اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شیراز:

اولویت‌بندی در نهی از منکر ضروری است

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شیراز گفت: در امر به معروف و نهی از منکر باید اولویت‌ها را در نظر گرفت.

اولویت‌بندی در نهی از منکر ضروری است

حجت‌الاسلام سید علی نجفی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: منکرهایی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد در یک سطح نیستند.

وی افزود: تردیدی نیست که باید در امر به معروف و نهی از منکر هر حرامی را به اندازه اهمیت آن در نظر گرفت و این‌گونه نباشد که بسیاری از گناهان کبیره که در جامعه اتفاق می‌افتد، مورد غفلت قرار گیرد و تنها به معصیتی توجه شود که اهمیت آن کمتر از آنها است.

نجفی تصریح کرد: به عنوان مثال روا نیست که با وجود انحرافات فکری و عقیدتی بسیار در جامعه، کسی آنها را نادیده انگارد و تمام هم و غم خود را صرف مسئله کوچکی کند که در مقابل آن مفاسد و انحرافات هیچ شمرده می‌شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شیراز اضافه کرد: باید اولویت حاضر را جلوگیری از گسترش روزافزون انحرافات عقیدتی و شبهاتی دانست که جوانان به سبب آنها به کفر کشیده می‌شوند و این مسائل را در اولویت قرار داد و این خطر بزرگ‌تر که جامعه و نسل آتی را توسط سایت‌ها و ماهواره‌ها تهدید می‌کند واضح دید و بررسی کرد و راه حل ارائه داد.

وی تصریح کرد: نباید ذهن افراد و مسئولان تنها مشغول مسائل کم‌اهمیت شود و از مسائل کلی باز بماند.

نجفی بیان کرد: همین که تلویزیون فیلم نامناسبی پخش می‌کند فریادها بلند می‌شود اما زمانی که رسانه‌های گروهی به نشر مطالبی می‌پردازند که زمینه انکار خداوند، وحی، عصمت انبیا و ائمه اطهار (ع) و معاد را توسط جوانان فراهم می‌سازد سکوت می‌کنند.

وی ابراز داشت: گویا از نظر برخی معصیت همان نواختن موسیقی مبتذل است و اگر چه باید با همان نیز مخالفت کرد اما اولویت‌ها را نیز باید در نظر داشت.

* امر به معروف و نهی از منکر، ضرورتی عقلی

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شیراز در ادامه این بحث گفت: امر به معروف و نهی از منکر از جمله فرائض دین و از ضروریات اسلام است که جامعه دینی را پر نشاط و پویا می‌سازد.

وی افزود: در صورت اهتمام مردم و مسئولان به این وظیفه شرعی بسیاری از زشتی‌ها از جامعه رخت بر می‌بندد و ارزش‌های دینی، الهی و انسانی حاکم می‌شود.

نجفی بیان کرد: مایکل کوک انگلیسی پس از 12 سال تحقیق این فرضیه را ستوده و بیان کرده که خلا چنین تکلیفی در جوامع فعلی باعث رشد رذایل و بی‌اعتنایی به مفاسد و شرارت‌ها شده است.

وی ابراز داشت: اسلام ملاک وحدت در جامعه اسلامی را ایمان به خدا می‌داند و از این رو افرادی که با این ملاک در جامعه حضور دارند به گونه ویژه‌ای حساس بوده و این حساسیت باعث شده تا شارع مقدس هر کس را نسبت به فرد دیگر مسئول قرار دهد.

نجفی ادامه داد: در جامعه و فرهنگ غربی چنین مفهومی مورد توجه نیست و تنها دولت و آن نیز در حد ضرورت در مقابل نیازهای جامعه مسئولیت دارد.

به گفته وی، در جامعه اسلامی مسلمانان موظف هستند در برابر یک حرکت نابهنجار اجتماعی از دیدگاه ارزش‌های اسلامی حساس باشند و تکلیف خود را در برابر شرع انجام دهند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شیراز اضافه کرد: درست در نقطه مقابل دیدگاه مرسوم در غرب در جامعه اسلامی هر فرد نسبت به فرد دیگر، جامعه نسبت به افراد و افراد نسبت به حکومت و حکومت نسبت به مردم مسئولیت دارند.

وی ابراز داشت: همان‌گونه که تمام قسمت‌های بدن رابطه ارگانیک داشته و در زمان گرفتاری از سهم خون خود می‌کاهند تا عضو آسیب‌دیده ترمیم شود در جامعه اسلامی نیز مسئولیتی یکپارچه، همگانی و متقابل در میان اجزا وجود دارد.

نجفی بیان داشت: امر به معروف یک ضرورت عقلی است چرا که اگر در جامعه‌ای مقررات تامین کننده مصالح عمومی رعایت نشود دیگران باید حساسیت نشان داده و جلوی ناهنجاری و قانون‌شکنی را بگیرند.

* مسئولیت افراد فراتر از مصائب مادی است

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شیراز در ادامه گفت: کسانی معتقد هستند که مسئولیت هر فردی در جامعه در حد نیازهای ضروری مادی جامعه است و در زمان قحطی، زلزله، شیوع بیماری و ... باید به یاری مردم شتافت.

وی افزود: اسلام در نقطه مقابل این نظریه قرار دارد که در جامعه اسلامی افراد نسبت به مسائل اخلاقی و معنوی یکدیگر نیز مسئول هستند و امر به معروف و نهی از منکر «تقام بها‌الفرائض» دانسته می‌شود.

وی ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر شرایط و اقتضائات ویژه خود را دارد و به تناسب زمان و مکان روش‌ها و مصادیق آن نیز تغییر می‌یابد.

نجفی بیان کرد: روش امیرالمومنین علی (ع) به دلیل جایگاه ایشان با روش ابوذر غفاری تفاوت داشت و بنابراین هر کس در هر موقعیت اجتماعی باید بکوشد وظیفه خود را به درستی تشخیص دهد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شیراز در ادامه بر ضرورت طرح و برنامه در امر به معروف و نهی از منکر تاکید و خاطرنشان کرد: مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن احتیاج به آموزش‌های دقیق، طرح‌های سنجیده و متناسب با نقشه‌های شیطانی آنان دارد.

به گفته وی، حفظ اخلاق، معنویات و ارزش‌ها باید در اولویت مسائل باشد چنانکه مردم با تذکر پیاپی معصیت‌کاران را در فشار قرار داده از عمل خود پشیمان سازند.

از سرطان تنها ریزش مو را نبینیم

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شیراز در ادامه به خبرنگار فارس گفت: فرهنگ غربی در جامعه ما شیوع پیدا کرده و در چنین وضعیتی وظیفه ما تنها این نیست که به دیگری گوشزد کنیم که دروغ نگوید یا پوشش خود را اصلاح کند چرا که این کار مانند آن است که کسی سرطان گرفته باشد و پزشک تنها به فکر ترمیم ریزش موی آبروی وی باشد.

وی افزود: منکر اصلی و ریشه‌ای آن است که اصل اعتقادات، باورها و ارزش‌های جامعه نه تنها زیر سئوال می‌رود که حتی نفی می‌شود.

نجفی تصریح کرد: باید متخصصان اسلام‌شناس و مسئولان در کنار یکدیگر برنامه‌ریزی کرده و خوراک فکری و فرهنگی منطبق بر اسلام را برای عموم مردم در طرح‌ها و برنامه‌های متنوع تهیه کنند.

* امر به معروف تنها محدود به بدحجابی نیست

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر شیراز همچنین گفت: امر به معروف و نهی از منکر به بدحجابی و رفتارهای خلاف ادب محدود نمی‌شود بلکه باید با کار جمعی، تقویت روحیه شهادت‌طلبی، فراهم کردن زمینه تاثیر امر به معروف و تقویت نهادهای احیاگر این فریضه، به گونه‌ای عمیق‌تر و بر روی اصلاح ذهن افراد متمرکز شد.

وی در این گفت‌و‌گو اظهار داشت: مومنان و متدینان باید مراقب باشند و با بصیرت فعالیت‌های فرهنگی را رصد کنند تا خدای نکرده جایی یا موردی نسبت به ارزش‌ها و اسلام زاویه پیدا نکرده باشد.

نجفی بیان کرد: مقام معظم رهبری امر به معروف و نهی از منکر را به یک گفت‌و‌گو و تعامل شیرین دو طرفه در جامعه تعبیر می‌کنند و تذکر لسانی را برای آحاد جامعه در اولویت می‌دانند.

انتهای پیام/ 2448/صا40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول