اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بزرگترین غار دست‌ساز جهان در انتظار توجه مسئولان

خبرگزاری فارس: بزرگترین غار دست‌ساز جهرم در حالی مورد بی‌توجهی مسئولان قرار دارد که سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف ایران در ایام نوروز است.

بزرگترین غار دست‌ساز جهان در انتظار توجه مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم، اگر از این شهر گذری داشته باشید به‌حتم از تابلوهای بین راه و ورودی‌های جهرم نام بزرگترین غار دست‌ساز جهان را دیده‌اید، جایی که مردان با استقامت و صبور جهرمی در سال‌های دور و به خاطر امرار معاش خود از سنگ‌های دل کوه، این پدیده نادر را به دست خود خلق کرده و به یادگار گذاشتند.

سنگ اِشکن، نام غاری است در جنوب شرقی جهرم به طول300 متر و عرض 150 متر که دارای چهار ورودی و 100 ستون بوده و از بلندای آن چشم‌اندازی دیدنی از درختان مرکبات این شهر نیز دیده می‌شود.

این غار در گذشته یک معدن سنگ بوده که از سه لایه سنگ تحتانی، میدانی و فوقانی تشکیل شده است.

دو لایحه تحتانی و فوقانی آن دارای سنگ‌های سخت بوده و لایه میدانی به دلیل رطوبتی که داشته دارای سنگ نرم است.

این محل که سال‌ها محجور و بی‌توجه باقی مانده، به محلی بکر برای تجمع معتادان تبدیل شده و مدتی است با پیگیری‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس بخش‌هایی از ستون‌های آن که سست و در حال ریزش بود به طور سطحی ترمیم و تاکنون خبری از بازسازی دیگر بخش‌های آن نشده است.

طبق گفته شهردار سابق جهرم مرمت و توسعه این غار تاریخی با در اختیار گذاشتن آن به شهرداری این شهر سامان‌دهی و با توجه به نقشه‌ای که در اختیار مرکز جهرم‌شناسی قرار دارد در آینده‌ای که زمان آن مشخص نیست این غار دست‌ساز به مکانی تفریحی تبدیل می‌شود.

به نظر می‌رسد که هنوز خبری از این روند اجرایی از طرف مسئولان امر نیست و مدتی است که متولیان بازسازی این بنای تاریخی در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند.

کاش مسئولان ذیربط تاملی در این زمینه داشتند و در صورت عدم توانایی و با توجه به در اختیار داشتن نقشه تکمیلی آن، مرمت و بازسازی و همچنین دیگر امور در نظر گرفته شده برای غار سنگ اِشکن، این مهم را به بخش خصوصی واگذار می‌کردند تا روند بازسازی آن هر چه سریع‌تر به پیش رود.

همچنین با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و استقبال بسیار مسافران نوروزی برای بازدید از این غار می‌طلبد تا برخی از امور رفاهی و امکانات اولیه مانند سرویس‌های بهداشتی، آب خوری، نورپردازی و زیباسازی غاز، تعبیه سطل‌های زباله و غیره در این مکان مجهز شود.

امیدواریم با توجه به کمبود فضای تفریحی موجود در شهرستان جهرم زمینه عمران و آبادانی در معدود مکان‌های موجود مهیا شود تا مردم این شهر نیز مکانی برای تفریح خود داشته باشند.

انتهای پیام/ 2448/خ30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول