کتاب‌های مسموم اخلاقی و اعتقادی مانند این است که سموم را به رایگان در اختیار عامه مردم قرار دهیم.

جلوگیری از چاپ کتاب‌های مسموم در کشور / مخالف آزادی ابتذال هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید احمد خاتمی امروز در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه تخصصی کتاب حوزه با اشاره به اهمیت نشر دینی در ایران اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران همچون قیام جهانی حضرت محمد(ص) دارای سبقه فرهنگی است.

وی افزود: پرداختن به فرهنگ و آنچه در این عرصه وجود دارد کاری در خور شأن نظام اسلامی است و در این میان کتاب از اساسی‌ترین ابزارهای انتقال فرهنگ به شمار می‌رود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نوشته‌های قلمی همواره بر جا می‌مانند گفت: بر اساس روایات قوام دین و دنیای امت به قلم و قدرت نظامی است و در این میان قلم‌ها قدرت خط نظامی را رقم می‌زنند.

وی با تاکید بر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در سطح کشور خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است اینکه نمی‌توان آمار مطالعه را در شأن ملت فرهیخته ایران دانست؛ برپایی نمایشگاه‌های کتاب و بازدید مردم از آنها موجب تقویت فرهنگ کتاب‌خوانی می‌شود.

خاتمی ادامه داد: ضروری است که تسهیلات بیشتری در اختیار حوزویان قرار داده شود تا طلاب بتوانند کتاب‌های افزون‌تری را خریداری کنند؛ بهترین و مقدس‌ترین اماکنی که ارزش هزینه بودجه‌های فرهنگی را دارند حوزه‌های علمیه هستند.

امام جمعه موقت تهران حوزه‌های علمیه را مرکز فرهنگ کشور دانست و افزود: بالندگی و رشد این اماکن مقدس و پرورش طلاب خدمتی ارزشمند به اسلام محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: در این میان نباید دانشجویان را فراموش کرد بلکه باید به تناسب در نظر گرفتن تسهیلات خرید کتاب برای طلاب، دانشجویان را هم زیر پوشش این طرح قرار داد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه کتاب باید در خدمت رشد و تعالی جامعه باشد گفت: این امر سبب رشد جامعه می‌شود اما اگر نظارت بایسته بر تولید و نشر آثار مکتوب صورت نگیرد و هر مطلبی در قالب کتاب در اختیار جامعه قرار گرفت و کتاب‌های مبتذل منتشر شوند خطری بزرگ جامعه را تهدید خواهد کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: کتاب‌های دین‌زدا، عفت‌زدا و انحراف‌زا نباید اجازه نشر داشته باشند؛ معنای سخن این نیست که جلوی آزادی فکر را بگیریم بلکه هدف جلوگیری از آزادی ابتذال است.

وی کتاب را خوراک فکر آدمی دانست و گفت: اجازه چاپ به کتاب‌های مسموم اخلاقی و اعتقادی مانند این است که سموم را به رایگان در اختیار عامه مردم قرار دهیم.

خاتمی مجوز ندادن به کتاب‌های مسموم را پاسداری از سلامت فکری جامعه توصیف و ابراز کرد: همان‌طور که موظف هستیم از جان و مال مردم دفاع کنیم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم مکلف به حراست از فکر و اندیشه ملت تا جایی که اختیارات اجازه می‌دهد است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به روایتی از حضرت محمد(ص) عنوان داشت: ایشان فرمودند «سه مطلب حجاب‌ها را می‌شکافد و انسان را به خداوند می‌رساند؛ نخستین مورد صدای قلم دانشمندان است».

وی افزود: مقام معظم رهبری از سال 70 توجه و مقابله با شبیخون فرهنگی و پس از آن تهاجم همه‌جانبه و ناتوی فرهنگی را مورد تاکید قرار دادند و این امر نشان‌دهنده این است که مقام ولایت خطر فرهنگی را 20 سال پیش احساس کرده بودند زیرا دشمنان همه تهاجم خود را در جبهه فرهنگی متمرکز کرده است.

خاتمی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تهاجم فرهنگی استکبار علیه جمهوری اسلامی با شکست مواجه شده است اظهار کرد: شاهد این سخن اقبال گسترده نسل امروز به مراسم‌های معنوی همچون اعتکاف است هرچند نباید دست روی دست گذاشت بلکه دفاع فرهنگی از دین باید مورد توجه همگانی به خصوص رسانه‌ها قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری کار فرهنگی را در شرایط کنونی جامعه ایران ضروری دانست و بیان داشت: صدای گام‌های رزمندگان در میدان نبرد یا همان تقویت نظامی و دفاعی جامعه دومین مطلبی است که پیامبر(ص) به آن اشاره فرموده‌اند.

وی گفت: نگاه به نیروهای نظامی نشان‌دهنده مدیریت عالی ولی فقیه است؛ امروز آمادگی کاملی از نظر لجستیکی و نیروی انسانی در میان نیروهای نظامی ایران وجود دارد به طوری که در طول 34 سال گذشته دشمنان با همه قدرت نظامی خود نتوانسته‌اند کوچک‌ترین تعرضی به نظام اسلامی داشته باشند زیرا قدرت دفاعی ایران جمهوری اسلامی را بیمه کرده است.

خاتمی با اشاره به سومین مورد از عوامل قدرت امت در کلام نبی مکرم اسلام(ص) خاطرنشان کرد: صدای چرخ نخ‌ریسی زنان یا همان شکوفایی اقتصادی مورد سوم است؛ نامگذاری سال جاری به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی توسط مقام معظم رهبری گویای توجه ویژه ایشان به رشد اقتصادی است.

انتهای پیام/78004/و40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول